Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du med terräng fälttävlan eller att hästen klarat att ridas utomhus i skog och mark?

Det sistnämnda klarar i princip alla hästar, men de som aldrig gjort det behöver såklart lite tillvänjning ibland.
 
Det är mer individ än ras.
Min holländska dressyrhäst är superstabil ute, går fram överallt, bryr dig inte om trafik, inte lastbilar, tunga maskiner, motorcyklar, tävlingscyklister osv.
Väldigt het men supersnäll.

Mitt vanliga tips är köpesannons på tex hästnet eller någon av alla köp och säljsidor på fb.
 
Det kanske inte finns såna hästar mer som är lämpliga lugna och snälla som första häst eftersom det ska bara vara sporthästar nuförtiden eller? 🤔
 
Det kommer ändå sällan funka i längden om inte den nya ryttaren är trygg och fortsätter stötta hästen på rätt sätt.

Hästar är inte robotar. Den förra ryttarens träning sitter i ett tag men avtar efter ett tag och då blir det den nya ryttarens träning som får mer genomslag.
Nä inte robotar men har olika temperament.
 
En kompis till mig köpte nyligen en fantastisk nybörjarhäst, gudasnäll och lättriden. Billig också. Hon kunde rida ut själv på direkten.

24 år gammalt halvblod som gått turridning och behöver lite extra omsorg med tandkoller och sånt.
 
Jodå de finns, men de kostar ungefär sin vikt i guld.

Menar du att du sökt en sådan men haft svårt att hitta? Vilka raser har du kikat på då?
Söker ingen häst nu men min häst är 19 år och hon var inte riktigt det jag sökte egentligen. Hon är väldigt snäll mot andra hästar och annars också dock svårskodd och inte så lättriden som jag hade önskat. Hon går bra på ridbana och på fält dock ingen riktig nybörjarhäst då hon kan vara tittig och börja hoppa runt. I trafik vill jag inte rida inte för att hon är rädd för trafik men kan ju lika gärna vara rädd för en fågel i ett träd och då vill man inte få möte av bilar på vägen. Det som är lite roligt är att med nya människor eller nytt stall kan hon vara som en unghäst en del saker går inte att göra som hon annars klarar utan kräver tid och tålamod för att få att funka. Hon är lite så att hon kräver att människan som håller på med henne ska bevisa att den går att lita på. Hon var den bästa häst jag kunde hitta av dom många jag provade då. Import med okänd härstamning från Litauen liknar halvblod men vet ju inte exakt vad hon är. Men ska såklart nån gång ha en ny häst och då helst varmblod 160-165 cm och då gärna halvblod men dom är numera ganska hispiga eller? Intressant med henne är också att hon måste ha täcke för alla årstider september-juni annars börjar hon skaka aldrig haft en sån häst innan.
 
Söker ingen häst nu men min häst är 19 år och hon var inte riktigt det jag sökte egentligen. Hon är väldigt snäll mot andra hästar och annars också dock svårskodd och inte så lättriden som jag hade önskat. Hon går bra på ridbana och på fält dock ingen riktig nybörjarhäst då hon kan vara tittig och börja hoppa runt. I trafik vill jag inte rida inte för att hon är rädd för trafik men kan ju lika gärna vara rädd för en fågel i ett träd och då vill man inte få möte av bilar på vägen. Det som är lite roligt är att med nya människor eller nytt stall kan hon vara som en unghäst en del saker går inte att göra som hon annars klarar utan kräver tid och tålamod för att få att funka. Hon är lite så att hon kräver att människan som håller på med henne ska bevisa att den går att lita på. Hon var den bästa häst jag kunde hitta av dom många jag provade då. Import med okänd härstamning från Litauen liknar halvblod men vet ju inte exakt vad hon är. Men ska såklart nån gång ha en ny häst och då helst varmblod 160-165 cm och då gärna halvblod men dom är numera ganska hispiga eller? Intressant med henne är också att hon måste ha täcke för alla årstider september-juni annars börjar hon skaka aldrig haft en sån häst innan.

Nej de behöver inte vara hispiga alls.
Min dressyrtränare har flera hästar, från lätt klass upp till GP, samtliga går att ridas ut själva och i trafik.
Mycket är en ryttarfråga, är man en lugn och trygg person och har en bra relation med sin häst fungerar det oftast väldigt bra.
 
Nej de behöver inte vara hispiga alls.
Min dressyrtränare har flera hästar, från lätt klass upp till GP, samtliga går att ridas ut själva och i trafik.
Mycket är en ryttarfråga, är man en lugn och trygg person och har en bra relation med sin häst fungerar det oftast väldigt bra.
Samma här. Även svårklasshästarna (upp till GP) hos oss rids ut som vilka andra hästar som helst.
 
Min häst har lite separationsångest också vill gärna rida i närheten av dom andra hästarna för tryggare ridning. Innan hade den ridits ut i grupp.
 
Min häst har lite separationsångest också vill gärna rida i närheten av dom andra hästarna för tryggare ridning. Innan hade den ridits ut i grupp.

Är det viktigt att kunna rida ut själv och man själv är lite harig är det en fördel om hästen är van vid det sen innan 😆
Jag provred min nuvarande flera gånger, en av gångerna red jag ut ensam.
 
Är det viktigt att kunna rida ut själv och man själv är lite harig är det en fördel om hästen är van vid det sen innan 😆
Jag provred min nuvarande flera gånger, en av gångerna red jag ut ensam.
Jo men som sagt var det svårt att hitta en vettig häst till ett bra pris som inte var sjuk, skadad eller helt crazy. 😊 Tycker det rent allmänt är dåligt utbud på saluhästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
846
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 355
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp