Användningsområden för ChatGPT

Seaside

Trådstartare
Min arbetsgivare vill att vi ska börja använda oss av AI i jobbet och har gett oss i uppdrag att utforska ChatGPT. Är det någon här som använder det på jobbet eller t.ex. vid föreningsarbete, och till vad? Det mest lämpliga användningsområdet jag ser nu är att skriva en jobbansökan när/om jag söker nytt jobb, men det tror jag inte min arbetsgivare hade tänkt :angel: Jag har en tjänst som är en mix av ingenjörs- ekonomi- och statistikarbete. Jag skriver inte särskilt mycket texter. Jag arbetar mycket i Excel och är på uppstart med Power BI. Jag har tillgång till en mjukvarurobot som kan skapa och bearbeta excelfiler åt mig. Kan någon hjälpa mig med idéer kring vad ChatGPT kan göra för nytta i mitt arbete?
 
Jag har för dålig insikt i den typen av arbete för att ge tips men jag använder det bl. a. till att upptäcka fel i min kod, att få textförklaringar till t.ex. mer komplexa reguljära uttryck, att få förslag till omformuleringar när jag skriver text, att få förslag på hur jag kan optimera min egen kod med avseende på exempelvis prestanda,... den senaste tentan som jag höll innhöll frågor som jag genererade (och omarbetade något då) med chatgpt.
 
Jag använder det ibland vid uträkningar av dimensioneringar, utan egentligen ett rätt svar, för att se så mina dimensioner inte är helt orimliga.
 
Beroende på vilken arbetsgivare det gäller kan det ju vara mer eller mindre lämpligt att ge bort data till OpenAI också, men det är en sidenote. :)

Fast viktig. På företaget jag jobbar har vi en policy där ingen data ska ges ut till AI-tjänster, och då måste man vara noga med hur man använder denna nya teknik. I princip inte alls utan att bygga helt egna isolerade system, vilket i sin tur är dyrt och svårt att få samma prestanda i.

Det finns redan ganska många exempel på när anställda läckt topphemliga uppgifter.
 
Fast viktig. På företaget jag jobbar har vi en policy där ingen data ska ges ut till AI-tjänster, och då måste man vara noga med hur man använder denna nya teknik. I princip inte alls utan att bygga helt egna isolerade system, vilket i sin tur är dyrt och svårt att få samma prestanda i.

Det finns redan ganska många exempel på när anställda läckt topphemliga uppgifter.

Japp... det är så många som är ivriga att hoppa på tåget nu så jag är övertygad om att det finns enorma problem med information och kod som läcks utan vidare eftertanke...
 
Jag använder ibland ChatGPT för att få idéer till vad jag kan hitta på med "mina" 1 och 2-åringar. Alltså inget mer specifikt om mitt arbete än åldern på barnen.
 
Beroende på vilken arbetsgivare det gäller kan det ju vara mer eller mindre lämpligt att ge bort data till OpenAI också, men det är en sidenote. :)
Hos min arbetsgivare får vi helt enkelt inte använda det än. Det kan säkert komma att ändras när de haft tid att styra upp säkra lösningar men hittills är risken lite för stor att något pucko skriver typ "Vår kunds problem är det här: [5-10 företagshemligheter]. Skriv rekommendationer på affärsengelska."
 
Hos min arbetsgivare får vi helt enkelt inte använda det än. Det kan säkert komma att ändras när de haft tid att styra upp säkra lösningar men hittills är risken lite för stor att något pucko skriver typ "Vår kunds problem är det här: [5-10 företagshemligheter]. Skriv rekommendationer på affärsengelska."

Det är nog klokt.
 
Min arbetsgivare ligger i framkant med att uppmana oss att använda ChatGPT, Midjourney etc, men vi har även tagit fram riktlinjer för AI och hur vi kan använda den i jobbet
Jag använder ChatGPT nästan dagligen ex för att kolla upp och sammanställa information kring olika regelverk. Jag lägger även in texter på engelska som jag vill ha en snabb sammanfattning på svenska på. Jag har använt den för att få fram Excelformler när jag inte riktigt vet vad formeln heter, då beskriver jag bara vad jag vill göra och då får jag presenterat lösningen.

Jag använder det även för att få förslag på vad olika rutiner eller policies kan innehålla (så jag får en snabbstart - sedan anpassar jag utifrån vår verklighet och vad som är applicerbart)

Eftersom vi är ganska så trötta på "amerikanska stockbilder" så har jag börjat skapa bilder till vår hemsida via MidJourney, så jag sitter ofta och leker med olika promptar när jag har lite tid över.
Men något man får vara vaksam på med ChatGPT, Midjourney etc är dels faktakolla - den har inte alltid koll samt den inbyggda bias som finns i verktygen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp