Satt på en föreläsning av Per Jensen när han sa det.
Som det är nu så vet man väl väldigt lite om just miljö och arv och hur det påverkar oss. Men, givetvis måste det ju vara som med all genetik att vissa saker nedärvs starkare än andra.
På hundsidan har man ju t.ex kunnat visa att rädsla är en hög arvbarhet på. Där verkar miljö ha mindre med saken att göra.
Det man ibland undrar är ju fenomen som ett sto jag känner som är en nervig sak. Jag hade henne som lånehäst/sällskapshäst i några månader. Ett väldigt trevligt sto men jag som jag upplevde som nervig, osäker, vandrade mycket, såg allt och i allmänhet gjorde mig trött inombords för jag blev stressad.
Hon har fått några föl och de är hennes totala motsats allihopa. De är modiga, lugna, säkra och har stort självförtroende. Alla föl med olika hingst.
Hennes temperament kanske inte är en stark gen, man kanske har valt hingstar som ger stabilt psyke, trygg uppväxt, samt hennes beteende kan vara uppväxtrelaterat.haha mkt och ta hänsyn till
Här känner jag att det skulle vara intressant att veta vad det är som påverkar fölen.