Är det lätta så lätt som ni tror?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ii-d-a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 223
I

ii-d-a

Nu ska vi se vad ni kan om alla lätta saker. :D Dom kanske inte är så lätta som man tror, eller så kanske dom är det. I alla fall, skriv så mycket ni kan om:

Martingal, Tiedeman, varför man sköljer av bettet, dressyrsadel, westernsadel, hoppsadel, allroundsadel, kolik, fång.

Eller så kan ni välja ut några saker att skriva om av alternativen som är ovan. Skriv mycket! ;) :) :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det lätta så lätt som ni tror?

orkar inte skriva ngn lång uppsats men :
Martingal: Används vid ridning på hästar som slår upp huvudet. Stropparna ska hänga löst när man sträcker tyglarna.
Thiedemantygel: Har ungefär samma inverkan som en fast martingal dock har du endast en tygel i handen, är ställbar dock i fasta lägen.

MAn sköljer a bettet för att ta bort smutsen så hästen inte får sår eller liknande i munnen.

Dressyrsadel:Har långa och rakt skurna kåpor då man i dressyr rider med långa läder. För att man ska komma nära hästen (close contact) samt få en djup sits så är sadeln säte något djupare. Ofta något tjockare knävulter än andra sadlar.

Hoppsadel: Är anpassad för att hoppa i och för att man ska kunna stå upp med kortare läder.Har kortare och runda kåpor så att skänkeln ska kunna ligga mot hästen även med korta läder. Knävulstren är tjockare så att man kan ta ett lätt stöd emot dem.

Allroundsadel:E Något mittemellan dressyrsadeln och hoppsadeln. Finns dock allroudsadlar med inriktning dressyr eller hopp.

Kolik: Ett namn för buksmärtor hos hästar. Har olika orsaker en av dem är att hästen har drabbats av en förstoppning. Kan vara allvarlig och mindre allvarlig.

Fång: Är en ganska vanlig sjukdom och visar sig framför allt i hovarna. Kan bero på bete utan invänjnigs period samt mycket mer.

Duktigt! ;):D

Någon mer som kan?

Varför ska jag skriva allt när Luxurios redan svarat på allt? Jag kan ju bara fuska :)

vad vill du att vi ska svara? :p allt står ju redan korrekt.

Ni kan lägga till saker. :)

Annars kan vi göra såhär, om jag säger ett hästord som jag sen ska beskriva mkt om. Sen så kommer en annan person och tar sista bokstaven i det ordet och beskriver nåt om det! :D

Såhär:

Träns:
Tränset sitter på hästens huvud! ^^ Den är av läder, förutom bettet som är av metall eller stål. Tränset har olika delar, nosgrimma, bett, käkrem, nackstycke, pannband, sidostycke. Bettet ger inverkan i munnen, så man får inte dra för hårt i munnen när man rider. Nosgrimman trycker på nosryggen och den ska vara så spändså det får plats 2 fingrar mellan nosgrimman och nosryggen. Käkremmen ska vara lite mindre spänd, det ska få plats en knytnäve där.

I alla fall så ska nån då skriva fakta om nåt på S, osv.

är det bara jag som tycker att det sak ligga på gnägg ?

eller inte..:confused:

Ojdå! Jag tänkte inte på att gnägg fanns! ^^

Brukar aldrig vara där.
Men förlåt.

Skriver lite kortfattat:

Martingal: Används på hästen som har en tendens att "slå upp" huvudet vid ridning, används ofta till hoppning.
Tiedeman: Vet inte riktigt vad det egentligen används till men det är en hjälptygel lite av samma effekt som martingalen fast ännu mer "fast", hjälper till att så hästen höjer ryggen.
westernsadel: Är skapad för att rida långa sträckor, dvs den ska vara bekväm.

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: Oknytt
·
O
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Osthyvel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: miumiu
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18