Att köpa äldre hus (renovering mm.)

Det är omöjligt att beräkna utan att blanda in personligt tyckande och smak.
Det är billigt att kasta på ett tak av korrugerad plåt.
Tätt och bra blir det också.
Men inte är det vackert.

Jo så är det ju, men en uppskattning kan man ju få. Så har vi gjort med badrumsrenovering, X kronor med standard materialval och X-X kronor mer beroende på vad man vill ha för material och inredning.
 
Det går nog snart inte att bo i.
När det väl händer så går det fort.
Åh, glömde berätta att vi bytte fasad på ena kortsidan i somras. Fasaden var så torkad och sprucken att vi var tvungna att byta. Det var minst sagt spännande, eftersom vi kunde se plast (!) i springorna. Det visade sig vara gamla plastsäckar/fodersäckar som använts son vindskydd Jag var säker på att stockarna hade möglar under all plast, men lyckligtvis mådde de bra och nu finns ingen plast mera.
 
Vi kom oss in på bostadsmarknaden genom att köpa renoveringsprojekt i form av lägenhet. Vi lovade oss själva, aldrig mer 🙈 men då gjorde vi allt själva. Rev flera väggar, uppdaterade elen, bytte alla dörrar, nytt golv överallt, nytt kök mm. Vi hade en svärfar med på laget som byggt egen hytte och påbyggnad hemma samt är elektriker i grunden. Utan svärföräldrarna tror jag vårt projekt hade haltat en del 😅 så vi lovade oss själva aldrig mer så stor renovering efter den lägenheten. Vi bodde en stund i det med och det var jobbigt. Man slappnar aldrig helt av och inget är helt rent. Det här fina dammet som kommer från spackel, det ligger som en fint dammtäcke över allt och är nästan helt omöjligt att bli kvitt med på bara en städning. Gärna typ 4-5 grr 🙈 också kommer det tillbaka med en gång så fort man gör något igen 🤦

Men jag förstår ju att det blir ett sätt att få köpt något i ett område man är intresserad av. Nu när vi köpt hus har vi köpt ett vi i princip bara kunde måla väggar och flytta rätt in. Ett av två bad måste vi nog ta men inget som hastar. Redan innan vi köpte lägenheten började jag läsa tillståndsrapporter och fortsatte så nu när vi letade sist. Flytta för lite över ett år sen. Man lär sig rätt mycket genom att läsa dom rapporterna och går in med andra ögon på visning, så ett tips läs igenom allt noga innan och kom med frågor ni har på visning. Om inte en erfaren person kan bli med på visning kanske dom kan se på annonsen och läsa dokumentationen så ni kan få lite frågor med er och en bättre uppfattning om huset?

Det stora att se på är tak, fasad, ventilation, isolering, el, ev fuktskador, bad och andra våtutrymmen samt rör. Hur är det kopplat till det kommunala vattnet och hur gamla rör är det i huset och upp mot kopplingen till kommunala rörsystemet.

Nu köpte ju vi i Norge och i våra trakter är det inte helt ovanligt att det ligger en gammal septiktank begravd i trädgården. Pga nya regler måste ägare ta bort dessa inom en viss datum och det är ingen kul affär. Menar med det att sådant också är värt att undersöka dvs status på marken/tomten och eventuella uthus runt.

Det här med grundvatten och dagvatten kanske också är bra att hålla koll på men det beror ju helt på hur området ser ut.

Man får nog även räkna med oförutsedda utgifter, fastän man gör saker med bra folk kan det bli fel. Ett exempel, kompis till oss fixa hela innertaket och satte in ny jättebra köksfläkt. Nu blev det något fel vid installation på sagd fläkt och efter något år rann det vatten ner i köket. Resulterade i att hela yttertaket var tvunget att fixas. Dom fick bo i flera veckor med yngre barn med värmefläktar i halva huset, för att torka upp fukten innan man kunde börja jobba på taket. Inte så kul. Det blev en lång process mot firma och dom blev en vänskap fattigare. Har hört flera vänner som haft liknande historier gällande fukt och mögel och tror tyvärr det inte är helt ovanligt att det dyker upp något när man börjar dra i saker. Även kunniga folk kan missa saker, man kan ju tyvärr inte se genom väggar och tak.

Men att läsa upp sig innan visning på det objekt man ska på visning på, utbilda sig själv och gå in med en ekonomisk plan som inkluderar oförutsedda händelser och kanske få med sig en extra kunnig, har man en så bra utgångspunkt som möjligt tänker jag. Och ett plus är absolut att inte behöva göra allt själv 👌☺️☺️

Ursäkta långt inlägg 😅
 
Så är det nog, det är ju ganska kluriga saker det här. Vi har en vän som renoverat upp två hus och en lägenhet nästan själv, och utbildar sig just nu till byggnadsingenjör. Tänker att hon skulle vara ett välkommet tillskott på visningen.
Boka vännen på alla visningar ni ska gå på ;)

Att ta med på visning; ficklampa, morakniv, något att kunna mäta med och en bra näsa!
Ficklampan för att kunna lysa in i alla mörka skrubbar och skrymslen, tveka inte att öppna allt ni ser som går att öppna - en kattvind kan avslöja om taket är tätt eller ej. Morakniv för att kolla om trä är friskt eller ruttet, mätband för att se om de mått som är angivna stämmer och en bra näsa för att lukta er till fukt och mögel (viktigt i källare och badrum).

Tak, källare och stomme är ju de viktiga delarna. Fönster, dörrar och fasad kan bytas ut enkelt (om det är trähus vi pratar om här?), tegel har jag ingen erfarenhet av.
Dyra saker att leja bort är el, vvs och omdränering och det är inget man gör själv som glad amatör (förbjudet när det gäller el t.ex).

Titta alltid bakom "make-up'en" dvs. innerenoveringen, det är bara vad man själv står ut att leva i tills man kan fixa det i mån av tid och pengar... de flesta som säljer målar ju allt vitt av en anledning :angel:
 
Och som du säger, en sak i taget och inte riva upp allt samtidigt så att hela huset är kaos flera år..

Och jag säger precis tvärtom. Vissa saker behöver göras parallellt för det går inte att göra i efterhand utan att t ex riva det helt nya badrummet/köket/murstocken/källaren.

Kruxet är att veta
1) vad som behöver göras
2) hur det ska göras (rätt åtgärd av alla som lägger pris och upplägg)
3) vad det medför för andra planer som just den entreprenören inte vet om att ni planerar för -om fem år.

Har bekanta som just nu inser att de kastat ut 300 000 kr och en hel plan för ombyggnaden eftersom de gjort i en ordning att de får riva sitt nya tillbygge för att kunna utföra rördragningen realistiskt. De grämer sig lite, men de förkastade goda råd "för de kunde inte ha mer än ett projekt igång samtidigt".
 
Ser krypgrunden ut så här, andas inte, rör inget, snabba er ut, stäng ytterdörren. Meddela mäklaren att det behövs 120 liter bra diesel och en tändsticka och gå därifrån.
IMG_6614.JPG
 
Det brukar finnas en lista med frågor som säljaren fyllt i. Lita inte på svaren.

Har varit på visning av ett "renoveringsobjekt" med stora mögelfläckar i innertaket, väggar som var uppenbart fuktskadade och när vi kikade upp på vinden såg vi himlen genom taket. På frågan om det fanns några tecken på problem med fukt hade säljaren svarat "nej".
På ett annat hus hade säljaren uppgett att det droppat vatten från sovrumstaket en gång när det var storm och ösregn från sydväst. Lyckligtvis var det just storm och ösregn från sydväst på visningen, så vi fick se läckan i verkligheten. Eller om det var ett helt vanligt höstregn.
 
Ser krypgrunden ut så här, andas inte, rör inget, snabba er ut, stäng ytterdörren. Meddela mäklaren att det behövs 120 liter bra diesel och en tändsticka och gå därifrån.
Visa bifogad fil 81319
Det går faktiskt att rädda.
Men hela golvet måste brytas upp och bytas ut.
Och det måste göras i skyddskläder och helmask.
En Ozongenerator på det sedan så blir det bra.
Men man skall inte bo en dag i det huset innan det är åtgärdat.

Grunden måste ju ventileras korrekt också.
 
Det går faktiskt att rädda.
Men hela golvet måste brytas upp och bytas ut.
Och det måste göras i skyddskläder och helmask.
En Ozongenerator på det sedan så blir det bra.
Men man skall inte bo en dag i det huset innan det är åtgärdat.

Grunden måste ju ventileras korrekt också.
Nix. Alla väggar upp till 120 cm måste rivas och bytas, bjälklaget måste bytas och självklart allt från krypgrund och upp 120 cm i hela huset.

Oberoende och mycket pålitlig besiktningsman.

Vad som gjordes? Installerade fläkt i krypgrunden. Punkt. Ungarna lär födas utan förmåga att andas och med 12 tår.
 
Nix. Alla väggar upp till 120 cm måste rivas och bytas, bjälklaget måste bytas och självklart allt från krypgrund och upp 120 cm i hela huset.

Oberoende och mycket pålitlig besiktningsman.

Vad som gjordes? Installerade fläkt i krypgrunden. Punkt. Ungarna lär födas utan förmåga att andas och med 12 tår.
Så pass illa.
Jag trodde att det var kondens i grunden p.g.a. bristande ventilation.
Vad hade hänt?

Det går visserligen att byta allt upp till 120cm, taket blir ju kvar.
Bjälklaget, d.v.s. hela golvet, syns ju tydligt att det måste bytas ut.
Köparna jobbar på Darwins evolutionsteori.
 
När jag och min sambo letade hus hade vi egentligen bara ett krav - huset behövde vara byggt mellan 1900-1940 eller 1990-2020. Mycket galet pågick på 50-80-talet och ett till synes nyrenoverat 70-talshus kan fortfarande ha en tryckimpregnerad syll som börjar lukta sommarstuga. Läs på om hus från olika årtionden och vad man behöver se upp med!

Nu bor vi i ett 20-talshus och älskar det 😍
 
Läs många besiktningsprotokoll där det finns utlagt på olika typer av hus och jämför med byggnadsår, så får du snart en bild av vad som brukar vara problem. Läs många annonser, lär dig vad du ska checka av, som läge, storlek, tomtstorlek, värmekälla etc och sen leta efter "haken"; järnväg nära, elledningar bredvid huset, vindkraftverk, bullriga vägar etc. Gör en prioriteringslista; vad är absolut krav, vad vore kul, vad kan ni inte stå ut med etc. För när Huset dyker upp gäller det att hålla sig kall och leta efter ev problem för att stämma av om det är acceptabelt.

Var hittar man besiktningsprotokoll, på annonserna? Läste mig till nu att många säljare gör besiktning innan och att man får ta del av det protokollet, men att man ändå ska göra en egen innan köp. Nu går ju köpen så snabbt här men läste också att man vid köp kan skriva in i avtalet att man ska få göra en egen besiktning först, innan kontraktet blir fullt giltigt.
 
Var hittar man besiktningsprotokoll, på annonserna? Läste mig till nu att många säljare gör besiktning innan och att man får ta del av det protokollet, men att man ändå ska göra en egen innan köp. Nu går ju köpen så snabbt här men läste också att man vid köp kan skriva in i avtalet att man ska få göra en egen besiktning först, innan kontraktet blir fullt giltigt.

Ibland läggs protokollet ut på mäklarens hemsida, i relaterade dokument till annonsen.

Just den jag lade in bild från var totalbesiktigad, med tilläggsbesiktning för fukt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 180
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp