Årets korn

Gretha

Trådstartare
Hur länge behöver det korn som skördades i sommar lagras innan man kan ge det som hästfoder? Vet att havre behöver ligga några månader och undrar om det är detsamma med korn?

Sv: Årets korn

Jag har hört att det viktigaste är ju att kornet är torrt ungefär samma som havre.. Dock som du säkert redan vet får man ju absolut aldrig ge hästar hel korn då deras tänder kan gå sönder eftersom kornet är för hårt så de ej kan krossa det så om tänderna inte ryker gör det ingen nytta utan kommer bara ut igen...

Till kor behövs t.ex. ingen lagringstid, dom fixar det ändå. Men till hästar och t.ex. grisar bör det lagras ett par tre månader.

Kicki :)

Jag har hört att det viktigaste är ju att kornet är torrt ungefär samma som havre.. Dock som du säkert redan vet får man ju absolut aldrig ge hästar hel korn då deras tänder kan gå sönder eftersom kornet är för hårt så de ej kan krossa det så om tänderna inte ryker gör det ingen nytta utan kommer bara ut igen...

Nej, tänderna kan inte gå sönder! Däremot tar dom upp näringen bättre om det är krossat eller klippt.

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 994
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
874
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur