ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Tack! Det var trevlig läsning, bara 7 st såldes för 45000 eller mindre :) Återköp stod visserligen inte markerade än.
Betydligt högre priser än de andra åren, bättre material eller fler köpstarka intressenter? Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

blir nog halshuggen nu snart men kan inte låta bli.....
tror din källa har helt rätt och det måste väl bero på att dressyrryttarna oftare kan rida...?
:angel:

Tror nog mer det beror på att det är väldigt lätt att rida bort gången på en häst om den inte förvaltas rätt från start därav vill många dressyrryttare köpa dem unga för det finns mkt fler oförstörda då.

Hoppryttarna köper dem gärna som 4 åringar för då har ingen hunnit förstöra hoppningen på dem.

En hopphäst är inte lika känslig för att inte allt blivit hundra perfekt i det första grundarbetet enklare att rätta till än när det gäller en dressyrhäst.

En stor påverkbar faktor är att gången ser man som föl men hoppningen och framförallt inställningen till hoppningen är inget man har en aning om förrän de börjar krypa upp mot 4 års ålder. Så det är mkt större gambling att köpa hopphästar som unga jämfört med dressyrhästar.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

blir nog halshuggen nu snart men kan inte låta bli.....
tror din källa har helt rätt och det måste väl bero på att dressyrryttarna oftare kan rida...?
:angel:

Så kan det ju vara.

Eller också att hoppryttarna inte har lust att vänta, de vill tävla direkt, och då inte på unghästnivå.

Jag har ju bara tävlat på låg nivå, men redan där märker jag skillnad på hoppning och dressyr. Nu är ju inte alla så, men när det gäller hoppning så är många "bara" intresserade av sporten, de har lätt för att byta häst när det inte fungerar. I dressyren har tålamodet att "fila på" hästen funnits oftare, de vill ha just den hästen och är villiga att försöka längre att få det att fungera.

Är det inte så att på högre nivå så äger dressyrryttarna oftare sina egna hästar?
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Nej, det är nog lika vanligt/ovanligt. De riktigt rika äger sina hästar, oavsett gren. En fin dressyrhäst kostar ju multum, inget man kan tjäna ihop genom att vara tävlingsryttare, normalt. Ska du vara på topp behöver du ju dessutom flera stycken, och har inte tid och möjlighet att ta fram dem från det att de är åringar.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

delvis kl
Jag tycker det är jätteroligt att auktionen lyckades så bra! Jag tror inte att priserna/budgivningen var riggad. Däremot jobbar ju ett proffsigt auktionsteam med att bjuda in köpstarka kända kunder och muntra upp dem med fin bordsplacering, kanske rådgivning osv samt sätta ett superföl först för att få igång budgivningen och få upp stämningen. De dyraste fölen var e. hingstar som toppar årets fölbedömningar och som det inte finns så mkt avkommor efter utomlands. Bra gjort alla inblandade! Nu hoppas jag man törs bygga ut försiktigt, med lite fler föl (men inte mer 30-40, och inte lägre kvalitet, då sjunker priser och intresse) och kanske ett fåtal utvalda ridna dressyrunghästar.
Räknat på snittpris var detta en av de bästa fölauktionen i Europa! Westfalen, Hannover, KWPN och Dansk Varmblod låg på runt 60 tkr, Oldenburg ungefär som denna.

Fast jag vet från säker källa, läs en som hade sitt föl med, att det redan innan auktionen fanns muntliga avtal med arrangörerna om bulvanbud upp till vissa summor som man bestämt innan... så att det skulle vara helt fair play bara för att det är i Sverige, nej då är man naiv om man tror det.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Ja det står t om i meddd t delt att de själva svarar för att buda upp till lägsta säljpris eller om de vill ta risken med ett högre återrop och betala provisionen. Som säljare ansvarar du själva för eventuell bevakning av den pågående budgivningen genom att ge egna bud. ASVH ansvarar inte för denna bevakning. Observera att det finns en återropsavgift på 12 % för belopp som överstiger angivet belopp i det underskrivna försäljningsuppdraget.Detta är nog snarare regel än undantag på alla såna här auktioner och nåt annat än helt fejkade/riggade försäljningar.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Här är mina spekulationer som svar på dina frågor.

När det gäller gångarts- versus hoppföl så ser man hyfsat gångarterna på ett föl, med hoppningen så är det mer chansartat hur de sedan beter sig på hinder. Min personliga åsikt är att det är bättre att sälja hopphästar när de åtminstone kan visas löshoppade.

De föl som sålts väldigt dyrt, den hingsten är nu väldigt "het" på marknaden, och i mitt tycke så skiljer inte kvaliteten på fölen så mycket som priserna säger på denna auktion. Såklart är det hög kvalitet på de dyra fölen, men priserna beror också på hur många köpare som bjuder över varandra och vill ha just det fölet.

Man har ett minimipris för alla föl, går det inte över det så behöver man inte betala provision som säljare.

Fast rent arvbarhetsmässigt så är hoppegenskaper betydligt mer nedärvt än gångarter.

Läste någonstans att hoppegenskaper nedärvdes 50% mer än gångarter, så på föl så borde man våga köpa en hoppstammad unge före en dressyrstammad :D
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Hade fölköparna bara köpt på stamtavlor, vilket en del köpare gör, så hade man aldrig behövt visa fram fölen.
På auktionen köper man det som visas, och ser det bra ut så får man ett bättre pris. Hoppfölen drar där kortaste strået då det är väldigt svårt att visa det de är uppfödda för att göra, gångarterna ser man däremot.
Dessutom, när man visar gångarterna så är det mest trav som visas även med hoppföl tycker jag, galopp är annars den gångart hoppfölen borde visas mest i tycker jag.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Fast jag vet från säker källa, läs en som hade sitt föl med, att det redan innan auktionen fanns muntliga avtal med arrangörerna om bulvanbud upp till vissa summor som man bestämt innan... så att det skulle vara helt fair play bara för att det är i Sverige, nej då är man naiv om man tror det.

Snacka om oseriöst! :crazy:
Här köps och säljs det tydligen inte på lika villkor... :(
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

kl

Någon som vet vart man kan hitta priser sen tidigare auktioner?
Skulle vara intressant att följa prisutvecklingen jämfört med sen de började med fölauktioner här i Sverige.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Jag hittade bara priser för de högst sålda fölen, dvs ingen komplett prislista.
Slutsatsen gick dock att dra enkelt, priserna har definitivt stigit! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp