Återtagande av valp? *långt*

T

thereseSvensson

hej alla!

Jag hade för ett tag sen en kull med amstaff valpar, alla blev sålda till bra hem, förutom den valpen jag från början skulle behållt. :(

Sålde honom till en tjej, 26 år, hundvan.. jätte trevlig, verkade super ärlig.
Hon hade lite dåligt med pengar när hon var här, och han var då 13 veckor, så hon ville ju gärna ta med sej honom på en gång. Avbetalning på 2 gånger bestämde vi. Alltså betalade hon en del av pengarna när hon tog honom, och resten skulle hon betala den sista, månaden efter var det bestämt. Var inte hela summan betald den sista så hade vi rätt att ta tillbaka honom utan ersättning till henne, så skrev vi på avtalet.

Sen började det närma sej den sista, då damp det ner ett sms i min telefon, och hon berättade att hon inte hade fått in några pengar den här månaden.. Men att hon hade lånat ihop lite av det, och hon undrade om det var okej att jag väntade med resten till hon fick in det, (hon trodde det tog 1-2 veckor..) okej tänkte vi, hon får ju inte några papper eller avtal skickade till henne förens han är helt betald.. Nu har det gått ca 3 veckor, vi har försökt få tag på henne på alla sätt, och hon vägrar att höra av sej till oss. Vi har lämnat meddelanden, skrivit sms.. skickat brev!
Och ingen reaktion från hennes sida..
Antagligen så har hon inte ett öre. Och hon bor en bra bit härifrån så det är ju inte bara att åka dit tyvärr..

Så min fråga är, har vi rätt att ta tillbaka honom? eller får vi finna oss i att hon har lurat oss.. :crazy:
Jag är ganska ny inom detta, så jag har inte en blekaste aning om vad vi ska göra.. :(

Jag är jätte tacksam för alla svar och åsikter!

Mvh Tess
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

har du ett avtal som är påskrivet av henne också så har du väl juridisk rätt?

sedan vet jag inte om man måste ha vittne också påskrivet?

Ring en advokat för säkerhets skull. Tar ni tillbaka valpen kanhända hon polisanmäler er och då är det bra att veta innan att man har lagen på sin sida.
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

Tyvärr kan jag ingen juridik, men jag skulle ha kontaktat advokat men också SKK och hört med dem, de borde vara ganska kunniga på det området. Vill bara säga att jag hoppas att du kan få tillbaka valpen. Är det så att hon inte har några pengar har hon ju inte heller råd med veterinärkostnader om det skulle hända något. :(

Lycka till!
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

Usch vilken situation :crazy: .
Ta kontakt med SKK och ta reda på dina rättigheter.
Tyvärr tror jag reglerna är luddigare än man tror. Till exempel är ett skriftligt avtal mellan två privatpersoner INTE juridiskt bindande.

Skynda dig och ring!
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

Det är väldigt ofta det blir problem när folk köper valp på avbetalning, så släpp aldrig iväg en valp utan att fått fullt betalt !!
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

Släpp aldrig iväg en valp innan full betalning. Visst kan man väl gå med på avbetalning, men då får köparen inte valpen förrän sista betalningen är gjord.

Gjort är gjort och det är hemskt tråkigt att hon inte skött sin bit av överenskommelsen. Får hålla tummarna och hoppas att allt löser sig till det bästa!
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

thereseSvensson skrev:
Så min fråga är, har vi rätt att ta tillbaka honom? eller får vi finna oss i att hon har lurat oss.. :crazy:
Jag är ganska ny inom detta, så jag har inte en blekaste aning om vad vi ska göra.. :(
Jag har fått lära mig att man i ett ev. avbetalningsavtal måste skriva: Hunden är säljarens egendom tills dess full betalning erlagts! Har man inte skrivit in något liknande så har man ingen rätt att ta tillbaka hunden. Detta står också i juridikkapitlet i SKK's bok HUNDUPPFÖDAREN. Denna bok har förvisso några år på nacken, men vad jag förstår så gäller det fortfarande!
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

hur gick det med valpen? Hämtade ni hem den eller fick ni betalt??
 
Sv: Återtagande av valp? *långt*

Samma sak hände oss. Vi stämde dom, gick till domstol och fick pengarna...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 012
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp