Bukefalos 28 år!

Åsikter runt HD

F

Fritte

Man har ju alltid fått höra att de raser som är predisponerade för HD ska man ta det väldigt lugnt med som valp och unghund. Inte motionera, gå i trappor osv. Men så igår var vi hos veterinären för att vaccinera, och mammas valp var med. Vi började prata om det där, och den veterinären var av den bestämda uppfattningen att det var precis tvärtom! För att i mesta möjliga mån förebygga hd-problem skulle man motionera (i hundens takt naturligtvis) både valp och unghund, och tom cykla litegrann. Han gav som exempel hundens/vargens naturliga miljö, där framförallt unghundarna rör sig mycket. Han är en mycket kompetent veterinär som jag litar helt och fullt på, så där fick man ju lite att tänka på... :confused:
 
Håller med till viss del. Alltså att de ska få röra på sig. Men cykling är jag tveksam till. Det tycker jag sliter på hunden. Cyklar gör man oftast på asfalt. Dvs ett stumt underlag. Min hund med armbågsfel kan bli lite halt efter allt för mycket promenader på asfalt.

Bäst tycker jag är om de får röra på sig i kuperad terräng. Du har en annan vinkel på bakbenen och hela dess muskulatur på en hund som rör sig i omväxlande galopp och trav i skogen än om du travar på asfalt.
 
Det här med HD är ju egentligen 2 olika saker ihopkokat till en grej.

Dels har vi HD som bygger på hur skelettet är funtat. Där kan du inte påverka, annat än att du kan förmildra och försena problemen genom vettig mat och motion. Dvs håll lagom hull och låt hunden röra sig efter eget tycke och smak i variera terräng. Inga monotona träningspass.

Sedan har vi ju HD som orsakas av "slappa leder", och där är det motion och åter motion som är melodin, eftersom det är muskelmassan som inte räcker till.

Jag håller med din vetrinär till viss del; jag låter mina valpar/unghundar motionera sig själva till ettårsåldern (vilket betyder korta skogspromenader som varar så länge hunden har ork och energi, vi kan vara ute länge men rör oss bara ett kort stycke hemmifrån). I ettårsåldern har skelettet stabiliserat sig och tillväxtzonerna förbenats, så då tar muskelträningen vid. Då kör jag raska långpromenader i koppel & lös, snöpulsning, simmning etc. När hunden har blivit ca. 18 mån. HD-röntgas den, och får sedan om den är friförklarad börja trava vid cykeln.

Mvh
Duvan
 
Jag är inne på min andra wachtelhund nu - som måste HD-röntgas pga att det är vanligt förekommande inom rasen.

Min första wachtel köpte jag från en uppfödare som hade sina valpar ute hela dagarna. De gick för det mesta lösa tillsammans med modern i en stor hundgård med stenar, stockar och kullar där de hoppade, klättrade och lekte med avbrott endast för en liten tupplur då och då. Och valpen därifrån var väldigt frisk (fick förstås ua på röntgen) och dessutom väldigt stadig och rörlig. Den andra valpen hade bara gått ute innanför några kompoststängsel (3x3 m) eller i en låda inomhus (1,5x2 m) och var betydligt mkt ostadigare och mindre rörlig.
Nu kanske jag kom utanför ämnet lite, men det jag ville ha sagt var iaf att jag tror att lagom med motion (ej i form av ren träning, utan att hunden får röra sig utifrån sin egen vilja) och rörelse är bara nyttigt för valpen!
 
äkta HD är en missbildning i leden, dvs ledskålen är för grund. men visst kan dysplasin påverkas av yttre faktorer!
 
Okey. Jag trodde att man kunde påskynda en hd process eller genanlag men inte "tillverka" hd själv. Men sen är jag inte dirket hundduktig heller :crazy:
 
Du tänker ju rätt egentligen. Dispositionen för HD måste finnas där, annars kan inte hunden utveckla HD. Det är detta som man antar är genetiskt betingat.
Däremot kan ju hunden få en defekt led genom skada och olycka också.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 309
Senast: snajl
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
2 932
Senast: mian
·
Övr. Hund Efter en tids sjukdom lämnade en mycket god vän till min och sambo hans familj, jordelivet. Kvar lämnades en oförstående hund, som nu...
Svar
11
· Visningar
1 115
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp