Bukefalos 28 år!

Att anställa är ju supersvårt!

Miks

Trådstartare
Vårt företag växer snabbt just nu. Tidigare har vi kunnat anställa bra människor med rätt kompetens plockade ur vårt nätverk. Senast började en tjej 17/2 vars föräldrar bor i samma område som vd. En superduktig tjej med bra kompetens och rätt attityd.

Nu behöver vi anställa ytterligare en person. Denna person behöver ha en ganska avancerad kompetens kombinerad med branschkunnande. Vi räknar med att det finns ungefär 100 personer i Sverige som besitter denna kompetens exakt så som vi skulle önska att den såg ut så att få någon av dessa är nog inte så stor chans. Vi har sänkt våra krav och vill ha någon med den unika kompetensen och personen får lära in sig branschen istället.

Nu till det svåra. Att få tag på en person!
1 Annons, vad sjutton ska det stå i den!?! Och vart ska man publicera den?!?
2 Intervju, eum jag har aldrig hållit i en. Vad frågar man om som är vettigt!?!
3 Jag planerar ett praktiskt arbetsprov. I detta fallet leda en workshop inom området tillsammans med tre personer från oss. Är det ett ok upplägg?!?

Jag har försökt läsa på rekryteringssidor men får egentligen bara tips om att anlita rekryterare. Det har vi tidigare gjort och det gav inte alls rätt utdelning till ett oerhört kostsamt pris.

Som ni hör behöver jag lite input kära bukemänniskor. Ni brukar ha kloka tankar och idéer!

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Ja, jag har tänkt flera gånger vad hemskt det måste vara som litet företag att anställa. I ett stort företag finns större marginaler och en sämre rekrytering har inte LIKA stor betydelse.

När jag sökte jobb letade jag både på sajter (Monster och Blocket t.ex) men sökte även på mina kvalifikationer tillsammans med ordet karriär och "jobba hos oss" t.ex (jag är systemutvecklare och då finns väldigt signifikanta ord att söka på som inte används i samhället i övrigt). Då fick jag direktträff till företagens hemsidor där de ofta lägger ut sina jobb.

Så med det sagt skulle jag se till att annonsera jobbet på er hemsida under en bra rubrik.

Det viktigaste att utröna är nog om personen dels kommer passa in i gruppen och inte är bakom flötet, då löser det sig med tiden även om personen kunde mindre än ni trodde.

Arbetsprov är jättebra, men jag tror man riskerar skrämma några sökande med det, särskilt om det handlar om något så omfattande som att leda en workshop. Då tror jag att det kan vara bättre med provanställning.
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Att rekrytera är svårt när man inte har kontakter/referenser som man litar på. Människor kan verka hur bra som helst vid intervjun, sedan visar det sig att det de sagt/stått för på intervjun inte höll.

Det finns massor av hjälp att få via rekryteringslitteratur, tips på nätet etc, men jag har lärt mig en sak som jag har med mig vid rekrytering.

Lägg märke till attityden! Be personen utveckla sina tankar kring sin inställning till jobbet, hur vill personen utvecklas,vad är viktigt för personen?

De gånger jag rekryterat "fel" så har jag inte varit tillräckligt nyfiken på vad som driver personen. Det är lätt att falla för en människa som påminner om en själv, som man känner igen sig i - men lika viktigt är det att tänka på VAD man faller för.

Jag ser rekrytering som en potential. Personen måste förvisso ha vissa kunskaper, grundläggande krav för tjänsten måste vara uppfyllda. Men i övrigt är det snarare en möjlighet man rekryterar.

Personen behöver inte kunna allt, men ha nyfikenhet och intresse att lära och utvecklas. Personen behöver ha erfarenheter som denna har glädje av vid nya problemställningar. Ödmjukhet är också oerhört viktigt.

Men, framför allt skall personen verkligen vilja jobba just i vår verksamhet och välja oss. En rekrytering känns bäst när både arbetsgivare och arbetstagare känner att det här kommer att bli kul! Ömsesidighet är centralt och jag tycker att den som söker jobb skall välja chef i lika stor utsträckning som chefen väljer medarbetare.

Men det är inte lätt att rekrytera. Kan du ha med dig någon så att ni är två par ögon och öron?
 
Senast ändrad:
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Men det är inte lätt att rekrytera. Kan du ha med dig någon så att ni är två par ögon och öron?

Så brukade jag göra när jag rekryterade - alltid ha med en annan person på intervjun. När jag sysslade med sådant var det ofta under enorm tidspress och det är alldeles för lätt att "nöja sig" när det är bråttom. Med en annan persons perspektiv kändes det alltid bättre.
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Vårt företag växer snabbt just nu. Tidigare har vi kunnat anställa bra människor med rätt kompetens plockade ur vårt nätverk. Senast började en tjej 17/2 vars föräldrar bor i samma område som vd. En superduktig tjej med bra kompetens och rätt attityd.

Nu behöver vi anställa ytterligare en person. Denna person behöver ha en ganska avancerad kompetens kombinerad med branschkunnande. Vi räknar med att det finns ungefär 100 personer i Sverige som besitter denna kompetens exakt så som vi skulle önska att den såg ut så att få någon av dessa är nog inte så stor chans. Vi har sänkt våra krav och vill ha någon med den unika kompetensen och personen får lära in sig branschen istället.

Nu till det svåra. Att få tag på en person!
1 Annons, vad sjutton ska det stå i den!?! Och vart ska man publicera den?!?
2 Intervju, eum jag har aldrig hållit i en. Vad frågar man om som är vettigt!?!
3 Jag planerar ett praktiskt arbetsprov. I detta fallet leda en workshop inom området tillsammans med tre personer från oss. Är det ett ok upplägg?!?

Jag har försökt läsa på rekryteringssidor men får egentligen bara tips om att anlita rekryterare. Det har vi tidigare gjort och det gav inte alls rätt utdelning till ett oerhört kostsamt pris.

Som ni hör behöver jag lite input kära bukemänniskor. Ni brukar ha kloka tankar och idéer!

Mvh Miks

Vi söker dig som gillar att bo inneboende, hyra extremt dyrt i andra hand eller som har släktingar i Stockholm du kan bo hos?
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Arbetsprov är jättebra, men jag tror man riskerar skrämma några sökande med det, särskilt om det handlar om något så omfattande som att leda en workshop. Då tror jag att det kan vara bättre med provanställning.

Håller med om att en workshop känns väl krävande. Men jag tror inte att det finns en chans att få kvalificerat folk om man vill ha provanställlning. Varför överge ett fast jobb för en provanställning?
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Linked In kan vara ett sätt att söka personer med rätt profil.

Tror att ni gör rätt i att även kunna tänka er en person som får lära sig branschen. Men det kan ju var så att någon av de 100 som kan branschen är sugen på att byta jobb av någon anledning? Finns det något branschorgan (tidning, hemsida) där ni kan annonsera? Är det en ingenjör eller liknande som ni söker så är Ny Teknik en kanal.

Annonsen kan vara ganska enkel. Beskriv vilken kompetens ni söker och vilket intressant företag som ni har. Ofta har man ju en kortare annons i pressen som hänvisar till en lägre text på en hemsida. Viktigt om ni är ett mindre företag som kanske inte är så känt är att beskriva företagets och branschens stabilitet och utvecklingspotential. Så man känner sig trygg med att byta.

S.k. rekryterare ger jag inte heller mycket för - åt något håll. Är aldrig intresserad när de ringer. Mycket mer intressant med chefer (ägare) som engagerar sig.

Rådet att vara två som intervjuar är bra, men man ska inte vara fler heller, då kommer den sökande i för stort underläge och det är inte bra.

Fråga vilka förmåner som den sökande är intresserad av. Det kan vara något helt annat än bra betalt. T ex ledigt var fjärde torsdagsförmiddag när supertränaren kommer till stallet (jo jag har en kollega med liknande förmån - nästan gratis för arbetsgivaren att få en mkt kompetent person jättenöjd).
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Hej,
Jag har anställt massor med folk under åren men hade turen att rekrytera tillsammans med erfarna kollegor så jag lärde mig genom att se hur de gjorde. Jag är inte HR-människa eller rekryterare utan representerar den tekniska sidan. I den (stora) organisation jag arbetar nu brukar vi anställa folk ca 15 åt gången vilket innebär runt 45 intervjuer som vi vanligen håller inom 1-2 veckor. Jobbigt men lärorikt. Mycket kortfattat gör vi så här:

1. Går igenom cvn (brukar vara runt 300 st) och sätter poäng efter en lista vi gjort upp tidigare. Den här listan speglar de krav vi specificerat i annonsen. Den innefattar utbildning och längd och relevans av tidigare arbetslivserfarenhet.
2. Intervjuar enligt en frågelista (vi är i regel 4 som intervjuar). Även här med poäng per fråga. Frågorna är först en presentation av den sökande, vad de gillar med jobbet/varför de sökt, sedan tekniska frågor(dvs om våra arbetsområden) och slutligen generella (t.ex. 'vad tycker du är viktiga egenskaper hos en projektledare' och 'hur leder du projekt'; 'berätta hur du löste ett problem', etc). Vi har ca 10 frågor.
3. Skriftligt prov. Frågor, poäng.

Innan anställningen sker oftast en ny intervju.

Det här systemet är ambitiöst men jag tror att grundprincipen är bra, dvs att man tänker igenom vad som är viktigt, anger det i annonsen och använder intervju och prov till att 'undersöka' de här sakerna.

Själv tycker jag referenstagning är jätteviktigt och pratar i regel med minst två. Psykologiska tester används av en del organisationer och de ger också bra vägledning.

