Är sadeln boven?

sweet_knorven

Trådstartare
Min häst har troligvis låsningar i manken och har blivit betydligt mer svankryggig efter ca ett halvår med den "nya" sadeln. Det är en Albion sadel, som ju är för raka ryggar och hästar med lång och hög manke, vilket damen har. Hon har dessutom en rätt kort rygg och jag har misstankar om att sadeln är för lång. Kan de eventuella låsningarna i manken ha någonting med att sadeln kanske är för lång att göra? Spåna gärna på.....

(Jag ska ta ut sadelutprovare men skulle vilja se vad ni tror.)

Sv: Är sadeln boven?

Har du inte kollat så att sadeln är kort nog?
(det får inte gå utanför det sista revbenet)

Självklart är det möjligt att det är pga att sadeln kanske är för lång, men jag skulle väl snarare tro att det beror på något annat, för smal bomvidd kanske.
Men det med att hon har blivit mer svankryggig tror jag absolut kan ha med sadelns längd att göra. Något är iaf fel...

Men man får inte glömma att hästars kroppar ändrar sig. Hästen kan få lite mer svankrygg eller bli mer överbyggd och det behöver inte alltid vara dålig, det kan bero på ålder och allt möjligt.

Sv: Är sadeln boven?

Jag har försökt att se var sista revbenet slutar men jag "når" liksom inte ända upp till ryggraden...

Det "enda" som ändrat sig är svankryggen, förutom att hon har tappat en massa muskler och hull överallt. Dessutom så tycker hon otroligt illa om sadeln, hugger när man sadlar henne och så vidare så det är även av den anledningen som jag misstänker att något är fel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 355
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka