Äppelträd

tanten

Trådstartare
Jag köpte mitt torp i månadsskiftet april-maj. Då var det försent att göra något åt äppelträden så jag väntar med beskärningen till jas-månaderna (juli-aug-sept). Beskärning behövs! Det äldsta äppelträden ser ut att ha pälsmössa istället för krona. Det är tätt tätt tätt. Beskärningen klarar jag, hade en far som varit trädgårdsinstruktör och han lärde mig de grundläggande principerna och med dem kommer man långt (tillsammans med http://www.juniper.se/tradvard/ )

ett par något yngre träd ser ut att må dåligt. Mängder av döda grova grenar och ett av dem såg friskt ut men har mängder av mossa och lavar på sig (som de andra...). Ett av dem blommade skapligt bra. Nu finns knappt några kart och bladen ser ut att ha både skadedjur och annat på sig.

Jag misstänker att det behöver muntras upp, då jorden under är täckt av mossa istället för gräs. Tänkte kalka - men när?
Gödsla - när, med vad och hur?

Sv: Äppelträd

Beror på vad man vill uppnå och hur träden mår. Traditionellt klipper man innan savning men det är ju mest för att det på bondgårdar och i trädgårdar fanns tid över då.

Skruttiga träd klarar jas-beskärning bäst. Och mina är nog att betrakta som skruttiga....

Under jas är sårläkningsförmågan störst och man sätter inte igång någon brutal växt av nya grenar.

Som tanten säger så är det under JAS man klipper för att slippa alla vattenskott om man har äppel- och/eller päronträn.

Du kan bruka ner naturgödsel runt trädet, inte för nära stammen utan en bit ut ungefär så långt kronan sträcker sig har jag fått lära mig. Och inte för djupt så att rötterna på trädet riskerar att skadas. Det gynnar den biologiska aktiviteten i jorden. Sedan kanske det behövs mineralgödsel också, kalium och fosfor och även kalk om pH är för lågt. Lite kväve kan kanske också behövas men det är ganska sent på året att ge kväve för den ökade tillväxten kvävet ger är inte så bra för övervintringen.

Ungefär så hade jag gjort men jag är inte expert på fruktträd.

Traditionellt klipper man innan savning men det är ju mest för att det på bondgårdar och i trädgårdar fanns tid över då.

Det har väl med skörden att göra också. Om trädet har en massa kart, vill man ju inte beskära det före skörden och då faller det ju bort att beskära på sommaren.

Fast å andra sidan rekommenderas det ju att man kartgallrar, dels för att man får större och bättre frukt och risken att trädet bryts är mindre. Jag har en del fruktbärande grenar som jag kommer att ta bort när det är bra väder längre fram i sommar, under JAS. Nu mognar äpplena på de träden tidigt så jag kommer även att kartgallra dem allt eftersom det behövs.

Om mina plommon får sitta tills de mognar så är risken stor att de bryter sönder trädet så även det kommer att kartgallras men inte beskäras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka