Är det fel av mej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 968
C

cerrox

Jag har länge funderat på varför hästen min gapar & skakar på huvudet vid ridning, tänkte att det måste ju vara något som är fel! Men visst han är 'bara' 4 år, men ändå. Jag har haft honom i 1 år nu & tänderna är kollade ordentligt 2 gånger, varav en vargtand har plockats bort + att 2 vassa kanter är nedraspade. Ingen större förändring efter det, så började att prova lite olika bett & nosgrimmor osv, har nästan alltid ridit på 'vanlig' aachen, utan den lilla nogremmen & så ett vanligt 2-delat eller 3-delat på det. Fast nu har jag testat lite allt möjligt, olika nosgrimmor, olika bett & till min förvåning så går han helt PERFEKT :love: på pullar!! Det tog mej ett år innan jag provade pullar på honom & det är helt otroligt, han är som en helt annan häst, lugn & fin i munnen & huvudet, inget gapande eller skakande, utan han är avslappnad till 100%!! :) Men min uppfattning om pullar har alltid varit att det är heta hopphästar som rids på det & att det är en 'stark' nosgrimma som man inte bör rida på!? Men är det rätt? För min kille är inte alls het på något vis. Jag funderar på om det är fel av mej att rida honom på denna grimman? 'Stänger' jag inne honom? Han är ju arab & har inte sådär jätte stort huvud, är väldigt ädel!! Egentligen innerst inne så är jag ju 'emot' det & nu rider jag på det! :confused: Men när han går PERFEKT på det så borde jag väl egentligen rida på det? Eller? Vill gärna höra era funderingar! För/nackdelar med pullar?

Sv: Är det fel av mej?

Är nog ingen riskt för att du stänger inne honom så länge du inte drar åt nosgrimman allt vad du pallar,haha.Jag tycker det låter trevligt och harmonisk så jag hade kört vidare på den.De brukar ju som sagt var vara väldigt tydliga på vad de tycker om och vad de INTE tycker om våra arab-sweethearts.
Min 4åringa aranstolle går just nu på remontnosgrimma men ska byta till engelsk för att se hur det går.Han blev orolig utan nosgrimma och betydligt lugnare med remonten men jag vill engelsk på honom egentligen om jag vill ha nosgrimma och bett över huvudtaget.Rider mestadels utan bett då han egentligent rivs bäst så men om jag vill tävla dressyr på honom så måste han ju ha skrot i käften...

de första jag tänker på är att med vanlig nosgrimma så trycker du på hans kinder och du skriver även att han har haft vassa kanter.
Han kanske associerar trycket till smärtan han hade innan han fick tänderna fixade??
Pullar trycker ju inte på samma ställe så därför går d ebra med den.
rid på pullar ett tag o prova sen vanlig nosgrimma igen. Kan ju vara så att han har sår sen de vassa kanterna som inte har läkt helt eller så har inte den " mentala" smärtan läkt än.

/ sara - spekulerar

Nädå så hårt drar jag verkligen inte åt!! Utan det är ju lugnt så att man får in några fingrar, lite sådär lagom. ;)

Ja, han är ju lugn & harmonisk att rida på pullar, faktiskt!! Han ÄR väldigt tydlig på att visa vad han gillar & inte gillar ja!!! :D

Jag vill också egentligen rida på engelsk, men det funkar helt enkelt inte! Sedan så rider jag bettlöst ibland också, men det går han sisådär på, för att det är verkligen pullarn & bett som gäller & utan nosgrimma det går inte alls!!!

Jo så kan det vara att en vanlig nosgrimma trycker på hans kinder & det känns obehagligt & ja jag red på det innan tänderna blev fixade, så han kanske har fått en liten otäck känsla där efter det!!!? Men trots att tänderna är fixade så funkar det ju inte att rida med vanligt nosgrimma ändå. Det är ju över ett halvår sedan som tänder blev fixade, så han lär ju inte ha något sår där nu, så det är nog isåfall den 'mentala smärtan'!! Men jag ska prova att rida med den den vanliga nosgrimman efter ett tag sen igen & se.

Spekulerar du på det är bra! ;)

då tror jag säkert att de är den mentala smärtan på honom. de har gjort ont tidigare och därför gör de de nu oxå!!:D

låt han gå på pullar o bli trygg med bett o nosgrimma och sen prova o byta.
De tar ofta lång tid o få dom "bekväma/trygga" i munnen om dom haft ont.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 250
Senast: Badger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka