Att bygga en egen paddock...

M

moontje

Ja, då har jag lite frågor runt detta :p
Vilka material behöver man?
Hur bygger man en paddock?
Vad kommer det kosta?
Hur lång tid tar det ungefär?

:)
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

menar då absolulut inget lyx, utan t.ex billig staket och ja, vanlig sand typ. Men har verkligen ingen aning vad sand kostar..
Belysning och så vore skönt, men inget måste då jag inte är särskilt rik..
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

det klokaste hade väl varit om du tog kontakt med en firma som jobbar med sånt. Där får du säkert mycket info om pris osv
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

När jag byggde min var det med sand ( 2/3 murarsand 1/3 stenmjöl, 10-15 cm) rakt på backen, lite fall nästen omärkligt.

Jag fick mycket kritik från olika håll och en av kritikerna kom förra veckan och frågade mig hur jag gjort, då min paddock är torrare än dyra flerskikts paddockar och dom vill nu bygga en på samma sätt. Min är från -00 så den är nio år nu och jag byggde en rundkorall med samma princip nu i somras får att paddocken funkade så bra.

Runt paddocken har jag vanligt el staket med breda band, jag ska måla stolparna i falu rödfärg så det ser snyggt ut tänkte jag men det är bara för att få det snyggt.

Belysingen har jag fått, lampor som blev över vid ett vägbygge i närheten, man får ta mod till sig att fråga.
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Oj xD

Vad gick '' 2/3 murarsand 1/3 stenmjöl, 10-15 cm '' på då?

Slängde du det bara på gräset, eller grävde ni ut lite först?

Har du möjligtvis en bild på din paddock (hur stor är den förresten?)

Tack för svaren :)
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Eller råkar du veta hur många ton det var av varje? :p
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

så här ser padocken ut inkl häst
20090516+038.JPG

20090805+050.JPG


används även som rasthage vid alla väder
20090728+257.JPG


20090627+093.JPG


Vitsen är att man lägger det på gräset som man har klippt kort först, gräsets rötter bildar ett bärlager och 10-15 cm är för tjockt att växa igenom, gräs som sen kommer är frössått.

gör så här räkna ut volymen du behöver och ring en åkare och fråga vad det skulle gå på, dom har rätt bra koll, blandningen var färdig när jag fick den, sandlådesand skulle kunna vara ett alternativ.
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Jag håller på o gör en 20*60m paddock hemma och vi har haft grävmaskin hemma i 4 dygn för att skala av grässvålen och ta bort matjorden och sen plana av marken. Nu ska den sätta sig och sen ska vi lägga ner dreneringsslang och på med markduk sen ska vi fylla 15cm med stenmjöl och sen 5-10cm grusig sand.

Jag har fått prisuppgift på gruset, det går på 25.000kr + frakt hem och sen ska det spridas ut.
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Tiden kan variera oändligt mycket så det kan bli allt ifrån 2 dagar till 2 år...

Kostnaden hamnar också inom 30 000 - 500 000 beroende på förutsättningarna.

Har du egen traktor/lastmaskin så att du kan sprida sand/grus/stenmjöl själv ?

Hur är markförhållandena där banan ska ligga, är marken naturligt dränerad och har god bärighet eller är det sumpig gammal sjöbotten som inte bär ett skit ?

Vilket material har du tänkt dig och hur långt ska det fraktas ?
Materialet i sig kostar för det mesta inte så mycket utan det är frakten som är den stora kostnaden.

Att bygga direkt på backen går endast att göra om du har väldigt goda förutsättningar på marken, i de flesta fall måste det markplaneras först.

Att märka är att jordbruksmark ofta ger intäkter på så mycket som 10 000 - 15 000 per ha/år - så har man någon form av "hobbyjordbruk" så kan det vara bättre att använda mark som inte har så bra förutsättningar istället för att använda prima åker för ridbanan.

Det är ju också så att ridbanor ska endast användas som ridbana, har man hage i paddoken så blir det förstörd på sikt, i synnerhet om man inte mockar bort skiten dagligen.

Berätta gärna lite mera ingående om projektet.
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Okej, men hur har du fått det så att det är på samma höjd som marken? xD
Pappa håller på å bygger en stuga, så har en hel hög med grus/sand.. Skulle det vara nån ide att slänga på det typ 5 cm och sedan 10 cm 'blandning' som man köper?

Vad kostade det för dig?

Tack för alla svar :)
 
Sv: Att bygga en egen paddock...

Det är tio år sedan jag byggde min ridbarna så något pris kan jag inte ge.

10-15 det är inte så mycket och sen när det sätter sig så blir det samma höjd som marken runt om kring, jag har ett litet fall på banan och vi har kört med fyrhjulingen och jämnat till den ibland.

Jag har även den sandade ytan som rasthage och mockar ca en gång i veckan (fyra hästar)

jag har lagt den på åkermark och det är gammal havsbotten men det var det på 11-hundratalet de :angel:, lera men inte träskmark från början var det där ja la den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Blyger
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 803
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 501
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp