Äter träck

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hippolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 900
H

hippolina

vad kan det bero på att en häst börjar äta av sin och andras hästars träck.
är det någon obalans i tarmfloran?
vad gör man åt det?

mycket tacksam för svar!

Är ingen expert men

eget - proteinbrist

andras - magobalans

...typ :cool:

Man kan givetvis inte bara dra det rakt av sådär men... typ!

Enl våran veterinär, så har hästen troligtvis någon sorts brist på antingen selen eller B, E-vitamin. Något endel får så här i hårfällnings tider. :(
Eller...så har den helt enkelt gjort det till ett ofog. Endel hästar som har tråkigt eller är understimulerade kan börja med detta. :confused:

Har nyligen fått veta detta, då min kusa roar sig med det. :devil:
Enl vet. rek. köpte jag flytande Multivitaminer från Granngården(225:-) och peppar, peppar så tycker jag att det har minskat, de där bajs mumsandet!! :banana:

Hästen som äter avföring kan lida brist på protein. En del mikrobiellt protein avgår nämligen med träcken och kan alltså återvinnas.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: hamilton1
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 037
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka