Atros-ponny

A

anniecarlson

Hej!Jag har en D-ponny på foder på 15 år som i slutet av Juli blev behandlad för atros i vänster fram-kota. Han stod i vilohage i 5 veckor och sedan åkte vi på återbesök första veckan i September. Han blev frisk-förklarad och han skulle sättas i gång i skritt de 2 första veckorna. Sedan mer och mer trav och de sista 2 veckorna mer och mer galopp.
Jag har ridit barbacka för han inte haft någon passande sadel och hade planerat att köpa en ny när han började muskla sig lite.

Men när man ska komma fram i trav på kort tygel då man försöker jobba honom lite så blir han stel och trippig och spänner sig och går inte framåt. Vad ska jag göra? Ska jag lämna tillbaka honom eller fortsätta jobba med honom?
 
Sv: Atros-ponny

Hej!
Du skriver att ni behandlade honom...var det med något speciellt, min häst har fått artros i en bakhov och veterinären säger att det inte finns något att göra, därför undrar jag hur ni gjorde.
Tacksam för svar! / Cissi
 
Sv: Atros-ponny

Det där med att din häst blir trippig i traven tycker jag tyder på att han inte är helt ok.
Jag tror att han har ont och spänner sej, därav trippandet.

Tycker du ska ta kontakt med dom som du hyr hästen av och komma överrens om vad ni ska göra.
Själv hade jag åkt raka vägen till en klinik och röntgat hans ben.
 
Sv: Atros-ponny

För det första undrar jag hur veterinären kunde behandla artrosen? För när det väl har blivit artros i en led så kommer det alltid att vara artros i leden. Det går alltså inte att behandla.
Däremot kanske hästen hade fått en ledinflammation pga artrosen så veterinären behandlade denna?

Jag tycker absolut att du ska ringa till ägaren och prata med denne. Det är ju trots allt h*ns häst, och jag tycker inte det är helt fel att fråga vad h*n tycker och tänker om situationen.

Personligen hade jag tagit ut en equiterapeut för stt se så att hästen är jämn i sin muskulatur.
Det är ju så att när man har ont så spänner man sig och belastar kroppen fel för att undvika att det ska göra ont.
Därmed kan hästens muskler bli olika korta (spända), och då när hästen blir "frisk" och den kan gå normalt så drar äbdå den spända muskeln mer och det fortsätter att vara felbelastning.

Veterinärerna är ju oftast duktiga på skelettet och allt vad kroppen innebär, men det är inte så många som kan något om musklerna tyvärr :crazy:

Lycka till med din ponny nu!
 
Sv: Atros-ponny

hade en häst med atros (kan tilllägga att han höll som ridhäst tills åldern på 26 ½ utan att förlora glimten, farten eller buser (; snabbare än min grannes halvblod med långa ben) vi gav honom brännessla, nypon, probiotika- probiotika är bra för leder, kammomil och msn svavel det räddade hans liv! Gick från utdömd 22åring till 23-26 helt enkelt sperhäst! Läs på om lite örter och det finns ju liniment att lägga på också (:

inget är omöjligt
 
Sv: Atros-ponny

hade en häst med atros (kan tilllägga att han höll som ridhäst tills åldern på 26 ½ utan att förlora glimten, farten eller buser (; snabbare än min grannes halvblod med långa ben) vi gav honom brännessla, nypon, probiotika- probiotika är bra för leder, kammomil och msn svavel det räddade hans liv! Gick från utdömd 22åring till 23-26 helt enkelt sperhäst! Läs på om lite örter och det finns ju liniment att lägga på också (:

inget är omöjligt

Min häst har atros och jag ger nypon och rosmarin.Tänkte också ge gurkmeja men han gillade inte lukten.Men är lite nyfiken på vad man kan ge för örter och vad för liniment man kan använda.Finns det speciella för atros?
 
Sv: Atros-ponny

flexijoint är den bäsa som jag så klart glömde att nämmna! Hästar vet vad dom behöver och äter det (: min mamma är utbildad hudterapeft och har gjort salvor till allt jag behöver - liniment, mugg, såg, myggmedel osv men det är inget man kan ge resept på då det är för varie inviuid.. Hoppas verkligen han börjar få springen i benen igen
 
Sv: Atros-ponny

Ni ger inte nån form av glucosamin också? Det är ju bra för lederna.
Lite kul o höra om alternativa örter, jag är ett fan av alternativmedicin, men vet dessvärre inte så mycket om örtet o deras effekter, men det var kul o höra lite vad som funkar.

Och nu när jag läst era svar o ser tillbaka till mitt eget vill jag bara lägga till att jag inte menade att det måste vara slutet på en individ bara för den får diagnosen artros. Förlåt om jag verkade mena så, det var inte meningen.
Självklart finns det behandlingar för det, men det finns ju ingen som tar bort artrosen. Dock finns det ju sånt som ex ökar ledvätskan, hjälper till att bygga/ smörja brosk osv...

Så, ett tips från mig, annie, lyssna på de som skrivit innan, om örterna ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 926
Senast: casio01
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 633
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 526
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp