Är det stor skillnad på bommarna

oki

Trådstartare
mellan Thorowgood griffin (dressyr) och Wintec 500 (hoppmodellen med rött järn i)?
Provade dessa två på hästen idag och tyckte att båda låg riktigt bra men att Thorowgooden låg aningens bättre men jag kan kanske ha blivit lurad av att bossorna såg mer rejäla ut på denna.. Har dock inte provridit någon av dem. Jag vet av ett par Wintecsadlar (Pro och Isabell Werth) som är till salu och undrar om dessa modeller är väldigt annorlunda i passform?

Själv har jag noll koll av just dessa sadlar. Hästen har normalhög men ganska kort och bred manke, rak rygglinje men sluttar uppåt mot korset (snudd på överbyggd).
Nån vänlig bukefalist som vet? :laugh:

Sv: Är det stor skillnad på bommarna

Jag har inget faktabaserat svar att ge dig, men jag har upplevt Thorowgood som rakare än Wintec.
Jag har tidigare haft Thorowgood på min fjording men han kan inte ha den längre då han förändrats i ryggen och förvandlas till nästan spikrak under ryttare.

Wintec har aldrig fungerat särskilt bra på honom.

Utifrån din beskrivning av hästens rygg tror jag risken finns att dem sadlarna kommer att trycka back på ryggen.

Vet en häst som hade en rygg som du beskrev som fick problem med thorowgood.
En annan häst med liknande rygg hade problem med att en wintecsadel (dressyr) tryckte både fram och bak.

Alla de sadlar du räknar upp är väldigt olika i passformen (förutom Wintec 500 och Pro, som förutsatt att de är lika gamla, ska vara samma sadel i olika material vad jag vet). Wintec Isabell (gamla modellen) har betydligt större kilbossor än gamla 500 modellen och jag tror inte att de är att rekommendera till en överbyggd häst. De nya wintecmodellerna har jag ingen koll på alls passformsmässigt men ser ut som trevliga sadlar att sitta i. Griffinsadlarna finns i massor med modeller med väldigt olika hästar de är tänkta att passa så det är omöjligt att säga något om "den" sadeln jämfört wintec eftersom passformen varierar enormt beroende på vilken modell det är.

Tack för era svar. Har provridit i Wintec Pro nu och det blev tydliga protester från damen i fråga så det stämmer nog bra det att dessa sadlar inte alls passar till denna typ av rygg.

För att spåna vidare, vilka sadelmärken bör jag leta efter till denna häst?

I dom fall som jag nämnde så passade stubben till den ena hästens rygg (den som hade en wintec) den andra vet jag inte vad den senare fick för sadel då den hästen såldes.

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 008
Utrustning Jakten på den perfekta dressyrsadeln är i full gång och jag behöver alla tips jag kan få! Har två hästar och sadeln ska helst passa... 2
Svar
24
· Visningar
4 969
Senast: heyalex
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 462
Senast: oki
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka