ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

wrangler

Trådstartare
Sitter här och kollar... Nu är jag inte insatt i "halvblodsaveln" så därför har jag lite frågor!

Det tycks som att gångartsfölen bringar större summor än hoppfölen, stämmer detta? Isåfall, finns det någon anledning till detta. Bringar färdiga dressyrhästar mer pengar än färdiga hopphästar, kostar dom mer att ta fram/producera eller varför är det så?(om det är så som jag uppfattar det)

Hur stor är bredden på kvalitét i denna auktion? Har sett priser mellan 45 000 och 300 000 än sålänge.... Speglar dessa priser kvalitén och är dom marknadsmässiga?

Har pristrenden på gångarts resp hoppföl gått upp i år, är detta överlag bra priser eller är trenden utplanande eller fortfarande på nedåtgående?

Jag undrar också om säljarna i auktionen får sätta ett minimum pris och tacka nej om det vinnande budet inte når upp till detta?

Någon som vill svara på mina funderingar? :)
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Här är mina spekulationer som svar på dina frågor.

När det gäller gångarts- versus hoppföl så ser man hyfsat gångarterna på ett föl, med hoppningen så är det mer chansartat hur de sedan beter sig på hinder. Min personliga åsikt är att det är bättre att sälja hopphästar när de åtminstone kan visas löshoppade.

De föl som sålts väldigt dyrt, den hingsten är nu väldigt "het" på marknaden, och i mitt tycke så skiljer inte kvaliteten på fölen så mycket som priserna säger på denna auktion. Såklart är det hög kvalitet på de dyra fölen, men priserna beror också på hur många köpare som bjuder över varandra och vill ha just det fölet.

Man har ett minimipris för alla föl, går det inte över det så behöver man inte betala provision som säljare.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Tack snälla för svar!

Det låter ju väldigt rimligt det du säger att man lättare ser kvalitéerna på ett gångartsföl.

Men MÅSTE man sälja till vinnande bud? Jag tänker om man har 50 000 som min pris och det skulle gå så illa att 25 000 är högsta bud?

*halvt kl*

En annan fråga... vid auktioner på "min" ras i USA (quarter) så är det väldigt vanligt (tyvärr) att affären görs upp innan och att priset i auktionen inte alls reflekterar verkligheten. Tex köparen och säljaren gör upp på plats innan auktionen och hästen säljs för 50 000, men i auktionen "säljs" den för 500 000 (som exempel) - köparen betalar provisionen till auktionsfirman.
Rena bluffen och bara "smoke and mirrors"...
Anledningen till detta kan då vara att hästen måste säljas genom auktionen för att få starta i vissa penningstinna klasser som äldre eller för att "sjåsa upp hypen" och intresset för just den hästen som en "high seller (måste vara bra) eller hingsten som är pappa eller liknande.

Förekommer det sådant i en sån här auktion eller i Sverige?
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Nej, du måste inte sälja fölet, men är buden över en viss summa får du betala provision vid hemköp.

Jag vet inget om det pågår "buffel och båg" i kulisserna på just denna auktion. Utomlands vet jag att det förekommer en del liknande företeelser på auktioner i förbunden, precis som du beskriver med din ras, så varför inte i Sverige också?
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

När man tänker efter lite så kan man klart undra lite över de två fölen som såldes så dyrt, men sedan kommer ett annat föl efter den fadern och säljs för en avsevärt billigare peng. Visst finns det ett möderne också, och kanske ville de som köpte just dessa föl ha just dem så gärna och hade mycket pengar? Men visst ligger det marknadsföringsknep bakom en del köp.

Hur som helst, för några år sedan reagarade jag på en häst som såldes på hopphästauktionen som såldes dyrt där. På blup har den ännu inte bytt ägare, och den har aldrig tävlats av den som köpte den eller någon i dennes team, utan av en som har kontakter med den som sålde...
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Vilka var det som såldes så dyrt? nr på dem?
Jag missade början ><
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

"buffel och båg"

TACK jag gnagde på min hjäna men kom för mitt liv inte på vad det heter på svenska!!! :idea:

I övrigt så tycker jag att det är det som är så lurigt med auktioner... det borde ju vara det rakaste och öppnaste sättet att sälja/köpa rent prismässigt men man kan ju inte lita på det längre... :crazy:

Det du beskriver med hoppfölet är också vanligt i "min värld" -dom säljs inte på riktigt.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

När man tänker efter lite så kan man klart undra lite över de två fölen som såldes så dyrt, men sedan kommer ett annat föl efter den fadern och säljs för en avsevärt billigare peng. Visst finns det ett möderne också, och kanske ville de som köpte just dessa föl ha just dem så gärna och hade mycket pengar? Men visst ligger det marknadsföringsknep bakom en del köp.

Hur som helst, för några år sedan reagarade jag på en häst som såldes på hopphästauktionen som såldes dyrt där. På blup har den ännu inte bytt ägare, och den har aldrig tävlats av den som köpte den eller någon i dennes team, utan av en som har kontakter med den som sålde...

Fast mödernet på Amplitud är ju spektakulärt, ungefär så bra det blir för en svensk dressyrstam, med typ fyra-fem generationer elitston. Inte så konstigt om den blev dyrare än andra Ampereföl.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

delvis kl
Jag tycker det är jätteroligt att auktionen lyckades så bra! Jag tror inte att priserna/budgivningen var riggad. Däremot jobbar ju ett proffsigt auktionsteam med att bjuda in köpstarka kända kunder och muntra upp dem med fin bordsplacering, kanske rådgivning osv samt sätta ett superföl först för att få igång budgivningen och få upp stämningen. De dyraste fölen var e. hingstar som toppar årets fölbedömningar och som det inte finns så mkt avkommor efter utomlands. Bra gjort alla inblandade! Nu hoppas jag man törs bygga ut försiktigt, med lite fler föl (men inte mer 30-40, och inte lägre kvalitet, då sjunker priser och intresse) och kanske ett fåtal utvalda ridna dressyrunghästar.
Räknat på snittpris var detta en av de bästa fölauktionen i Europa! Westfalen, Hannover, KWPN och Dansk Varmblod låg på runt 60 tkr, Oldenburg ungefär som denna.
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

dressyrhästar är dyrare än hopphästar. kolla tex hästnet och sök på hopphästar resp dressyrhästar och sedan sök på "pris - dyrast först" så ser du skillnaden. :)



sedan är jag lika lite insatt som du men jag gjorde själv sökningen ovan för inte så längesen för jag var nyfiken på vad den dyraste dressyr resp hopphästen låg ute för :)
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

delvis kl
Jag tycker det är jätteroligt att auktionen lyckades så bra! Jag tror inte att priserna/budgivningen var riggad. Däremot jobbar ju ett proffsigt auktionsteam med att bjuda in köpstarka kända kunder och muntra upp dem med fin bordsplacering, kanske rådgivning osv samt sätta ett superföl först för att få igång budgivningen och få upp stämningen. De dyraste fölen var e. hingstar som toppar årets fölbedömningar och som det inte finns så mkt avkommor efter utomlands. Bra gjort alla inblandade! Nu hoppas jag man törs bygga ut försiktigt, med lite fler föl (men inte mer 30-40, och inte lägre kvalitet, då sjunker priser och intresse) och kanske ett fåtal utvalda ridna dressyrunghästar.
Räknat på snittpris var detta en av de bästa fölauktionen i Europa! Westfalen, Hannover, KWPN och Dansk Varmblod låg på runt 60 tkr, Oldenburg ungefär som denna.

Har du möjligen hela listan med slutpriser och återköp?
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

Ok, tack! Det ska jag göra. Bara för att jag är så nyfiken! :p
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

När det gäller just elitfölauktionen kan jag inget, men jag minns vad tjejen jag köpte min häst av berättade. Hon köpte och sålde många hästar varje år, både hopp och dressyrhästar, och hästarna tävlades kontinuerligt tills de såldes.

Hon sa att dressyrryttare hade inget emot att utbilda sin häst själv, de köpte gärna hästar som inte var färdigutbildade och gjorde jobbet mer eller mindre själva. Hoppryttare ville ha en färdigutbildad häst, gärna en som tävlat massor, men de ville absolut inte betala mer än för en ung häst! ;)
 
Sv: ASVH Elitföl auktion Flyinge -FRÅGOR!

blir nog halshuggen nu snart men kan inte låta bli.....
tror din källa har helt rätt och det måste väl bero på att dressyrryttarna oftare kan rida...?
:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp