Återinvestera i bostad

G-uldlock

Trådstartare
Nu behöver jag kunniga bukes hjälp. Jag kan säkert googla mig blå, men det här känns lättare.
Senariot är följande:

Bostadsrätt som i framtiden skall säljas. Tanken är att ist köpa en villa.
Hur ser reglerna ut för återinvestering? Lägenheten går med kraftig vinst. Mottagarna källa på infon.

En framtida villa kan ev behöva renoveras för några hundra tusen. Hur ser möjligheterna ut med banken att finansiera detta och få in det i det slutgiltiga bostadslånet och då värdera upp bostadens värde? Finns det någon generell smart lösning?

Självklart är det tänk att ta allt med banken också om detta skulle bli aktuellt.

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med tips :)
 
Förstår inte riktigt hur du menar, men jag tar hur jag gjorde.

Köpte min lgh billigt, sålde dyrt.
köpte radhus som var dyrare än lgh.

Använde delar av min "vinst" från lägenhetsförsäljningen som kontantinsats i nya boendet.
Övrigt så tog jag lån på resterande summa.

När jag kalkylerade vad jag hade råd med så tog jag med i beräkningen för viss reparation så jag visste vilken kontantinsats jag kunde gå in med, men även ha en buffert kvar till reparationer mm.
 
Förstår inte riktigt frågan.

Men - blanda inte ihop det sålda boendet med det köpta. De räknas som olika saker.
Du säljer något du köpt billigt. Vinsten är en reavinst. På den utgår skatt.
Det du köper en ny bostad för, har inget att göra med ekonomin i försäljningen av den gamla.

Googla reavinstskatt. Deet finns bra info på nätet.
 
Nu behöver jag kunniga bukes hjälp. Jag kan säkert googla mig blå, men det här känns lättare.
Senariot är följande:

Bostadsrätt som i framtiden skall säljas. Tanken är att ist köpa en villa.
Hur ser reglerna ut för återinvestering? Lägenheten går med kraftig vinst. Mottagarna källa på infon.

En framtida villa kan ev behöva renoveras för några hundra tusen. Hur ser möjligheterna ut med banken att finansiera detta och få in det i det slutgiltiga bostadslånet och då värdera upp bostadens värde? Finns det någon generell smart lösning?

Självklart är det tänk att ta allt med banken också om detta skulle bli aktuellt.

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med tips :)

Du tänker nog på uppskov med beskattningen på reavinst va?

Här finns mer att läsa: https://www.skatteverket.se/privat/...ov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html#!/start
 
När det gäller renovering kan det gå att ta ett blancolån eller en checkkredit för renoveringen under en begränsad tid. När renoveringen är klar görs en omvärdering av fastigheten och förhoppningsvis hamnar renoveringslånet i ordinarie bostadslån.
 
När det gäller renovering kan det gå att ta ett blancolån eller en checkkredit för renoveringen under en begränsad tid. När renoveringen är klar görs en omvärdering av fastigheten och förhoppningsvis hamnar renoveringslånet i ordinarie bostadslån.

Fast ett byggnadskreditiv eller blancolån är ju en väldigt dyr lösning på problemet. En sista utväg, enligt mig.
 
Jättebra, men jag hade heller bakat in i bottenlånet om jag inte ha haft samma förmån. En del på tre månader så kan ev. överbliven likvid återbetalas.
Men då krävs låneutrymme. Det är inte säkert du har det om du köper nytt och behöver renovera. Vi flyttade dessutom till en del av Sverige där gårdspriserna var ungefär tre gånger så höga! Jag tycker det var en bra lösning.
 
Men då krävs låneutrymme. Det är inte säkert du har det om du köper nytt och behöver renovera. Vi flyttade dessutom till en del av Sverige där gårdspriserna var ungefär tre gånger så höga! Jag tycker det var en bra lösning.

Tror inte man får göra det längre heller? Alltså ta ett högre bolån direkt för renovering. Tror man måste ta ett separat lån och sen omvärdera.
 
Är inte heller säker på att jag förstår din fråga men vad gäller att låna "extra" vid inköp för att renovera gäller numera att du inte får ta ett högre bolån än vad huset kostar i inköp. Omvärdering får numera bara göras vart 5e år eller efter en "avsevärd värdeförändring". För att det ska vara uppfyllt krävs tillbyggnad eller _väldigt_ omfattande renoveringar.
 
Är inte heller säker på att jag förstår din fråga men vad gäller att låna "extra" vid inköp för att renovera gäller numera att du inte får ta ett högre bolån än vad huset kostar i inköp. Omvärdering får numera bara göras vart 5e år eller efter en "avsevärd värdeförändring". För att det ska vara uppfyllt krävs tillbyggnad eller _väldigt_ omfattande renoveringar.

Exakt det jag tänkte på. Dock verkar det finnas folk som fått omvärdera tidigare bara av att lägga om taket, så det är nog olika från bank till bank kanske? Jag funderar på om bygga in/om avlopp räcker. Eller om man bygger ett badrum i ett hus som inte har.
 
Skulle räkna av renoveringspengar från din insats i det här fallet. Jag och min make fick omvärdera huset efter knappt ett år eftersom andra hus i området låg mycket högre, då hade vi utfört mindre renovering i form av att måla om hela huset då det var tapeter från byggår.. Så det går ibland att höja tidigare, dock inte säkert det ökar med tanke på hur marknaden ser ut.
 
Omvärdering av huset får ske när husets värde väsentligt har höjts. En renovering behöver ju inte innebära en värdehöjning och det är värdehöjningen som räknas i det fallet. Att dra in el, vatten/avlopp, bygga ett badrum om inget finns innan, är typiska saker som höjer husets värde medans en köksrenovering inte alls behöver innebära en värdeförändring, allt beror på vad som fanns innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp