AQHA World Championship Show

Sv: AQHA World Championship Show

Jag vet att du skrev knapplån, men känner att jag måste svara iaf...:angel: (Det blir något liknande knapplån här med...)

Klart jag vet vad jog och lope är trots att jag nästan uteslutande bara rider arab ;). Det ska vara balanserade gångarter som gör det lätt för ryttaren att ha kontroll samtidigt som det är bekvämt.

Faktum är dock att när en häst guppar överdrivet med huvudet och/eller petar upp sand med framtassarna i var och varannat steg, är den inte helt i balans. Trots att jag som sagt bara ridit quartrar och paints ett par ggr och aldrig tävlat på en quartertävling, kan jag för allt i världen inte få mig själv att tro på att den jog och lope hästarna går i på World Showen är naturlig. Säg den häst som naturligt nästan står på stället i galoppen, trots sk "forward motion". Jag tycker bara inte det ser rätt ut =/.

Dock tycker jag att det har blivit mkt bättre sedan första året, speciellt i western ridingen! Många (!) av hästarna rör sig faktiskt framåt, vilket gör att kvalitén på deras byten ökar markant. All ära åt att kunna kontrollera varenda steg, men det borde finnas en gräns för hur konstgjorda gångarterna får bli :crazy: .

*hämtar andan* Kände att jag bara behövde få ur mig det där :angel:

Under tiden jag skrivit har jag sett två ekipage, varav båda hästarna gått i en jättefin lope, de har gått samlat och balanserat, och därför visat upp underbara byten. :)
 
Sv: AQHA World Championship Show

*min första dubbelpost :D*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: AQHA World Championship Show

*knapplån*

Nu blev det mörkt o MP ville stänga sändningen. Bara jag som inte kan se? Bytte de klass nu? (Inte full koncentration på tävlingarna.)

Heading o Heeling är väl ko-klasser?
 
Sv: AQHA World Championship Show

Jag vet att du skrev knapplån, men känner att jag måste svara iaf...:angel: (Det blir något liknande knapplån här med...)

Klart jag vet vad jog och lope är trots att jag nästan uteslutande bara rider arab ;). Det ska vara balanserade gångarter som gör det lätt för ryttaren att ha kontroll samtidigt som det är bekvämt.


Det vet jag att du vet. Och jag riktade som sagt inte svaret till dig, utan det var en allmän förklaring eller förtydligande för att jag vet att det alltid kommer reaktioner på quarterhästarnas gångarter och form!

Du har rätt i att hästen inte ska guppa med huvudet eller gräva ner sig i sanden! Absolut inte! Jag har bara sett några enstaka seniorekipage nu, men tyckte att dom jag såg såg bra ut. Juniorerna var mer stillastående och dippade dock!
Det första ekopaget jag såg i juniorklassen, som jag tror var den första i klassen, var dock jättefin, rak och samlad, med spikraka jämna flytande underbara byten! :love:
 
Sv: AQHA World Championship Show

Mitt kom igång nyss med.

Men visst ser det ut som att det kommer vara nån ko-klass nu? Eller?
 
Sv: AQHA World Championship Show

Mitt kom igång nyss med.

Men visst ser det ut som att det kommer vara nån ko-klass nu? Eller?
 
Sv: AQHA World Championship Show

Senior Tie-Down Roping sa han precis.



Tittade lite på de klasser som är kvar resten av veckan och blev lite ledsen. De klasser som är mest intressanta kommer jag missa, eftersom de visas när jag behöver sova... :(
 
Sv: AQHA World Championship Show

Tycker du att det är skillnad på juniorhästarna och seniorhästarna som är nu? Har inte kollat så mkt nu men tycker nog seniorhästarna går i bättre form och ser mjukare ut = mer styrka och balans!

Jo det var absolut skillnad på Jr och Sr, men tror att det var ett par Sr som var relativt nya där också, då dom inte riktigt höll samma klass rakt över... Men det var framförallt skillnad på formen på Jr gentemot Sr. Sr-hästarna var rundare i formen. En av dom (brun med rödskjortad ryttare, greppade inte namnet) han var så samlad så han såg ut att var på väg att burka... Där kan man snacka om ryttare som högsta punkt... ;)

Men det jag är djupt imponerad förrutom bytena som konstigt nog höll världsklass :angel: , så var det rakställningen!

(det enda aber jag känner nu är en tyst fundering om huruvida ett par var bedövade.. Såg endel sura miner men ingen svans... )
 
Sv: AQHA World Championship Show

Och jag som måste göra studiebesök i kyrkan nu :/. Har bara hunnit se en halv ryttare, hur verkar banan/ekipagen?
 
Sv: AQHA World Championship Show

Ok, jag hade i min stillhet hoppats att klasserna skulle vara gigantiska så jag hade hunnit hem och se lite :angel:. Synd att de måste gå banan, tycker de kan börja rida direkt :idea:.
 

Liknande trådar

Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp