Arrendera/hyra

toughcookie

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden? Om man tex ska hyra/arrendera en gård, vad är mest fördelaktiga eller är det bara två olika namn för samma sak?
 
Sv: Arrendera/hyra

Vad är egentligen skillnaden? Om man tex ska hyra/arrendera en gård, vad är mest fördelaktiga eller är det bara två olika namn för samma sak?

Det är juridiskt olika saker, men i praktiken behöver det inte vara så stor skillnad. Störst skillnad ligger i hyresvärdens plikter: När man hyr någonting så står hyresvärden normalt för en del underhåll och tjänster. Har man ett arrende kan man säga att man ansvarar för fastigheter och mark som om man ägde det själv, och är i mycket högre grad skadeståndsskyldig om högt slitage uppstår. Å andra sidan är det mycket krångligare för markägaren att säga upp ett arrende/bli av med en arrendator. I ett arrende (normalt jordbruksarrende) ingår alltid mark, när man hyr, kan det enbart vara ett stall eller boxar.. Har man ett arrende är man mycket mera skyddad juridiskt eftersom arrendelagen är strikt bindande och ganska omfattande. Jag vet fall där parterna trott att de haft ett hyresförfarande, och skrivit ett sådant kontrakt och när de blivit oense och jurister tittat på det så har det visat sig att avtalet de haft inte gäller pga att de enligt lagen haft ett arrende...
I hästbranchen är det vanligt att man kanske har ett blandat avtal, där man hyr stall och bi - utrymmen som ett lokalavtal med kvadratmeterhyra, och sedan arrenderar hagar, åkermark.
Ska man skriva på ett arrende som gäller både fastigheter och mark så rekommenderar jag verkligen att man läser på lagtexterna ordentligt eller anlitar en bra jurist..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
2
Svar
35
· Visningar
1 943
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp