Apportering

anna_anna

Trådstartare
Skrev ett inlägg i lydnadstråden om apporteringen men tycker vårt problem är så pass stort så jag startar en tråd.

Hur ska jag lära hunden att ta apportbocken i munnen?

Förut så hämtade han och lämnade i full fart, men sen tappade han den i golvet när jag tjoade till för mycket (vi tränade att han skulle hålla kvar den i munnen) och jag blev så glad när han höll kvar så jag tjoade till. Jag tror inte det var apporten han blev rädd för (när den slog i golvet), utan han blev nog rädd när jag började tjoa och pusha på alldeles för mycket.

Nu har jag en hund som vägrar! Han går segt fram till apporten (om ens det) om jag lägger den en meter framför oss och säger apport/hämta/ta. Det har hänt att han är framme vid apporten och busar, han sätter tassen på och drar runt den och börjar skutta runt. Men efter en stund lägger han av och gör något annat. Han tar den alltså inte i munnen.

Jag har klickat så fort han visat intresse, så jag vet inte om han nu tror att han inte ska ta den i munnen? Har klickat så fort han nuddat.

Jag funderar på om vi kan ha den liggandes inne som han får hålla på med? Kanske han börjar lämna av den hos oss precis som han gör med sina andra leksaker? Han hämtar och lämnar så vi kör mycket byteshandel. Tänker ungefär så med apportbocken och utan krav.

Det är en rottis med egen vilja, går ej att "tvinga" honom.

Hur skulle ni göra? Blir så ledsen på mig själv, lyckas alltid förstöra:(
 
Sv: Apportering

Tycker det låter som att du är inne på rätt spår. Ha den inne och kravlöst "lek" med den. Hämta och lämna som du säger. Alt börja om från 0, klicka vid minsta intresse och höj kraven långsamt. Om han inte visar intresse för den skulle jag prova med konkurrens. Sno den framför näsan på honom och smyg iväg med gömd apport i famnen, viska lite mystiskt och bete dej lite märkligt för att se om det höjer intresset. Inget tjo och tjim om han visar intresse utan beröm lugnt och försiktigt!
 
Sv: Apportering

Klicker, klicker, klicker.

Börja med att klicka in hunden om du inte redan gjort det, klick = godis.

Sen sätter du dig i lugn och ro med hund och apportföremål. Jag tycker du kan byta ut föremålet i början, rulla ihop en tidning eller nåt. När hunden tittar på föremålet klickar du, bygg vidare med klick vid nosning klick vid nosputt, klick vid försök till grepp osv. Kom ihåg att alla klick ger godis även om det innebär att hunden släpper. Bygg sedan vidare på detta och klicka in alla möjliga föremål.

När hunden sen ska bära och hålla så väntar du lite med klicker bara. För att hämta börjar du om, tänk alla små steg i olika moment. Hålla, greppa, hämta, bära, allt tränar du in för sig.
 
Sv: Apportering

Hur larde du hunden att ge dig leksaker?

Mina bada rottisar kommer ocksa med bollar, pinnar, ben och annat de leker med nar jag ber om det, sa ordet finns. Min lilla larde jag att ta vad jag ville att hon skulle ta i munnen (hon lessnade pa click halvvags och "anfoll" mig for godis direkt sa da tvingade jag henne ett par ganger att ta och halla PVC roret som skulle leda till apportbocken och nu gar det jatte bra men "mjuka metoder" igen:sneaky:). Dessutom funkar inte klickern sarskilt bra till henne, min rost med ett ljust "YES!" funkar mycket battre. Miss Mandy, min aldre rottis funkar likadant pa bada sa det beror helt pa individen.

Nu kan hon ordet for att ge mig nagot i handen (Bring) och att inget possitivt alls kommer forran foremalet ligger i min hand. Hon kan ta PVC roret som vi tranat pa att "ta" med utan problem ... jag borjade satta ihop det i gar.:p
Jag haller i apportbocken och hon tar den pa samma satt som roret dar hon gjort det i ett par manader. Nasta steg ar att jag helt slapper medan hon haller (stillsamt! annars slapper jag inte) och sedan avlamnar den i min hand. Nasta steg att jag haller den halvvags mellan hennes normala huvudhojd och marken tills jag kan lagga den pa marken och stalla mig upp innan jag ber om den.

Sedan "bakat kedjar" jag det hela vidare. Lagger den langre och langre bort ... det finns inte pa en karta att hon nu ska kunna se den kastas och sitta kvar sa jag har lite tid pa mig att jobba vidare.:p
 
Sv: Apportering

Svarar till er båda:)

Smart! Har faktiskt inte alls tänkt på konkurrens:) Eftersom han blev så rädd för mig när jag tjoade till (han stack bakom soffan), så har jag inte vågat göra några direkta rörelser när vi har hållit på med apporten. Men jag ska prova det som du skriver, att jag kan ta den försiktigt framför honom och sen smyga iväg med den i famnen och börja viska, hoppas han går efter:D


Han hämtar andra saker, så som papper, kläder, skor, pinnar, leksaker mm. Det verkar bara vara apportbocken som han inte vill veta av. Jag satte mig på golvet med honom igår och tänkte vänta ut honom, tji fick jag. Han la sig över apporten så efter nästan 55 minuter så gav jag upp. Då hade han börjat små snarka..

Det är sant som du säger Lady_Vip, att det ska tränas in separat. Jag har nog satt ihop allt för snabbt, så det kanske är en orsak till att han inte vill apportera nu. Rädsla och osäker på vad han egentligen ska göra..

Men då ska jag alltså klicka så fort han nuddar apporten? Och om han tar upp den så gör jag ingen big deal? Utan jag klickar och om han tappar den så ger jag honom godis ändån? Ska jag säga något kommando eller ska jag bara vänta?
Kan jag ha den framme under kvällen? Det känns som att det blir "dålig" stämning när apporten kommer fram, att det blir massa krav han måste göra.
 
Sv: Apportering

Det började när jag satt och såg på tv, han kom fram med sina leksaker och lämnade dom till mig, vilket jag då berömde. Han tyckte det var så skoj när jag berömde honom så nu hämtar han strumpor, skor, mjölkpaket, tvättmedel, platshinkar, ja allt han kommer åt:) Visst är det jobbigt ibland att han kommer fram och ska lämna grejer mitt under tex filmen men det får gå;) Men jag ska nog lägga till ett kommando så som du skriver, att varje gång han ger mig något så säger jag lämna. Klickern älskar han, blir super glad när jag klickar. Men jag tror att jag har gått för fort fram, har satt ihop allt fast ordet egentligen inte är befäst.
 
Sv: Apportering

Det är sant som du säger Lady_Vip, att det ska tränas in separat. Jag har nog satt ihop allt för snabbt, så det kanske är en orsak till att han inte vill apportera nu. Rädsla och osäker på vad han egentligen ska göra..

Men då ska jag alltså klicka så fort han nuddar apporten? Och om han tar upp den så gör jag ingen big deal? Utan jag klickar och om han tappar den så ger jag honom godis ändån? Ska jag säga något kommando eller ska jag bara vänta?
Kan jag ha den framme under kvällen? Det känns som att det blir "dålig" stämning när apporten kommer fram, att det blir massa krav han måste göra.

Tänk att du börjar om helt, även fast du säkert kan gå mycket snabbare fram eftersom hunden gärna bär allt möjligt. Så börja med att klicka nosdutt. Tar han den så klickar du, var snabb i början och se till att han inte "misslyckas" genom att tappa den. Om du inte klickar behöver du inte ge godis.
Jag tycker du ska vara tyst. Kommandot sätter du inte in förrän allt sitter.

Jag vill att hunden ska ha ett sug efter apportföremålet. Så om jag står med det i handen och säger "apport" så ska hunden sträcka sig eller gå efter föremålet - jag ska inte pracka in det i munnen på hunden. Förstår du hur jag menar med den skillnaden?

Grejen är att du måste släppa kraven. Så ha den framme, men byr dig inte. Se till att han fattar grejen med att du klickar in detta först. Sen kan du börja med apportbocken om du vill, men jag hade nog gått genom iaf 5 olika föremål först. Då kan du ju gå närmre och närmre, typ apportera vedträ osv.

Gör du rätt och tänker efter så löser du detta på 14 dagar, hunden har ju intresse :)
 
Sv: Apportering

Jag vill att hunden ska ha ett sug efter apportföremålet. Så om jag står med det i handen och säger "apport" så ska hunden sträcka sig eller gå efter föremålet - jag ska inte pracka in det i munnen på hunden. Förstår du hur jag menar med den skillnaden?

Grejen är att du måste släppa kraven. Så ha den framme, men byr dig inte. Se till att han fattar grejen med att du klickar in detta först. Sen kan du börja med apportbocken om du vill, men jag hade nog gått genom iaf 5 olika föremål först. Då kan du ju gå närmre och närmre, typ apportera vedträ osv.

Ts, det här tycker jag är jättebra råd!
Jag tycker också att du ska utnyttja hundens jaktinstinkt för att få den att greppa snarare än att trycka in den i munnen. När jag tränar snabba gripanden med min brukar jag hålla apporten ganska lågt och sedan snurra bort från hunden. Helt plötsligt får hon ett helt annat grepp om den och greppar fort :) Jag har lagt på apportkommandot precis när hon tar den där, för att hon ska förknippa kommandot med bra gripanden, eftersom hon gärna tar den lite halvfjösigt.

Jag har också kört lite efter Eva Bodfälts "frukostapportering", dvs som redan nämnt i tråden - att låta apporten ligga framme helt utan krav medan jag t ex äter frukost eller kollar på tv, och sedan berömma all kontakt med apporten.
 
Sv: Apportering

Vilka kanon tips!!

Igår tog jag fram en mössa, kampleksak, ett kuvert, pinne och apportbocken. Jag satte mig på golvet och la kampleksaken framför hunden. Vet ni vad han gjorde? Han tittade bort och ville inte veta av den! Jag satt som ett frågetecken. Så det verkar vara situationen som han inte alls är bekväm med..

Efter nån minut så tog han upp leksaken och då klickade jag och gav han en godis, då släppte det! Klickade ungefär fyra gånger med kampleksaken innan vi bytte till mössan, osv. När vi kom till apportbocken så var det inte lika kul, men han visade intresse så jag klickade några gånger. Sedan tog vi en paus och sen körde vi ett varv igen, då lyfte han upp apporten ca 10 cm från golvet:D
Ska köra "frukostapportering" om en stund och byta om med lite olika leksaker:) Men ska jag plocka bort apporten helt eller kan jag ha med den?

Jag förstår hur du menar med suget efter apporten, men det ska jag väl inte träna nu? Utan när jag vet att han verkligen vill ha den? Nu har jag bara tränat med apporten på golvet. Måste kolla så jag förstår vad ni menar;)

Göra rätt låter inte riktigt som mig grej;) Har nog gjort fel med det mesta, men det har lyckats blivit någorlunda bra ändån.
 
Sv: Apportering

Nänä, färdiga produkten är ju suget efter apporten, du är inte där än :)

Jättebra resultat redan låter det som, klicker är guds gåva till hundägaren:D Var nöjd med att han lyfter den 10 cm, klicka direkt bara han tar ansats att ta den, du ska jobba upp lusten nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp