Årets hingst på Lojsta hed

Någon som är insatt och kan berätta lite mer om hur det brukar gå ang skador osv? Tänker på både ston och föl.
Tas hingsten hem efter sommaren? Hur många år i rad går samma hingst kvar? Hur väljs hingsten ut?
 
Någon som är insatt och kan berätta lite mer om hur det brukar gå ang skador osv? Tänker på både ston och föl.
Tas hingsten hem efter sommaren? Hur många år i rad går samma hingst kvar? Hur väljs hingsten ut?
Hingsten tas hem efter sommaren då det inte är bestämt än vem som ska vara Hingst nästa år redan när hingsten tas från heden.
Har varierat på mellan 1 till 3 år som samma hingst varit i flocken under 2000 talet

Hur dom väljs vet jag inte men det är godkända hingstar med bra linjer. Stinsen är ju redan pappa till en godkänd hingst, har en mormor som är super elit och lite annat smått och gott.
Förra hingsten som unghäst segrade två år i rad i dressyrchampionatet och utsågs till bästa ungponny både som fem- och sexåring i kategori B och utbildas nu i parkörning med sikte på svår klass.

Mer om hingstarna som gått med stona på lojsta sedan 1939
https://lojstahedrussen.se/hingstar/
 
Någon som är insatt och kan berätta lite mer om hur det brukar gå ang skador osv? Tänker på både ston och föl.
Tas hingsten hem efter sommaren? Hur många år i rad går samma hingst kvar? Hur väljs hingsten ut?

Jag misstänker att de väljer hingstar delvis utifrån härstamning, för att få så stor genetisk variation som möjligt på de föl som föds. Russen är ju en liten ras där det inte finns något "nytt blod" att plocka in från någonannanstans, så det är viktigt att hålla koll på inavelsgraden.

Hingsten tas från flocken i samband med att flocken samlas ihop till sommarpremieringen, som är sista måndagen i juli. Efter sommarpremieringen släpps resten av flocken över i hösthagen.

Jag tror inte det brukar vara några särskilda skador, inte mer än vid vilken fribetäckning som helst. Tillsyningsmännen har bra koll på hästarna på heden. De släpps ihop i samlingsfållan som finns mellan de olika hagarna, så de har koll på hur det funkar innan de släpps ut i sommarhagen.
 
Hingsten tas hem efter sommaren då det inte är bestämt än vem som ska vara Hingst nästa år redan när hingsten tas från heden.
Har varierat på mellan 1 till 3 år som samma hingst varit i flocken under 2000 talet

Hur dom väljs vet jag inte men det är godkända hingstar med bra linjer. Stinsen är ju redan pappa till en godkänd hingst, har en mormor som är super elit och lite annat smått och gott.
Förra hingsten som unghäst segrade två år i rad i dressyrchampionatet och utsågs till bästa ungponny både som fem- och sexåring i kategori B och utbildas nu i parkörning med sikte på svår klass.

Mer om hingstarna som gått med stona på lojsta sedan 1939
https://lojstahedrussen.se/hingstar/
Tack för länken och infon. Såg att morfadern till min barndomsponny hade tjänstgjort på Lojsta. Det visste jag inte 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lojsta hed byter hingst i sommar. Ny hingst blir Stinsen 734 som ersätter Matteus 683. Anledningen är låg dräktighet efter Matteus som...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De viltgående russen på Lojsta hed på Gotland lockar varje år många besökare. Nyligen skildes årets föl av från flocken, där de flesta...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Cardento har tagit hem titeln varje år sedan 2013. Förra året blev Diarado (e. Diamant de Semilly – Corrado I) utsedd till årets hingst...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp