Årets analys

Zamira

Trådstartare
Hej, årets analys för oss:
per kg foder/ per kg torrsubstans
Torrsubstans 77% /100
Råprotein 83 / 108
Smältbart råprotein 54 / 70
omsättbar energi 7,3 g/mj / 9,5
Smb RP / OE häst 7,4 båda
Neutral Detergent Fiber 410 g / 534
Fosfor 1,6 g / 2,0
Kalcium 3,4 / 4,5
Kalium 16,8 / 21,8
Magnesium 0,9 / 1,2
Natrium mindre än 0,1 i båda
Svavel 1,1 / 1,4
Kalsium/fosfor 2,2 i båda
Koppar 4 / 5
Järn 56 / 73
Mangan 68 / 89
Zink 20 / 26

vet att många här här superduktigta på detta, jag vill ha kommentarer och tankar på denna analys.
 
Är det kvoten smrp/oe häst som man säger över 7 för unghästar o dräktiga ston? I så fall bra för vårt halvblod som gärna får lägga på sig, men kanske mindre bra för den tjocka inackorderingen...
 
Är det kvoten smrp/oe häst som man säger över 7 för unghästar o dräktiga ston? I så fall bra för vårt halvblod som gärna får lägga på sig, men kanske mindre bra för den tjocka inackorderingen...
Eller tvärtom. Ju högre kvot desto mindre MJ
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 794
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 156
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp