Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
hej!
har precis införskaffat mig en sadel (begagnad av märket Lewa)
när jag provred den kändes den bra, men när jag senare red märkte jag att det knakade en aning om den....kan bommen vara av??? känner man inte det då????
Låter som det kan vara något med bommen men spec Lewa sadlarna kan knarra ändå vi hade många lewasadlar på ridskolan och de knarrade redan som nya många av dem. Men gör så här:
Sätt sadelns bakvalv mot magen ta tag med händerna på varsin sida om framvalvet o tryck sadeln bakåt mot magen skevar den mkt på mitten av sätet finns inte mkt att göra (lite flexar ju en sadel men minimalt).
Håll kvar sadeln och prova att dra isär framvalvet flexar sadeln där så är förmodligen bomjärnet av eller svagt en del sadelmakare kan och lagar just den typen av defekt.
Hoppas du förstår min beskrivning
Ta tag om fram och bakvalvet, tryck ihop snett uppåt och gärna försök att vrida hela sätet i sidled.. Rör den sig är bommen skadad.. Lewan har en träbom och det blir dyrare att laga än att köpa en annan.. Be annars en sadelmakare kolla på den. Kanske ändå behövs stoppas om? Dom har en tendens att bli hårda och lite platta i bossorna av originalstoppningen.
Hundavel & Ras Jag tycker inte att det är jättetydligt i de mindre, arbetande terrierraserna till exempel. Viss könsprägel, men inte särskilt uppenbar...