Äter upp väggarna!

QuickStar

Trådstartare
Våra trevliga hästar har en ny hobby..

Dom käkar på bräderna i ligghallen så de lossnar sen käkar de på isoleringen inte särskilt nyttigt :crazy:

Så vad för något som får dom att låta blir att tugga på väggarna kan man kleta på, vad som helst bara dom inte käkar upp väggarna, hittar dessutom inte spikarna som satt i brädorna de fått bort :crazy:

Tjära?

Finns ju massa sånna där "anti-bit" klet något som verkligen fungerar?

Sv: Äter upp väggarna!

Tabasco och ättika brukar vara mindre populärt...
Funkade bra till min expålle som tyckte att den dyra antibitguckan smakade smaskens.

Fundera även på VARFÖR de biter på väggarna? Har de ordentligt med stråfoder att tugga på? Uppfylls deras mineral- och proteinbehov?
Det kan funka att lägga in trädgrenar som de kan gnaga på, de brukar vara godare och roligare än väggarna, om de får möjligheten att välja mellan dem.

Jo jag ska slänga in lite grenar och annat till dom i hagen, finns en del granris i skogen efter att dom har avverkat nu i höstas.

Dock verkar det vara så att om det är dåligt väder så tuggar dom på väggarna, när det är upphåll och inte blåser så mkt är dom ju ute hela dagen medans när det blåser eller regnar går dom hellre in och får väl tråkigt och börjar tugga på väggen istället.
Så länge det är uppehåll så pillar de i snön efter lite gräs. och står sällan och "hänger"

Båda hästarna blir lätt överviktiga, så istället för fri tillgång så får de mat 3 gånger/dag. Dom är lagom i hull och får några extra kg om det är kallt. Därimot har de ingen halm i ligghallen utan torv så där finns ingen fritidssysselsättning.
I övrigt skall alla behov vara uppfyllda och bägge hästarna rids så gott som varje dag ett ordentligt pass.

Att de knaprar på vägarna är en vink om för lite hö/tilltugg...

lättfödda hästar...ja då får man anpassa därefter så det tar längre tid för dem att äta upp.

Man kan sätta upp en hö-häck och sätta dit ett extra finmaskigt hönsnät tex eller använda dubbla hönät eller fler.Så kan de stå och pilla...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
24 234
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 802
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31