Arbetsförhållanden i klädfabriker

grodan21

Trådstartare
Tittade på en dokumentär gällande arbetsförhållandena i SHEINS klädfabriker, den finns på tv4play. Men jag börjar fundera, är andra företag bättre? Tänker på de som tillverkar i Kina. De jobbade 12-14 timmar per dag sju dagar i veckan, trotts att de Kinesiska lagarna säger att de ska ha ledigt en dag per vecka, mins inte vad veckoarbetstiden var och de fick betalt per plag de syr.
 
Tittade på en dokumentär gällande arbetsförhållandena i SHEINS klädfabriker, den finns på tv4play. Men jag börjar fundera, är andra företag bättre? Tänker på de som tillverkar i Kina. De jobbade 12-14 timmar per dag sju dagar i veckan, trotts att de Kinesiska lagarna säger att de ska ha ledigt en dag per vecka, mins inte vad veckoarbetstiden var och de fick betalt per plag de syr.

Vill minnas att det var en dokumentär gällande H&M för några år sen gällande dåliga arbetsförhållanden?
 
Tycker vi har sett nog med dokumentärer från arbetsförhållandena i Kina för att inte inbilla oss att det skulle skilja mellan företag som väljer att producera där. Kläder, skor, telefoner osv
Precis, hur mycket bättre arbetsförhållanden får arbetaren bara för jag betalar 1000:- eller 100:- för en tröja? Tänker att detta gäller de flesta länder i Asien.
 
Svårt det där, jag tänker att dyrare märken absolut inte är en garanti för att det är bra arbetsförhållanden men för "billiga" kläder borde det väl vara omöjligt med bra arbetsförhållanden, de måste minska kostnaderna någonstans. Men hur vet man vilka av de dyrare märkena som låter en del av kakan gå till de som sliter längst ner i botten och inte fastnar i toppen?
 
Svårt det där, jag tänker att dyrare märken absolut inte är en garanti för att det är bra arbetsförhållanden men för "billiga" kläder borde det väl vara omöjligt med bra arbetsförhållanden, de måste minska kostnaderna någonstans. Men hur vet man vilka av de dyrare märkena som låter en del av kakan gå till de som sliter längst ner i botten och inte fastnar i toppen?
De dyra märkena, som producerar sina kläder i samma fabriker som de mindre dyra märkena, låter inte en spänn extra gå till sömmerskan för att de kan ta mer betalt av kunden. Sömmerskan är anställd via fabriken. Skulle de ändå vilja betala fabriken mer, så når inte pengarna till dem som syr eller servar maskinerna.
 

Liknande trådar

B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 044
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp