arbete från marken

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare blizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 039
Sv: arbete från marken

Förutom arbete vid hand och olika former av longering kan du ta promenader med din häst. Man får leda häst överallt där man får leda hund (säkert! Enligt lag!) Du kan leda din häst i backar och då muskla den. Gör det lite jobbigt med långsamt tempo, stanna ofta och att rygga.

Sedan är det trickträning, TTouch/TTeam, horsemanship, all slags hantering, miljöträning/fobiträning (om din häst reagerar på något så har ni tid att ta itu med det nu). Massage/stretching. Inom TREC finns vissa hinder man ska ta bredvid hästen, till fots, dem kan man passa på att träna på. Det är typ att hästen ska stå kvar när man går därifrån, att leda häst uppför/nerför bank, lasta i transport mm.

Hur mycket som helst!!!

Tänk efter om din häst har någon ovana, t ex skrapa med hovarna, gjordkramp, bestämma tempot när den leds, bli skrämd för vissa saker etc. Nu har ni tid att finslipa alla detaljer i vardagen!!!

Sv: arbete från marken

Ingen har skrivit om longering så jag gör det. Hängna in en kvadrat 11-15 m i sidan. Använd de kommandon du vill och longera utan lina. Lägg ibland ut bommar, cavaletter och ibland ett knähögt hinder för att variera. Fördelen med kvadrat är att hästen då varierar lite i böjningsgrad och gymnastiserar sej, om du tar en rundkorall är det å andra sidan ingen risk att hästen stannar i hörnen. Men de flesta hästar torde vara möjliga att hindra från ovanan att stanna i hörnen om ryttaren är lite vaken från början, tror jag. Inga inspänningstyglar, hästen helt fri. Grimma e.d eftersom du inte använder lina, samt förlängd arm (=longerpisk).

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Edla
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
356
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka