Bukefalos 28 år!

Återställa efter persienner

BernT

Trådstartare
Efter mycket om och men fick hyresvärden tag på en ny hyresgäst verkar det som. Vi har sagt till förvaltaren att vi lämnar persiennerna om nästa vill ha (vi betalade över 8000 för dem men det är 6 år sen så känns som att vi fått valuta för pengarna och det känns helt okej att efterskänka), de är uppsatta av hantverkare så inget klåpigt gjort heller. Förvaltaren har skrivit i besiktningsprotokollet att vi efterskänker persiennerna, men det är otydligt om det betyder att det är klart eller om det är upp till nästa hyresgäst att avgöra.

Men vi får inget svar från hyresvärden om ifall nästa vill ha persiennerna eller inte, så nu tänker vi montera ner det för säkerhets skull så att vi inte får svaret typ dagen innan vi ska lämna över, för då kommer vi omöjligt hinna fixa det.

För vill man inte ha dem ska de ju tas ner, hål ska spacklas, torka, slipas och sen målas. Dvs tar ett par dar iaf. Spacklet jag brukar använda har tio timmar torktid tex.

Hur fixar man enklast hålen som blir i fönsterkarmen? Fastighetsskötaren pratade om att limma med vitt lim men det känns inte som nån toppenlösning?
 
jag hade låtit den vara kvar. Eftersom det står i besiktningsprotokollet att ni efterskänker dem så tolkar jag det som att man har lämnat över persiennens varande/icke-varande till nästa hyresgäst. Dvs det blir deras problem om de ska tas ner.
 
Men är det inte mest troligt att nästa hyresgäst vill ha dem kvar ändå?
Jag tycker det, men man vet ju aldrig. Jag hade inte velat bo här utan, är stora och många fönster (ljust och härligt) så det är som ett akvarium när det är mörkt ute. Väldigt nära grannar också. Men, vi är ju inte helt kompis med hyresvärden så tänker ifall de vill jäklas 🤷🏼‍♀️ Vill helst inte få en faktura på att en hantverkare varit här och monterat ner + spacklat och målat.
 
jag hade låtit den vara kvar. Eftersom det står i besiktningsprotokollet att ni efterskänker dem så tolkar jag det som att man har lämnat över persiennens varande/icke-varande till nästa hyresgäst. Dvs det blir deras problem om de ska tas ner.
Ja frågan är väl mest om det håller juridiskt ifall de kommer sen och säger att nä nästa ville inte ha persiennerna, här är en faktura på x timmar för en hantverkare för nedmontering, spackling, målning. Om vi då kan säga att det står faktiskt i protokollet att de lämnas kvar.
 
Ja frågan är väl mest om det håller juridiskt ifall de kommer sen och säger att nä nästa ville inte ha persiennerna, här är en faktura på x timmar för en hantverkare för nedmontering, spackling, målning. Om vi då kan säga att det står faktiskt i protokollet att de lämnas kvar.
Alltså, det går ju inte bo här utan persienner så det vore ju orimligt 😂
 
Går det att få reda på vilka de nya hyresgästerna är ? Kontakta dem och fråga?
Vi sa till HV att ifall hyresgästen vill komma förbi och kika/mäta osv så går det bra för vår del, och sa att de kan ge våra nr om den nye vill ringa/messa. Men inte hört något alls.

De ville inte ge ut nr pga gdpr. Vi hade inte tänkt ringa utan bara isåfall lägga in nret så att man vet att man ska svara om den ringer, jag svarar aldrig på okända nummer annars + aldrig på arbetstid.
 
Alltså, det går ju inte bo här utan persienner så det vore ju orimligt 😂
Vissa grannar har inte persienner, vet orimligt mycket om deras liv tack vara det 🙈 en brukar också knalla runt naken, det får man såklart göra i sitt hem men är vi nånstans i lägenheten är det svårt att missa hen, är så stora fönster överallt så om vi inte ska se nakenfisen får vi typ gå in på toaletten 😂
 
Efter mycket om och men fick hyresvärden tag på en ny hyresgäst verkar det som. Vi har sagt till förvaltaren att vi lämnar persiennerna om nästa vill ha (vi betalade över 8000 för dem men det är 6 år sen så känns som att vi fått valuta för pengarna och det känns helt okej att efterskänka), de är uppsatta av hantverkare så inget klåpigt gjort heller. Förvaltaren har skrivit i besiktningsprotokollet att vi efterskänker persiennerna, men det är otydligt om det betyder att det är klart eller om det är upp till nästa hyresgäst att avgöra.

Men vi får inget svar från hyresvärden om ifall nästa vill ha persiennerna eller inte, så nu tänker vi montera ner det för säkerhets skull så att vi inte får svaret typ dagen innan vi ska lämna över, för då kommer vi omöjligt hinna fixa det.

För vill man inte ha dem ska de ju tas ner, hål ska spacklas, torka, slipas och sen målas. Dvs tar ett par dar iaf. Spacklet jag brukar använda har tio timmar torktid tex.

Hur fixar man enklast hålen som blir i fönsterkarmen? Fastighetsskötaren pratade om att limma med vitt lim men det känns inte som nån toppenlösning?
Finns vitt spackel på tub som är väldigt smidigt att bara trycka in i små hål och sen jämna till. Det har jag gjort på vägghål och inte behövt måla 😊
 
Vissa grannar har inte persienner, vet orimligt mycket om deras liv tack vara det 🙈 en brukar också knalla runt naken, det får man såklart göra i sitt hem men är vi nånstans i lägenheten är det svårt att missa hen, är så stora fönster överallt så om vi inte ska se nakenfisen får vi typ gå in på toaletten 😂

Så märkligt beteende. Själv rör jag mig som en jävla ninja i ett nersläkt hem om jag kommer på att jag behöver något från köket samtidigt som jag är iklädd enbart underkläder typ 😂
 
Om det står i protokollet att ni lämnar persiennerna finns det ju en större risk att de blir sura om ni tar ner dem än om ni låter dem vara?

Ingen aning? För när min man pratade med HV om persiennerna så sa de att ”nästa hyresgäst får avgöra” men vi har ingen kontakt med den människan så vi vet inte hur hen vill göra? Och ska det ner måste vi typ göra det idag/imorgon för sen har vi inte tid. Och i protokollet står att vi lämnar till nästa, men på HVs hemsida står att persienner ska bort. Så många bud tycker jag.
 
Förvaltaren har skrivit i besiktningsprotokollet att vi efterskänker persiennerna, men det är otydligt om det betyder att det är klart eller om det är upp till nästa hyresgäst att avgöra.
Om det står i protokollet att persiennerna är kvar så hade jag definitivt lämnat kvar dom, annars stämmer det ju inte. Riskerar ju snarare att bli ett problem om protokollet säger att det finns persienner och så har ni tagit bort dom
 
Om det står i protokollet att persiennerna är kvar så hade jag definitivt lämnat kvar dom, annars stämmer det ju inte. Riskerar ju snarare att bli ett problem om protokollet säger att det finns persienner och så har ni tagit bort dom
Jag vet, men uthyraren + deras egen hemsida säger att det ska bort om inte nästa hyresgäst säger att den vill ha kvar det, och det har den ju inte gjort vad vi vet.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp