Att aldrig kunna somna

alazzi

Trådstartare
Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna på sådant som ska bara rogivande. Sjörapporten med klassisk stråkmusik just nu. Fungerar inte. Går upp till soffan igen och slår på tv-n. Sömnig. Går till sängen. Klarvaken. Jag orkar inte! Kan vara en zombie dagtid pga detta. I morse gick jag ut utan glasögon. Upptäckte först efter 5 min ute att jag hade glömt glasögonen.

Om några veckor har jag äntligen återbesök på sömnlabbet (4 månaders väntetid) så då får åtminstone cpap maskinen och sömnen kollas.

Jag har frågat 3 olika läkare efter insomningstabletter. Ingen vill skriva ut. Äter melotamin men det hjälper inte.
 
Somnar t.o.m på spikmattan. Ibland kan jag somna på spikmattan i sängen men då måste jag ju ändå vakna och ta bort mattan efter ett tag så det är inte optimalt.
 
Somnar t.o.m på spikmattan. Ibland kan jag somna på spikmattan i sängen men då måste jag ju ändå vakna och ta bort mattan efter ett tag så det är inte optimalt.
Just spikmattan är min räddning när jag hamnar i perioder av att inte sova. Jag brukar kunna somna om rätt fort efter att ha rullat av spikmattan. Annars ljudbok med lämplig uppläsare. Jag älskar Stephen Frys röst tex. ;)
 
Lider med dig! Det är verkligen skitdrygt att inte kunna sova. För min del känns det som att det bara blivit värre också, jag ligger verkligen vaken i timmar. När jag väl somnar kan jag sova en timme eller max två innan jag är vaken i timmar igen. Det blir inte mycket sömn faktiskt. Den sömn som blir är några timmar utspritt under dygnet, någon på natten, någon på förmiddagen, någon på eftermiddagen osv.
Jag har kört allt. Upp samma tid och lägga mig samma tid. Inte sova på dagen alls. Röra på mig. Ingen skärmtid på kvällen. Alltså, det är löjligt att jag ens fortfarande får de råden av förståsigpåare, jag vet ju hur jag fungerar bäst själv- faktiskt. Jag har testat allt under flera år nu, sömnproblem har jag haft så länge jag kan minnas.

Jag har ju haft jobb, så upp samma tid, arbeta, rasta hunden totalt 4 timmar per dag vilket gör att jag dels kommer upp i tid på morgonen varje dag, även helg, dels rör på mig varje dag, även helg, men också att jag får en skön promenad på kvällen och rensar tankarna varje dag, även helg. Det är uteslutande så att om jag inte sover tex på eftermiddagen så lider jag inom några dagar av en otrolig sömnbrist, jag kan inte ta igen det på natten som alla säger att man gör... Sover jag när jag kan kan jag skrapa ihop "ok" med sömn för att orka, sover jag inte när jag kan utan bara på natten, då hade jag nog blivit galen av sömnbrist, inte somnat.
 
Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna på sådant som ska bara rogivande. Sjörapporten med klassisk stråkmusik just nu. Fungerar inte. Går upp till soffan igen och slår på tv-n. Sömnig. Går till sängen. Klarvaken. Jag orkar inte! Kan vara en zombie dagtid pga detta. I morse gick jag ut utan glasögon. Upptäckte först efter 5 min ute att jag hade glömt glasögonen.

Om några veckor har jag äntligen återbesök på sömnlabbet (4 månaders väntetid) så då får åtminstone cpap maskinen och sömnen kollas.

Jag har frågat 3 olika läkare efter insomningstabletter. Ingen vill skriva ut. Äter melotamin men det hjälper inte.
Jag har ocksa somnproblem, men lindrigare an dina (och periodiska, i perioder sover jag helt "normalt" aven om jag aldrig varit nagon sjusovare med sovmorgnar osv)

Jag fann det dock latt att fa somntabletter utskrivna, och soffan ar ibland raddningen for mig - jag gar och lagger mig dar efter att ha vridit och vant pa mig i sangen i ett par timmar. Pa med TVn, och sa blir det ibland att jag somnar till sist
 
Jag har ocksa somnproblem, men lindrigare an dina (och periodiska, i perioder sover jag helt "normalt" aven om jag aldrig varit nagon sjusovare med sovmorgnar osv)

Jag fann det dock latt att fa somntabletter utskrivna, och soffan ar ibland raddningen for mig - jag gar och lagger mig dar efter att ha vridit och vant pa mig i sangen i ett par timmar. Pa med TVn, och sa blir det ibland att jag somnar till sist
+1 här 👋
Somnar lätt framför TVn och har numera en kudde och ett täcke i soffan så jag kan fortsätta sova där.
 
Kan du öka styrkan på melatoninet? Jag har det utskrivet av läkare, 4 mg. Funkar inte. Köpte receptfritt, 6 mg, och det funkar klockrent.
 
Att råka somna vid 20 är helt hopplöst för resten av nattsömnen. Som en person som somnar av tv-surr, så undviker jag faktiskt aktivt att se på tv i soffan på vardagskvällar. Tittar på tv sittande vid köksbordet, eller väntar till läggdags och tar med mig "teven" (ie datorn/telefon) till sovrummet. Ser till att ha skärmen bortvänd med lägsta möjliga ljusstyrka och blåljusfilter påslaget.
 
Problemet är att cpap maskinen inte står vid soffan. Jag behöver den andningshjälpen pga av sömnapné.
Jag upplever istället att det är nästan omöjligt att inte somna direkt och sova med maskinen. Den djupa andningen som "påtvingas" ger ett lugn som nästan inget kan rå på, alla andra tankar försvinner mot horisonten på nolltid. Har du bra 100% passning på masken och fått maskinen trimmad (inställningar) på senaste? Så fort jag får problem med masken, att det inte är 100% tätt hela tiden så är det plötsligt mycket svårare att sova och somna.

Min maskin är lättflyttad, det tar bara 5 minuter så har man den där man behöver och i en behändig reseväska.
 
Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna på sådant som ska bara rogivande. Sjörapporten med klassisk stråkmusik just nu. Fungerar inte. Går upp till soffan igen och slår på tv-n. Sömnig. Går till sängen. Klarvaken. Jag orkar inte! Kan vara en zombie dagtid pga detta. I morse gick jag ut utan glasögon. Upptäckte först efter 5 min ute att jag hade glömt glasögonen.

Om några veckor har jag äntligen återbesök på sömnlabbet (4 månaders väntetid) så då får åtminstone cpap maskinen och sömnen kollas.

Jag har frågat 3 olika läkare efter insomningstabletter. Ingen vill skriva ut. Äter melotamin men det hjälper inte.
Ta in TVn i sovrummet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp