Att "bygga upp/på" sitsen på bomlös sadel

bettysmatte

Trådstartare
Jag har läst några gånger om att man har byggt upp/byggt på sitsen på en bomlös sadel för att den ska kännas mindre bred. Hur gör man då? Jag känner mig hyfsat nöjd med min bomlösa från Börjes, men, visst, det skulle inte vara dumt om man satt lite mindre brett...:D Hur, exakt, GÖR man??? Vad använder man för material?

Sv: Att "bygga upp/på" sitsen på bomlös sadel

Tänk, jag har precis samma fråga. Samma sadel också! :D Jag kommer att följa den här tråden. Ooops, jag menade ju likadan sadel, ju.

samma här.. har samma sadel o kommer att följa tråden vill veta sitter i spagat nu=)

Hallååå! Vart tog alla händiga sadelbyggare vägen? Kreativiteten och idéerna finns det vet vi. :bump: Vi ber om att ni delar med er, jobbet gör vi själva men en liten hint om i vilken ände vi börjar? :idea:
Snälla!

Jag har inte byggt upp min, för mig fungerar det att sitta på en tunna.
Men ni som har sadlar där man kan lyfta upp sätet är det bra att bygga upp dem under. Man vill höja upp mitten så sätet får en midja. Ta vad ni har i materialväg ex liggunderlag, gamla sadelpaddar i gel, ull eller teddy, mm.
Man kan även bygga ovanpå sätet.
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har inte byggt upp min, för mig fungerar det att sitta på en tunna.
Men ni som har sadlar där man kan lyfta upp sätet är det bra att bygga upp dem under. Man vill höja upp mitten så sätet får en midja. Ta vad ni har i materialväg ex liggunderlag, gamla sadelpaddar i gel, ull eller teddy, mm.
Man kan även bygga ovanpå sätet.
// Linda

Ja, smart:D ! Det är ju så torsionkopiorna ser ut, med ett säte man kan lyfta upp. Då skulle man ju rimligen kunna limma/sy (beroende av materialet) på kardborrband på något av det du föreslår och lägga det emellan sitsen och resten av sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka