arrende eller köp av mark

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 667
Sv: arrende eller köp av mark

Arrendepriset ska det ju läggas moms på, då blir priset för din del högre om bonden ska få ut samma summa som han får av eustödet.

Tycker du att alla ridsportsbutiker ska sälja sadlar till deras självkostnadspris, eller är de oxå snikna om de tar ut förtjänst på sina varor?;)

Det finns även de som arrenderar ut marken mot betalning och även tar bidraget. Säkert lättare att göra sådana deal om man har svårt att få arrandera.

Vi har väldig tur där vi bor, vi får använda marken gratis (slår hö och har sommarbete) mot att bonden får bidraget. Annars har vi betalat 500 kr/ha. Kan inte bli bättre. Men detta är vad bonden ville göra, vi har inte förhandlat fram det.

Det finns även de som arrenderar ut marken mot betalning och även tar bidraget. Säkert lättare att göra sådana deal om man har svårt att få arrandera.
Det där är ingen bra lösning för markägaren. Markägaren tar då in EU-stödet och är därför ansvarig för hur marken sköts. Det är aldrig roligt att kunna ställas till ansvar för andras misstag om arrendatorn tex inte uppfyller kraven för EU-stöd.

Knapplån...

Jag tycker som några av er andra att många hästägare är oerhört snikna, många hästägare tycker i princip att om en bonde inte har djur eller tar foder på marken så borde de sälja alt. arrendera.

Nu funkar det inte riktigt så.

För det första är det en kostnad för avstyckning, och en del pappersarbete bakom att stycka av mark, men visst det kan ju i många fall köparen varar beredd att betala.

Men värdet på en gård sänks ju iom att markeareal blir mindre, och för många bönder (förutom möjligtvis i storsstadsregionerna) är det helt enkelt inte värt varken arbetet eller besväret eller de ganska små pengar som är inblandade.

Jag har fått erbjudande av en "granne" som vill arrendera delar av min mark men tackat nej. Jag vet inte om jag själv kommer att använda marken som är ca 2 ha, men jag ser ingen anledning att arrendera ut den heller eftersom jag har på känn att denna person kanske är beredd att betala max 500-700 kr/månad för marken under en ganska kort tid (sommaren). Då är det i mitt tycke för lite pengar för att jag ska vilja binda upp mig på ett avtal där jag frånsäger mig min mark, även om det är kort tid.

Vet att denna person även var intresserad av att köpa mark av en annan bonde, ungefär motsvarande areal, men skambjöd något erhört och därmed inte fick köpa. När denne person senare insåg att de lagt för lågt bud var inte längre bonden intresserad av att göra affärer med denna person, vilket jag förstår. Varför ska man sälja mark för 5000-10 000kr/ha bara för att vara "snäll", där även köparen skulle höja värdet på sin fastighet med kanske det 5-dubbla mot köpeskillingen.

Hur som helst, värdet på mark kan inte underskattas, och jag är helt övertygad om att ifall TS hade gett ett BRA bud på marken hade säkert bonden varit intresserad. Detsamma hade gällt mig, om min granne hade gett mig ett bud på 75000 för de 2 ha som h*n var intresserad av hade jag defintivt funderat på det iaf.
Jag bor inte i skåne men jag skulle (om jag hade haft behov av mark) mycket väl kunnat tänka mig att betala 40000kr/ha för en markplätt trots att marknadsvärdet här kanske ligger på 10 000kr/ha. Helt enkelt för att det ökar värdet på min fastighet, bekvämligheten ökar, foderkostnader minskar om man har tillgång till bete samt ger det frihet med egenägd mark.

Jag tycker att TS ska fundera ordentligt hur mycket marken är värd för henne, och sedan utifrån det ge ett bud. Men att tro att en bonde skulle sälja av mark för att behålla grannsämjan är ju bara dumt, då kanske bonden hellre värderar att hålla ett högt värde på sin gård när ev. barn ska ärva eller dylikt...

jag har inte ens gett bud på marken! dom sa blankt nej direkt utan att diskutera vidare.
vi va beredda att betala det som va tvungets att betala.
Men givetvis, vill man ju inte överbetala.
hade INTE tänkt 5-10.000/ha!
vi hade räknat på att ge ca 200.000 och det är absolut inget skambud för den lilla biten som dom inte använder! snarare ett överpris!

Senast ändrad av en moderator:

okey, har fått veta nu vad marken kostar ungefär härikring.
10-15.000/ha!

så med andra ord va summan på max 200.000 det som vi va villiga att lägga ut ett jäkligt bra pris då :crazy:

men nu lägger jag ner det där iaf eftersom det inte är ngn idé.
så nu lämnar jag tråden.

Visst är det skönt att bo lite "off" så markpriserna håller sig på rimliga nivåer :angel: .

Vi köpte till 2 ha mark (vinterhage) för 50 000 kr
Kommer arrendera fr o m 2008 ytterligare 2 ha bete för 300 kr/år. Söker vi bidrag för arrendet (vilket ägaren inte gör) så går vi plus på att arrendera ytterligare betesmark. Inte klokt egentligen.

Så grattis till att du bor där markpriserna inte är höga!

Det var väl inte så dyrt.
40-100 000 är normalpris här.

För att arrende ska komma på tal så måste bonden först få betalt för förlorade bidrag. (även träda ger bidrag) plus en summa vinst på det.

Det där är ingen bra lösning för markägaren. Markägaren tar då in EU-stödet och är därför ansvarig för hur marken sköts. Det är aldrig roligt att kunna ställas till ansvar för andras misstag om arrendatorn tex inte uppfyller kraven för EU-stöd.

Självklart, men å andra sidan så kan denne även "ta tillbaka" marken precis när han själv behagar. Skulle vi inte sköta oss så får vi garanterat inte behålla marken. Vi har bara muntligt avtal, ord står mot ord men då det rör sig om bra människor så har detta fungerat i flera år.

Det var väl inte så dyrt.
40-100 000 är normalpris här.
Nej såklart att det inte var dyrt jämförelsevis, det var ju det jag menade - skönt att bo där markpriserna inte är så höga.
Passade på att gratulera trådskaparen till att också bo där det är "billigt".
Hänger du med nu?

Arrendekommentaren, om den var till mig, bortser jag från. Jag tar över arrendet från en annan arrendator så "arrangemanget" är redan klart, sedan flera år tillbaka. Arrendatorn har tagit bidragen och markägaren ett arrende på 300kr.
Korkat av markägaren - ja.
Men jag tänker inte be om att få betala högre arrende än tidigare arrendator, då är det ju jag som är korkad.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån...

Jag tycker som några av er andra att många hästägare är oerhört snikna, många hästägare tycker i princip att om en bonde inte har djur eller tar foder på marken så borde de sälja alt. arrendera.

Nu funkar det inte riktigt så.

För det första är det en kostnad för avstyckning, och en del pappersarbete bakom att stycka av mark, men visst det kan ju i många fall köparen varar beredd att betala.

Men värdet på en gård sänks ju iom att markeareal blir mindre, och för många bönder (förutom möjligtvis i storsstadsregionerna) är det helt enkelt inte värt varken arbetet eller besväret eller de ganska små pengar som är inblandade.

Jag har fått erbjudande av en "granne" som vill arrendera delar av min mark men tackat nej. Jag vet inte om jag själv kommer att använda marken som är ca 2 ha, men jag ser ingen anledning att arrendera ut den heller eftersom jag har på känn att denna person kanske är beredd att betala max 500-700 kr/månad för marken under en ganska kort tid (sommaren). Då är det i mitt tycke för lite pengar för att jag ska vilja binda upp mig på ett avtal där jag frånsäger mig min mark, även om det är kort tid.

Vet att denna person även var intresserad av att köpa mark av en annan bonde, ungefär motsvarande areal, men skambjöd något erhört och därmed inte fick köpa. När denne person senare insåg att de lagt för lågt bud var inte längre bonden intresserad av att göra affärer med denna person, vilket jag förstår. Varför ska man sälja mark för 5000-10 000kr/ha bara för att vara "snäll", där även köparen skulle höja värdet på sin fastighet med kanske det 5-dubbla mot köpeskillingen.

Hur som helst, värdet på mark kan inte underskattas, och jag är helt övertygad om att ifall TS hade gett ett BRA bud på marken hade säkert bonden varit intresserad. Detsamma hade gällt mig, om min granne hade gett mig ett bud på 75000 för de 2 ha som h*n var intresserad av hade jag defintivt funderat på det iaf.
Jag bor inte i skåne men jag skulle (om jag hade haft behov av mark) mycket väl kunnat tänka mig att betala 40000kr/ha för en markplätt trots att marknadsvärdet här kanske ligger på 10 000kr/ha. Helt enkelt för att det ökar värdet på min fastighet, bekvämligheten ökar, foderkostnader minskar om man har tillgång till bete samt ger det frihet med egenägd mark.

Jag tycker att TS ska fundera ordentligt hur mycket marken är värd för henne, och sedan utifrån det ge ett bud. Men att tro att en bonde skulle sälja av mark för att behålla grannsämjan är ju bara dumt, då kanske bonden hellre värderar att hålla ett högt värde på sin gård när ev. barn ska ärva eller dylikt...

Håller med dig fullständigt!! :bow: :bow:

Vi är mjölkbönder utanför Umeå och skulle aldrig sälja delar av vår mark (inte för att vi kan, behöver allt, har 70 kor + rekrytering och hästar) men det är ju som sagt en värdeminskning på min fastighet. Samt att åkermark är en värdeplacering i sig så om jag inte är i behov av pengarna finns det väl ingen anledning att sälja. Vid t.e.x ett generationsskifte på gården så kan ju sådan mark vara bra om man vill bygga åt sig själv. Ska man överhuvudtaget överväga en försäljning på en markbit som man anser att man kan avvara så vill man ha mycket bra betalt. Och det gäller väl alla som står i begrepp att sälja vad det än månne vara, att tjäna på affären!?

Trist när man resonerar som så att man som markägare är snål och sniken bara för att man inte vill sälja mark till någon. :( Man kan ju vända på det åxå.....det är inte heller bra för grannsämjan om man ligger på som en igel för att få köpa någons egendom fast personen inte vill sälja. Tänk om någon höll på så när det gäller ens häst, hund, bil, hus. Med motiveringen......"du rider ju den så lite", "ni jagar ju inte och det är en jakthund", ni tar ju ändå bussen till jobbet eller "ni använder ju bara nedervåningen" :(

/Kicki :smirk:

*kl*

Vi har mark från 4 olika gårdar. På den största gården tar ägaren själv eu bidraget. Han upplåter sina stall samt ström till oss. Vi betalar ingen hyra. Men vi ev. reparationer, stängsel, höskörd etc. står vi alla kostnader själva.

På nästa gård betalar vi arrende och markägaren håvar in en fet slant på bidragen och gnäller sedan på oss om det inte betats tillräckligt hårt. Vi står även här för såväl staket, alla omkostnader för att bruka marken. Plöja, så och skörda.

Gård nr 3. Inget arrende och inga bidrag till oss. Vi står för alla omkostnader, huserar som vi vill.

Gård nr 4. Inget arrende, ägaren tar bidrag. Han sköter allt utom skörden men har oftast slagit åt oss för att vi ska hinna med. Öhh vi får slå själva i år för farsgubben avled för en månad sedan och sonen hinner inte. Annars har vi bara strängat och balat.

När jag ser vad ni andra betalar i arrende ska ju jag inte gnälla. Vi betalar i snitt 200:- per hektar och år. Vi bor på en stor ås med skog och ganska stenig mark som inte har så högt bruksvärde för bönder då många av åkrarna är små och tidskrävande i arbete.
Eftersom vi nu arrenderar i princip all öppen mark i byn så har vi ju fått ganska sammanhängande areal. Hade vi bara haft en gård oavsett vilken så hade det blivit lustiga transportsträckor då det är en del utskiften här.

Gira :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 488
Senast: Nota
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 618
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka