Jag köpte mitt torp i månadsskiftet april-maj. Då var det försent att göra något åt äppelträden så jag väntar med beskärningen till jas-månaderna (juli-aug-sept). Beskärning behövs! Det äldsta äppelträden ser ut att ha pälsmössa istället för krona. Det är tätt tätt tätt. Beskärningen klarar jag, hade en far som varit trädgårdsinstruktör och han lärde mig de grundläggande principerna och med dem kommer man långt (tillsammans med http://www.juniper.se/tradvard/ )
ett par något yngre träd ser ut att må dåligt. Mängder av döda grova grenar och ett av dem såg friskt ut men har mängder av mossa och lavar på sig (som de andra...). Ett av dem blommade skapligt bra. Nu finns knappt några kart och bladen ser ut att ha både skadedjur och annat på sig.
Jag misstänker att det behöver muntras upp, då jorden under är täckt av mossa istället för gräs. Tänkte kalka - men när?
Gödsla - när, med vad och hur?
ett par något yngre träd ser ut att må dåligt. Mängder av döda grova grenar och ett av dem såg friskt ut men har mängder av mossa och lavar på sig (som de andra...). Ett av dem blommade skapligt bra. Nu finns knappt några kart och bladen ser ut att ha både skadedjur och annat på sig.
Jag misstänker att det behöver muntras upp, då jorden under är täckt av mossa istället för gräs. Tänkte kalka - men när?
Gödsla - när, med vad och hur?