Oftast blir rekryteringarna bra men någon gång emellanåt blir det totalt fel, t.ex att vi anställer någon som inte alls är motiverad och slutar efter ett halvår. Värre ändå förstås när någon olämplig kommer in och inte slutar.....

Eftersom det är så viktigt att få rätt människor när man rekryterar är det värt att lägga ner tid och energi på det. Själv tycker jag det är kul med rekrytering och vi brukar ha lättsamma intervjuer. Att testa folk i en workshop verkar ok - men innan dess måste ni ju vara ganska säkra på att det är en bra person. Eftersom er nisch verkar smal är nog den stora utmaningen att hitta lämpliga kandidater.
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Finns det inget konsultbolag som tillhanda håller konsulter ned denna kompetens? Jag kan inte gissa hur många konsulter som senare fått anställning hos företaget som jag jobbar på, men många är de och välutbildade är de.
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Vi söker dig som gillar att bo inneboende, hyra extremt dyrt i andra hand eller som har släktingar i Stockholm du kan bo hos?

Du låter lite bitter?

Nä vi söker dig med unik kompetens som är bosatt någonstans i Norden. Hos oss arbetar redan nu en grupp kunniga människor med stor branschkännedom. Vi är alla bosatta i Sverige på 5 orter från Skåne till Norrland.

Varför inte se möjligheterna istället för hinder?

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Tack alla ni som svarat!

Jag har läst och tar till mig. Ni är några som tycker arbetsprov är bra men att workshop är lite för tufft. Dock är det en roll som till ca 50% ska driva workshops inom ämnet därav WS som arbetsprov. Känns det fortfarande för tufft då?

Vi tror inte på provanställning. De bästa personerna kommer inte gå ifrån ett bra jobb till en osäker placering.

Vi har en blänkare på vår hemsida och har lagt ut en länk på linkedin. Även annonserat i intressegrupper på linkedin.

På tre veckor har vi fått in 2 ansökningar på personer vi kommer att reda men som vi egentligen inte tror passar i rollen men som kanske på andra sött kan komma att passa in i företaget.

Nästa steg blir nog att publicera i en branschtidning. Ev på monster. Suck, det tar så jäkla mycket tid! :)

Skriver från telefonen så det är svårt att ha överblick over alla svar.

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Nu har jag haft den första intervjun. Det gick bra tycker jag. Det var både jag och vd på företaget som höll den tillsammans. Vi hade ett avslappnat samtal där den sökande först fick höra om vårt företag och därefter fick berätta om sig själv. Vi frågade lite djupare frågor och han hade bra svar tycker jag.

Dock kommer vi inte gå vidare med honom. Tyvärr för vi tyckte båda att hans kulle passat väldigt bra hos oss, dock inte för tjänsten vi söker just nu.

Nästa intervju är inbokad nästa vecka.

Akleja: tack för konkreta tips och bra upplägg! Håller med om att referenstagningen är superviktig. Speciellt för oss som är ett mindre företag. Vi har liksom inte råd att det blir fel.

Soaobubble: vi är det lilla vassa konsultbolaget och söker en ny vass konsult :)

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Du låter lite bitter?

Nä vi söker dig med unik kompetens som är bosatt någonstans i Norden. Hos oss arbetar redan nu en grupp kunniga människor

Jag läste lite snabbt och fick det till "konstiga människor.." Ja det hade ju varit nåt att söka konstiga människor med unik kompetens :D..

Säger arkeologen som just börjat en trädgårdsutbildning och bla anlagt varmbänkar och skyfflat barkflis hela dagen :)....och träffat konstiga människor med unika kompetenser hela dan, men förbaskat TREVLIGA sådana...
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Fastighetsbranschen. Mer förvaltningssidan även om vi i och med det tangerar byggsidan då och då. Vi söker en processutvecklare. Inte den lättaste kombon :)

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Konstig behöver ju inte alls vara dumt alla gånger! Jag kallar mej själv både mupp och nördig då och då men funkar ganska bra i grupp ändå :D

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Mhm, synd att min granne som är världens bästa tyvärr just har fått ett nytt jobb, det där låter annars som nå't han skulle passa för. Nu är han tillbaka i beställarleden efter många år som projektledare på utförarsidan hos lite olika företag
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

Attans då! Han kanske är sugen på nytt igen ;)

Det knepiga är att de som sökt tjänsten tycker att, ja men processer kan jag det har jag hållit på med hur länge som helst. När vi sedan börjar granska på djupet är de projektledare (riktigt bra sådana förvisso) och ute alls processutvecklare. Då har vi ändå tydligt skrivit "Processutvecklare".

Mvh Miks
 
Sv: Att anställa är ju supersvårt!

mmm, jag fattar problematiken. Kanske det finns få processutvecklare just för att det är något som man jobbar med efter många år i branschen och man behöver stor erfarenhet i alla ändar? Så då kanske sökande känner att de mappar på just det jobbet även om de saknar stora erfarenheten?

Om jag inte missminner mig är det precis det han jobbar med nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp