Är jag ensam med okontrollerbar unghund?

skuggi

Trådstartare
*gnälltråd* Vill bara höra om jag och min man är sämst på hunduppfostran, eller om det finns fler som har lika ostyriga unghundar som vi?
Detta är första valpen och jag har faktiskt egentligen ingen aning om hur mycket jag kan förvänta mig av lillen.. så, lite tröstande ord gärna.. :p

Hunden är en snart 7 månaders cockerpoo-hane.

Inkallningen sitter mycket löst till att börja med, han kommer väl om allt är lugnt och inget annat spännande händer. Ryter jag i så verkar han verkligen inte "ångra sig" utan han pysslar på som vanligt med vad han vill.
Ibland piper han bara iväg, springer jag då och gömmer mig så kommer han i full fart, men kutar då bara förbi mig och springer lika långt åt andra hållet :crazy: får typ göra en flyg-tackling om jag ska få tag på honom :rofl:
Oftast kan inkallningen funka bättre i början och sedan bli sämre under promenaden, så kanske det är att han inte orkar koncentrera sig?

Han kan både sitt, ligg, rulla runt och stanna. När HAN vill. Ser han nått spännande drar han bara som en avlöning..

Det enda som verkligen verkar fastna är sånt som är rutin, typ att alltid stanna och vänta på varsågod innan man påbörjar trappan hemma. Det verkar sitta klockrent. Samma om han vet att vi håller på med en övning, typ att han ska sitta still och så kastar vi ut godis på golvet och så ska han vänta på varsågod, det går också fint.

Jag kör förståss med massor med beröm, glada tillrop, godis osv, men även om han är MYCKET matorienterad så hamnar godis på andra plats efter nya spännande grejer, framförallt förbjuden mat, som kattmaten i stallet, hästkäk osv...
Kan inte märka att det verkar funka bättre om jag höjer rösten, låter arg/sträng osv..

Sååå... har vi helt misslyckats med träningen, eller är detta hyfsat normalt för en snart 7-månaders?

(han är förståss inte galen hela tiden, just nu sover han så sött och ser ut som en ängel.. eller faktiskt som ett svart litet lamm, vilket är ännu sötare :love: )

Vi har en "följsamhetskurs" inbokad i februari hos en bra tränare(där vi gick valpkurs), frågan är väl om vi borde boka in några akuta privatträningar, eller om detta alltså är hyfsat normalt..

Sv: Är jag ensam med okontrollerbar unghund?

Jag hade då verkligen inte oroat mig. :p Min äldsta afghan är två år nu och han fungerar fortfarande så där. Visserligen är det ju skillnad på afghan, cocker och pudel i hur dom är. Men alltså, valpar går ju igenom alla möjliga faser och har plötsligt "absolut glömt vad sitt ens betyder". Dom kan verkligen, verkligen iiinte aaalls förstå vad man menar.

Att bli arg och höja rösten på mina fungerar inte alls. Eller jo, på dobbisen. Hon är väldigt mån om att hålla matte på bra humör. Afghanerna däremot tycker att matte är till för att hålla dom på bra humör, inte tvärt om. ;) Så med dom gäller glad, mjuk röst när man ger kommandon och en massa massa beröm. Man måste få dom att tro att dom tycker det är roligt att lyda, då fungerar det. (allt utom inkallningen, dom skulle dra iväg över hela stan själva om dom var lösa hur som helst.)

Men som sagt, valpar har ju olika faser och kan vara både döva, glömska, rädda, dumglada och allt möjligt. Gå lite kurser så ni får jobba, men att akut leja en problemhundstränare känns lite väl drastiskt. :D Jag har för övrigt en fyra månader gammal valp som plötsligt glömt bort hur man går i koppel. Man kan liksom bara studsa. Som en gummiboll. Boink boink boink. Helst hänga tag i kopplet samtidigt och döda det med skakningar och morrningar. Det räcker med att jag stannar så släpper hon, för hon vet att hon inte får, men så fort jag tar ett steg så börjar hon igen. Det gäller att vara envisast helt enkelt. Och när hon ledsnar på det så hittar hon farliga monsterbyten att döda utmed vägen och i form av typ snusdosor, godispapper och annat skräp. Jag lovar att jag blir vansinnig men som sagt, det är ju bara att vara envis. Och eh ja. gråa hår är väl bara charmigt när man är 28 år gammal? ;)

Hej!
Jag vet precis hur det känns! No worry, valpar är lite tankspridda...

Låter jättebra att du jobbar mycket med beröm, godis osv!
Du skriver själv att han lyssnar NÄR HAN VILL, vilket är själva nyckeln i hundträning. Se till så att han VILL lyssna! ;)

Attraktiva belöningar, fart, bus och mjuka klappar ökar sannolikheten att han vill umgås ännu mer med dig och vara nära! Testa att träna inkallning med köttbullar utomhus, men kanske inte på den mesta störningsrika platsen.
Sätt din hund och be den att stanna. Gå x antal meter och använd "hit" eller "kom" som signal. Varva med att istället lägga köttbullarna på marken och be hunden att "leta godis". De flesta hundar ääälskar att använda nosen för att hitta föda. "Leta godis"-kommandot är min hunds absolut starkaste kommando. Jag har aldrig varit med om att hon inte har lyssnat ögonblickligen på det, eftersom hon VILL utföra sysslan. Köttbullarna kan du snart byta ut mot något mer behändigt och i mindre mängd.

Att bli arg när inte hunden kommer motverkar din egen träning. Ingen hund vill komma om ägaren är arg och irriterad. Ju mer positiva upplevelser hunden får när han kommer till dig, desto större är sannolikheten att han VILL göra om det.

Lycka till och låt det ta tid!

Jag har lite samma problem, så det är nog chill :p

Har en pudel på 5½ månader och han är redan döv :eek: Trodde inte det skulle komma förns ålderdomen! Vissa kommandon sitter som sten, medans vissa har flugit ut genom öronen. "Stanna" och "sitt" är väl dom som sitter, samt om matte stannar så kommer hunden och sätter sig bredvid. Dom funkar klockrent! Men om det ska handla om "ligg", "rulla runt" eller "hit" så är det som att han blir akut dum i huvet och fattar ingenting, som om jag aldrig lärt honom dom sakerna. Jobbar också mycket med belöningar (Mest klapp och lek, men också godis) och tror ändå det kommer ge utdelning i längden. Men gah, vad jag vill ha tillbaks min ikke hörselskadade valp! :p

Senast ändrad:

Haha :rofl:

Tack för tips alla! Och skönt att höra att man inte är sämst.. vill ju inte sabba hunden så han blir sådär ostyrig hela livet, därav att jag fick lite panik :D
Men då jobbar vi vidare med beröm och godis, samt kurser förståss, så JAG lär mig lite tricks..

Försöker träna lite "halvlöst" i flexikoppel, vill ju inte att han försvinner för allt i världen :crazy:

Lugn, det är en normal känsla :D

Om du visste hur många gånger jag har svurit inombords över unge herr Weim. De är tankspridda och slyngliga, tillfälligt döva när de upptäcker spännande saker men det planar ut. Man får bara inte ge upp på vägen ;)

Fortsätt vara glad och positiv och beröm alla småsaker som är på den "rätta vägen" det kommer belöna sig i slutänden :)

Försöker träna lite "halvlöst" i flexikoppel, vill ju inte att han försvinner för allt i världen :crazy:

Jag tränade inkallningar med hjälp av en spårlina. De är i regel längre än flexikoppel och är enormt praktiska och tål tuffa tag. Använde den även när vi började träna på att hoppa i vatten och simma. De är inte så dyra heller - bara ett litet tips.

Jag håller med. Jag hade för övrigt en rejäl sammandrabbning med herr tibbeterrorist fär ett par dar sedan. Jag trodde att vi för länge senb rett ut det där med spotta ut saker när man blir tillsagd...Men näpp han trodde väl att jag skulle passa mig.

Stor i orden - liten på jorden fick han veta att han var, och det med besked! Sen körde vi lite positiv byteshandel och han har faktiskt varit på sitt bästa uppförande sen dess

Vi har faktiskt en spårlina också, köpte den för ett tag sedan och då fick jag en känsla av att den var lite tung för honom (trots att jag köpte den tunnaste) men nu har han ju växt på sig en del så kanske värt att testa igen :idea:

Umm, tja du såg ju hur mitt yrväder till ettåring var när vi träffades:angel: Precis sådär överglad, hoppig och studsig och "vadå, ville du något?" har hon varit sedan jag fick hem henne som 8veckors ulltuss:o Under första valpkursen när de sa att de lydiga små valparna senare skulle ha perioder då de blev ordägliga såg jag väl ut ungefär såhär :eek:och tänkte; ska hon bli ännu värre!?!:crazy:

Matte har fortfarande svårt att vara roligare än kråkan/pinnen/den främmande människan/hunden men det är bara att nöta på och de gånger hon går som en klocka och gör precis vad man ber om så blir man så otroligt lycklig:love:

Som en väldigt lätt "öva att vara lös" lina använde jag en plastad tvättlina.:idea: Lätt, tunn och fastnade nästan aldrig i skogen, dock ska måste man ha handskar eller bara stampa på linan annars gör det ont i händerna:p

Hehe, ja, din var ju rättså busig :) är hon så hemma också? Tänkte att det var för att det var nytt i stan osv...

Eheheee... shit, det verkar som att man får vänta nått år eller två innan han bli vettig då :crazy::p
Jaja, hoppas att han kanske blir lite mer mattefokuserad när kulorna ryker, jag förstod det som att det kunde vara en positiv bieffekt :idea:

Han låter som en lydigare variant av mina svärföräldrars labradoodle. ;)

Shit, finns det något som är mindre lydigt verkligen? :rofl:
Kan det vara doodle-delen som spökar kanske? :idea:

Normalt i allra högsta grad. Jag har haft en del slyngelkurser där vissa deltagare är helt övertygade om att nån har bytt ut deras "snutte-gulle-valp" medans de sov mot ett monster som dessutom verkar höra dåligt.

Inträder ungefär vid 7-10månaders ålder. :D

Det är ju inte så långt till februari, så håll ut tills kursen börjar.

Under tiden, försök låta bli att ryta och härja, inget blir bättre av det. Jobba mycket med kontakt och lydnad på ställen där det fungerar. Om det innebär att inkallningen bara funkar inomhus, så är det inomhus du ska börja.
På mina kurser är misslyckade inkallningar förbjudna. Vilket innebär att du i början bara kan kalla in när du vet att hunden kommer.

Gör alltid operant inkallning, dvs varje gång din hund kommer springande mot dig så gör du en inkallning och belönar.
Detta för att verkligen understryka att "det är det här matte menar när hon ropar ditt namn".

Hoppas kursen blir bra!

Åh, vilken rolig tråd! :bump:

Skuggi - har vi bytt hund? Du beskriver vår tibetanske terrorist exakt! :)

Så trösterikt att höra att fler har obstinata, döva unghundar. Ibland tror man att det bara är vi som kapitalt misslyckats... ALLA andra verkar ha superlydiga, lugna små superhundar! :angel:

Ibland känns det bara... aaahhhrggh! Och ibland (oftast) är han den ljuvligaste, finaste, mysigaste och lydigaste lilla saken som finns. Jag visste inte att man kan älska en liten lurvig, tovig hundrackare så mycket. :love:

Norrland

Normalt i allra högsta grad.

Mycket skönt att höra som sagt!

Under tiden, försök låta bli att ryta och härja, inget blir bättre av det. Jobba mycket med kontakt och lydnad på ställen där det fungerar. Om det innebär att inkallningen bara funkar inomhus, så är det inomhus du ska börja.
På mina kurser är misslyckade inkallningar förbjudna. Vilket innebär att du i början bara kan kalla in när du vet att hunden kommer.

Tack för påminnelse! Det är ju helt rätt, ska inte försöka stoppa honom om han drar, bättre att gömma sig då... och så träna mer förståss

Gör alltid operant inkallning, dvs varje gång din hund kommer springande mot dig så gör du en inkallning och belönar.
Detta för att verkligen understryka att "det är det här matte menar när hon ropar ditt namn".
Det gör jag faktiskt, ska fortsätta med det. Han VET väl egentligen, problemet är väl att han får knäck i lurarna ibland...

Hoppas kursen blir bra!

Det var i och med att jag upptäckte att jag börjat eskalera till "arga rösten" som jag kände att jag måste kolla om detta är normalt :crazy: Tänkte att man kanske måste vara alldeles rysligt sträng och arg på dem i början, och det har jag ju inte varit.. tänkte att det var därför det gick utför kanske :p
(konsekvent vet jag ju att man måste vara, och det försöker jag såklart också, men det verkar som att en del trycker till sina vovvar en hel del, och jag hoppas liksom lite att man inte ska behöva göra så...)

Men, nu är jag lugnad, då återgår vi till ruta 1, inkallning i lägenheten och i långlina :idea: och bara beröm, uppmuntran och glada rösten :bow:

Kan det vara så att ju mindre, sötare och gosigare de är, desto större döv-monster döljer sig därinne?

Alltså, de värsta terroristerna skulle ju aldrig överleva om de var fula och ogosiga.. alltså har naturen utrustat dem med ovanlig charm utöver monsterfasonerna.. :idea:

(skulle köpt en ful hund...:grin::crazy: )

Jo, förresten, vår tränare kör ju såhär mjuka metoder (vilket jag föredrar) men just när inget funkar osv så får jag för mig att hennes metoder kanske är för mesiga. Typ att det inte skulle funka på just min jycke osv, så då får jag för mig att (i smyg) ändå hålla på med "nej" och sånt som hon tycker att man ska undvika.
Fast oftast när han gör nått fel inne, som att jaga/hetsa på kisse, så är han så uppe i varv att han liksom bara tycker att det är en kul lek att jag lägger mig i... Så nu tänkte jag, om man nu ska köra mjuka metoder osv, skulle man typ kunna köra godisregn en bit bort för att distrahera istället?
Eller blir det som belöning för att han jagar katten då? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår... 2
Svar
27
· Visningar
8 692
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka