Att anmäla någon för hästmisshandel??? *långt*

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Cucumber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 981
C

Cucumber

Jag har valt att skapa ett nytt användarkonto pga att jag inte vill att det ska "komma ut" den här vägen. Inte förrän alla berörda har fått del av historien.

Bakrund:
Jag är ryttare åt en häst som står inakoderad i ett mindre privatstall med olika hästägare.

En av hästarna har i ett par år varit väldigt stel på mornarna. På helgerna turas hästägarna om att släppa ut dem och idag var det alltså min tur.

Jag kom till stallet strax efter 05:15, hästen låg som vanligt ner. Han ligger alltid och sover så det var inget ovanligt med det och det brukar alltid ta lite tid för honom att ta sig upp..

Jag började utfodra de andra hästarna under tiden, la ut hö i hagen och fyllde på vatten. När det var dags för utsläpp började jag försöka mana upp honom igen, men hästen lag raklång på sidan och orkade inte lyfta mycket mer än huvudet.

Efter att alla hästar förutom han och hans hagkompis kommit ut (de går i olika), så börjde jag försöka igen, allt hö från kvällen innan låg orört och frukosten låg kvar i krubban.

Jag förstod att jag inte skulle hinna få upp honom innan jag var tungen att åka till jobbet (jobbade mellan 06:30-09:00) så jag bestämde mig för att försöka igen när jag slutat.

När jag kom tillbaka så låg han kvar precis som jag lämnat honom. Bestämde mig då för att ge honom hans frukost från golvet. Hästen kravlar sig upp till liggande ställning på mage och lyckades få i sig maten.

Efter ett tag så lyckades jag i alla fall få upp honom i stående ställning, men det slutade inte där. Hästen stod och vinglade. Bakbenen var placerade långt in under kroppen och ena frambenet släppar han efter sig då han försökte hoppa :eek: sig fram till vattenskålen, jag trodde att han skulle ramla omkull flera gånger och jag insåg att jag aldrig kunde få ut en häst, som knappt kan stödja på något ben, till hagen. speciellt eftersom han inte ens kunde gå utan hoppade fram på tre ben.

Jag bestämmer mig då för att ringa ägaren och helt enkelt berätta att jag inte får ut hästen pga dess tillstånd, till hagen.

Samtalet blev inte så trevligt då hon inte alls tyckte att det var något problem. Hon saatt jag inte gett honom tillräckligt med tid att resa sig och att det var pga att jag utfodrade honom på golvet som han valde att inte resa sig upp!

Hon tyckte helt enkelt att jag gjort fel. (det är tyvärr inte heller första gången hon ifrågasätter vi andra inackoderades hästhantering, vi gör nämligen alltid fel enligt henne).

Jag kan förstå att det kan vara svårt att få en konkret bild av hälsotillståndet av denna häst hästen av detta inlägg. jag kan bara säga att imorse var det värsta jag sett i hela mitt liv (utöver tv).

Jag berättade för mina förädrar när jag kom hem att hästens tillstånd blivit så extremt mycket sämre nu och de tyckte att jag borde anmäla henne för försummelse av hästens hälsa. Jag känner själv också att nu får det vara nog och jag ska försöka få tag på en veterinär imorgon och rådfråga vad jag borde göra.

Hon har nämligen inte själv haft honom till veterinär då hon tycker att det inte gör så mycket eftersom han blir bättre under dagen.

För vad gör jag, och hur?

Jag vet att då kommer det bli ett rent helvete i stallet, men som mina föräldrar sa så är det något som jag måste ta. För om jag hittar hästen död nästa gång jag har utsläppet så kommer jag känna mig skyldig eftersom jag viste om hans hälsotillstånd men inte gjorde något. :cry:

Sv: Att anmäla någon för hästmisshandel??? *långt*

Men gud :eek: sådana människor borde f-n inte ha djur överhuvudtaget. Jag tycker du ska rådfråga en veterinär om det hela, förklara vad som hänt och hur hästen mår så kan de säkert ge dig tips om hur du ska gå vidare i frågan. Om inte, ring till polisen och fråga.

Visst kan det var svårt att förstå hur en häst mår av ett inlägg och folk brukar ha en förmåga att överdriva en smula också.

Men här verkar det ju som hästen faktiskt inte mår bra, om han hoppar fram till vattenkoppen och inte vill resa sig självmant. Om hästen fortfarande låg ner när du kom tillbaka betyder det ju att den legat ner minst 3-4 timmar, vilket inte är så vanligt för en häst.

vad gör hästen i vanliga fall, går den bara och skrotar eller?

Du har inte funderat på att prata med de andra stallkamraterna?

Fan det sjukaste jag hört... så j-vla oansvarigt av hästägaren. Tycker du gör helt rätt som tar tag i saken. Hur har det gått?

ring djurskyddet i din kommun hästen mådte under veterinärvård o ägaren är skyldig att tillgodose detta enligt djurskyddslagen

Ring vetrinär och fråga , det finns ju djurskyddslagar,

de kan tvångsomhändeta hästen. Ring för det är akut läge om det är som du säger...

Detta va något av det värsta jag hört....:eek: ....

Säger som dom andra....ring djurskyddsmyndigheten....Den här hästen behöver komma under veterinärvård och det är snabbt....

Hade den inte blivit bättre under dagen hade jag trott att det handlade om korsförlamning eller liknande....nåt fel med ryggen iaf....

//Domino_s

Är det en gammal häst? En del ädre hästar brukar ha problem med att resa sig när de har lagt sig ner och tappar cirkulationen i benen.

Jag tycker att ni först och främst går ihop i stallet och säger som enad grupp att detta är inte OK. Jag tycker inte alls att du gjorde något galet. Du brydde dig om hästen vilket ägaren inte verkar göra.

Det kommer inte riktigt fram om det var engångsföreteelse eller är hästen alltid så här. LUstigt att ägaren inte kallar vet själv. Om hästen har tex. senskada kan den vara liknande och vad kan man göra åt senskada förutom att vänta?? Kanske ägaren var medveten om orsaken till hästens mående och hade bedömt läget ofarligt. Ibland vet man inte orsaker till allt.

Skulle inte själv direkt gå och anmäla detta som hästmisshandel!!

Fruktansvärt tråkigt bemötande utav ägaren.
Äger man en häst och har ansvaret, tackar man väl personen i fråga för att hon uppmärksammat hästens problem och sen tar man sig till stallet illa kvickt och kontaktar veterinär.

Otack är världens lön....

Fruktansvärt tråkigt bemötande utav ägaren.
Äger man en häst och har ansvaret, tackar man väl personen i fråga för att hon uppmärksammat hästens problem och sen tar man sig till stallet illa kvickt och kontaktar veterinär.

Otack är världens lön....

Så tycker jag också... om jag hade häst skulle jag bli oerhört tacksam om ngn observerade att min häst var sjuk. Jag skulle uppskatta att ngn varnade varje gång hästen uppförde sig misstänkt.

Vad har hänt sedan du skrev sist? Mår hästen bättre, har vet. varit där?

:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka