appaloosa stam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 284
M

misterhultspyret

hej undrar om någon vet vilka appaloosa hingstar som var i avel i sverige år 1992 och 1993.
även om ni vet om det fanns någon appaloosa hingst som ej var godkänd men ändå annvändes i avel dessa år?

Vi hade en ej godkänd appaloosahingst under flera år som användes i buskavel, en *leopard* hingst som hette Bantac Sultan, 153cm hög. Han betäckte en hel del ston, men det är väl ett preskriberat brott nu så man vågar väl erkänna. :bump:

hej!
undrar var bor ni?
betäckte han år 92-93?
finns han i liv nu?
mvh anette

Sv: appaloosa stam

Sultan var född -80 och importerades -83, han stog mesta tiden hos oss här i småland, men under åren 91-95 stog han utanför Göteborg, och jag vet att 2 av hans söner som vi födde upp användes i början av 90-talet en hel del, Jonno fanns i Vetlanda, och El Jefe fanns både i Karlshamn och i Lund. På den tiden kallade man ju allt som var prickigt för Appaloosa!

Sv: appaloosa stam

KC´s Trumpeter användes mycket i avel tror jag, om han var visad och godkänd vet jag inte men han har en idag godkänd son, Raising Star, ev. fler ?. Han användes fram till -97 innan han dog. De hästar jag känner till efter honom har bra prestationer samt bra temperament, en har tydligen gått höga klasser i hoppning men främst har de väl använts till western. Trumpeter´s pappa var Black Warrior som var imp. från USA. Om Trumpeter är svenskfödd eller imp. vet jag inte. Vet bara att Trumpeter är en av få Black Warrior hästar i Sverige som bara har Warrior på 1 ställe, de flesta är inavlade, eller linjeavlade som många kallar det (kallar det inte linjeavel när man betäcker stoet med dess pappa :mad: ). Har i alla fall för mig att han ska ha stått en tid hos Anne Erkkilä.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 298
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025