Är det en myt?

mimus

Trådstartare
Att det finns en risk att kattungar blir orm mat?
I alla år jag sålt mina kattungar har jag tackat nej till spekulanter som "inte känts rätt", men jag funderar på om det verkligen finns någon sanning i detta.

Någon som vet?

Sv: Är det en myt?

Jag kan ju inte svara för alla, men jag känner en som har ormar och dem har han aldrig matat med kattungar.
Kaniner, marsvin, råtter och möss (beroende på ormens storlek), javisst, men säljaren har alltid vetat om det. Hur illa en del än må tycka om det så måste ju även ormarna ha mat... :crazy: Jag har aldrig heller hört talas om ngn som faktiskt matar med kattungar, även om ryktena ju finns...

Tycker att du gör rätt som tackar nej till de "som inte känns rätt", men du skulle ju kunna kolla upp fakta också. Har de orm, känner de någon som har det, hur skulle de ställa sig till ngt sådant?
För min del tror jag det är vanligare att man avlivar kattungar än matar ormar med dem...

Tillägg: någon som vet om ormar verkligen äter köttätande djur? Visst har man väl hört skräckexempel, men normalt sett?

Kattungar har ju vassa klor och tänder, och ormägare är ju rädda om sina ormar, så efter vad jag har hört vill man inte ge dem kattungar pga skaderisken för ormen. Möss och råttor är väl det vanligaste vad jag har hört. Och att man försöker vänja ormen vid att äta döda djur, eftersom det är betydligt enklare att ha några möss i frysen som man kan tina upp och ge, istället för att sköta levande möss.

Att de blir ormmat är jag skeptisk till, men det finns ju många anleningar att dra öronen åt sig när man ska sälja kattungar. Många köpare skaffar ju katt ogenomtänkt, och när katten blir könsmogen och jobbig, när de inser att den faktiskt gör sönder saker när den leker osv, då åker den ut...

Tack för svaren, jag känner mig lugn nu, men det är ändå värt att tänka på.

sassy, jag är en fjölig kattägare som har svårt att sälja min kattungar.
Jag pratar gärna flera ggr i telefon med köparna, de får komma hit så mycket de vill innan leverans dagen, och jag åker helst hem och leverar katten än att de hämtar den.
Sedan så vet varje köpare att jag köper tillbaka dem om det inte skulle fungera, så de har en utväg ifall de blir just som du säger.

Faktum är att jag har börjat se kattägandet från ett annat perspektiv.
Jag har haft många kullar och sålt till familjer, utan barn och de allra flesta har blivit innekatter.
2 av de nuvarande ungarna sk bo flott i innerstan, fast på olika håll, det är redan inköpt klösbräda, klätterställningar korgar , mat skålar , ja, allt.
Veterinär tider bokade för vacc, osv.
Men 2 av "pojkarna" ska flyttat tillsammans och bli stallkatter, visserligen så får de bo inne i huset, men det går en stor väg en bit i från, och jag får ont i magen när jag tänker på det.
Å andra sidan så kommer de att få mycket bra, men det "känns". :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka