"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

O herregud! Tur vissa inte växte upp i mitt hem :rofl:
Pappa sprang naken hemma stup i kvarten. Har gjort hela min uppväxt. Undra hur många av mina vänner som sett hans fasansfulla snopp :o
Mamma arbetade på gyn och Förlossningen.
Jag var väl 4 när jag hade glasklart för mig hur ett barn blir till.
När jag var 12 visste jag allt om könssjukdomar. Kunde var enda en. Även mina vänner. Mamma tog hem broschyrer från jobbet och la i hallen. Hon kunde ropa när jag hade kompisar hemma "Det har kommit nya rön om Kondylom. Ligger broschyrer i hallen, lite läskiga bilder. Ta gärna med er en hem!"
När jag var 13 viste jag exakt hur en abort gick till.

Jag har aldrig behövt fråga om någonting. Jag blev informerad i god tid.

Min son var 5½ när han kom till mig och sa "Mamma, jag vet vad knulla är"
Jag trodde att han bara sa ett ord han hört så jag sa "Okej, och vad är det då?"
"Det är när man stoppar snoppen i snippan och gör såhär"
och så juckade han fram och tillbaka några gånger. En kompis på dagis hade lärt honom.

Den som tror att barn inte fattar vad sex är har troligtvis inte barn eller så lever den under en sten:cool:
Att tiga om det är att göra det tabubelagt och skamligt. Blir barnen skrämda av sånt på tv bör föräldrarna ta sig en funderare på var sjutton de har varit någon stans.
Barn som är uppväxta med att kroppar är något naturligt blir inte skrämda av nakenhet.

Hehe, din mamma låter som min moster (gynsköterska), jag känner igen det där med broschyrerna :D det verkar ha fungerat, mig veterligen har ingen av min kusiner haft någon könssjukdom eller haft/orsakat en oönskad graviditet :p
 
Jag har inte sett julkalendern, men så här skriver Henrik Schyffert:
" SVT är äckligt högervridet!! Julkalendern bestod av patriarkat, köttätning, vapendistrubition, kvinnoförtryck, barnarbete och internationell handel. Hela KDs jävla partiprogram! Förutom det så var den genial."

Någon som vet om han är ironisk? Har som sagt inte sett den men är han allvarlig låter det ju änna trist.
 
Jag har inte sett julkalendern, men så här skriver Henrik Schyffert:
" SVT är äckligt högervridet!! Julkalendern bestod av patriarkat, köttätning, vapendistrubition, kvinnoförtryck, barnarbete och internationell handel. Hela KDs jävla partiprogram! Förutom det så var den genial."

Någon som vet om han är ironisk? Har som sagt inte sett den men är han allvarlig låter det ju änna trist.
Han är superironisk! Jag garvade när jag läste det. Han anspelar på kritiken (i en korkad ledare) om att SVT är vänstervridet som t ex anlitar Gina Dirawi som julvärd.
 
Vet inte riktigt vad jag tycker om årets julkalender än. Men barnen gillar den hittills iaf.

Att prata om sex med barn är naturligt och ska hållas på den "nivån" barnet är på. Sen behöver man inte gå in på detaljer....det lär dom sig så småningom.

Har skummat igenom tråden och måste säga att det har varit ett och annat raljerande inlägg mot vissa.
 
Jag har inte sett julkalendern, men så här skriver Henrik Schyffert:
" SVT är äckligt högervridet!! Julkalendern bestod av patriarkat, köttätning, vapendistrubition, kvinnoförtryck, barnarbete och internationell handel. Hela KDs jävla partiprogram! Förutom det så var den genial."

Någon som vet om han är ironisk? Har som sagt inte sett den men är han allvarlig låter det ju änna trist.
Jag har nu sett två avsnitt och den innehåller verkligen allt det som Schyffert nämner. Den var jätterolig!
 
Ska man prata om knasiga barnprogram så måste solstollarna ta priset.
Jag tyckte det var helt obegripligt när jag var liten och letade upp det på svtplay för något år sedan.
Det var fortfarande helt obegripligt att det kunde sändas som barnunderhållning...
 
Ska man prata om knasiga barnprogram så måste solstollarna ta priset.
Jag tyckte det var helt obegripligt när jag var liten och letade upp det på svtplay för något år sedan.
Det var fortfarande helt obegripligt att det kunde sändas som barnunderhållning...

Solstollarna tyckte jag var ett roligt barnprogram när jag var liten:D Vet dock inte vad jag tycker nu:p
 
Är jag den enda som inte vet vem den här människan är? (Som vanligt...)
Nej här är en till.

Jag tror hon var med som vikingahusbonde i andra avsnittet och sålde trälar. Verkar vara små inhopp. Såg så ut på bilderna här i alla fall.

(Kringlan har jag däremot inte missat i alla fall.)
 
För övrigt såg jag Trolltider, som jag hade älskat så mycket, för något år sedan och dog nästan för den hade inte åldrats med värdighet.

Jobbigast med julkalendern är när föräldrar skriver att den är värdelös eftersom barnen får lära sig någonting och det räcker bra om de har tråkigt i skolan. Då blir jag lite ledsen.

Jag gillar den förresten. (Jag brukar tycka julkalendrar är lite meh och sträcker mig till att bli upprörd om de könsdiskriminerar :D.)
 
För övrigt såg jag Trolltider, som jag hade älskat så mycket, för något år sedan och dog nästan för den hade inte åldrats med värdighet.

Jobbigast med julkalendern är när föräldrar skriver att den är värdelös eftersom barnen får lära sig någonting och det räcker bra om de har tråkigt i skolan. Då blir jag lite ledsen.

Jag gillar den förresten. (Jag brukar tycka julkalendrar är lite meh och sträcker mig till att bli upprörd om de könsdiskriminerar :D.)

Jag håller med dig om att det är väldigt konstigt med föräldrar som tycker synd om sina barn för att de får lära sig något? O_o Det var det bästa jag visste och min 10 åring tycker att årets julkalender är toppen så här långt, men så har han haft en lång period med stort intresse av riddare och riddarliv så vi har läst mycket sådana böcker med fakta, jag har en känsla av att han kanske kommer tröttna längre fram när han inte längre tycker att det är intressant.
Min stora är 13 år och där blev det en intressant diskussion om grupptryck och att stå upp för sina åsikter för hon hade läst vad andra tyckte innan hon såg första och hade ett långt anförande om hur dålig julkalendern var. Jag ifrågasatte vad hon tyckte var dåligt och hon hänvisade till tidningsklipp och kompisar och jag envisades med att hon skulle säga vad hon tyckte var dåligt efter 3 min tittning med tanke på att hon normalt sett älskar historieätarna och när hon tog sig förbi andras åsikter och faktiskt tittade på julkalendern så tyckte hon att den var bra. :angel: :D

Sen kan jag kanske hålla med om att Eriks fråga till den lilla tjejen om vems hennes pappa var kanske känns lite onödig i ett barnprogram, jag uppskattade humorn men barn kanske inte greppar den. Men å andra sidan så är det väl bra med en julkalender som både vuxna och barn kan ha nöje av.
 
Jag håller med dig om att det är väldigt konstigt med föräldrar som tycker synd om sina barn för att de får lära sig något? O_o Det var det bästa jag visste och min 10 åring tycker att årets julkalender är toppen så här långt, men så har han haft en lång period med stort intresse av riddare och riddarliv så vi har läst mycket sådana böcker med fakta, jag har en känsla av att han kanske kommer tröttna längre fram när han inte längre tycker att det är intressant.
Min stora är 13 år och där blev det en intressant diskussion om grupptryck och att stå upp för sina åsikter för hon hade läst vad andra tyckte innan hon såg första och hade ett långt anförande om hur dålig julkalendern var. Jag ifrågasatte vad hon tyckte var dåligt och hon hänvisade till tidningsklipp och kompisar och jag envisades med att hon skulle säga vad hon tyckte var dåligt efter 3 min tittning med tanke på att hon normalt sett älskar historieätarna och när hon tog sig förbi andras åsikter och faktiskt tittade på julkalendern så tyckte hon att den var bra. :angel: :D

Sen kan jag kanske hålla med om att Eriks fråga till den lilla tjejen om vems hennes pappa var kanske känns lite onödig i ett barnprogram, jag uppskattade humorn men barn kanske inte greppar den. Men å andra sidan så är det väl bra med en julkalender som både vuxna och barn kan ha nöje av.

Hehe jag tyckte den var lite rolig, lite :). (Dessutom är ju Robert garanterat hennes riktiga pappa hemmavid så jag tror inte hon blev skadad.)

I övrigt tycker jag han är lite för (mans)dryg för mig. Men jag överlever.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp