C
cerrox
Jag har länge funderat på varför hästen min gapar & skakar på huvudet vid ridning, tänkte att det måste ju vara något som är fel! Men visst han är 'bara' 4 år, men ändå. Jag har haft honom i 1 år nu & tänderna är kollade ordentligt 2 gånger, varav en vargtand har plockats bort + att 2 vassa kanter är nedraspade. Ingen större förändring efter det, så började att prova lite olika bett & nosgrimmor osv, har nästan alltid ridit på 'vanlig' aachen, utan den lilla nogremmen & så ett vanligt 2-delat eller 3-delat på det. Fast nu har jag testat lite allt möjligt, olika nosgrimmor, olika bett & till min förvåning så går han helt PERFEKT
på pullar!! Det tog mej ett år innan jag provade pullar på honom & det är helt otroligt, han är som en helt annan häst, lugn & fin i munnen & huvudet, inget gapande eller skakande, utan han är avslappnad till 100%!!
Men min uppfattning om pullar har alltid varit att det är heta hopphästar som rids på det & att det är en 'stark' nosgrimma som man inte bör rida på!? Men är det rätt? För min kille är inte alls het på något vis. Jag funderar på om det är fel av mej att rida honom på denna grimman? 'Stänger' jag inne honom? Han är ju arab & har inte sådär jätte stort huvud, är väldigt ädel!! Egentligen innerst inne så är jag ju 'emot' det & nu rider jag på det!
Men när han går PERFEKT på det så borde jag väl egentligen rida på det? Eller? Vill gärna höra era funderingar! För/nackdelar med pullar?