Att köpa äldre hus (renovering mm.)

Alltså då de besiktar för fukt, är det med en ytmätare? Eller borrar dom upp halva huset?

Jag har samma mätare som besiktningsmannen, de sticker in två två nålar som sitter på instrumentet (om det är trä som mäts) eller längre borrnål om det är gjutet/murat. Vid en besiktning jag genomförde fick de borra igenom gipsväggen (bakom en list) för att upptäcka att själva "borrkärnan" var helt grön/svartluden på baksidan. Jag bröt den besiktningen.
 
Senast ändrad:
På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden.

Som ni vet så växer de flesta städer utåt, och de områden som ganska nyligen var stugområden blir villaområden. Redan för 15 år sedan så visste jag var jag ville köpa hus när jag blev äldre, men tåget har tyvärr gått i det här området. Det har blivit alldeles för dyrt. De mindre hus som en gång fanns till salu där, de finns inte kvar, utan enbart stora nyrenoverade hus som vi inte har råd med. Men bebyggelsen kryper vidare och i grannområdet bygger nu kommunen ut och gör detaljplan för etapp 1, etapp 2 och etapp 3. I etapp 1 har kommunalt vatten och avlopp dragits, och i etapp 2 och 3 ligger det i plan att dras närmsta fem åren. Kommunen har även i plan att anpassa området för fler permanentboende genom upprustning av vägar, mer kommunaltrafik osv. för att sammanfatta det lite förenklat, och går de på samma linje som de gjort med grannområdena så kommer de även ge bra bygglov för tomter med kommunalt vatten och avlopp.

I dessa områden finns fortfarande både mindre hus kvar, och hus som inte är i toppskick. Det finns allt från vinterbonade stugor på 60-80 kvm, som med stor sannolikhet kommer gå att bygga ut. Det finns större hus i äldre skick som behöver renoveras en del. Med andra ord, det finns hus som vi har råd med, och allt tyder på att det kommer att vara en god investering med tanke på att även detta område kommer att vara ett fint villaområde inom en snar framtid.

Så vi tänker att vi ska börja gå på lite visningar för att börja bilda oss en uppfattning om vad vi behöver kunna, hur det känns, vad man behöver göra på olika hus osv. Jag älskar ju dessutom äldre hus, och vill mycket hellre ha ett gammalt charmigt hus än ett nybygge även om det är enklare. Dessvärre är ju vår kunskap om hus begränsad och jag vill inte riskera att vi köper något och i efterhand inser att vi tagit oss vatten över huvudet, eller att det blir mycket dyrare än vad vi planerat. Vi tänker såklart att man alltid tar in en extern besiktningsman innan köp, och vi tänker lite löst att vi får räkna med renoveringar för ungefär 1 milj över tid (helt beroende på vad vi köper då, men som en riktlinje att börja med).

Så Buke, vad hade ni tänkt på i vårt läge? Do´s and don´ts? Vad är hanterbara renoveringar och vad hade ni undvikit att ta er an? Vad ska man titta på när man är på visning och vad ska man fråga mäklaren om? Hur går en besiktning till, man får en lista på vad som behöver åtgärdas inom en viss tid? Tänker att jag ska bli husexpert närmsta året nu så vi har stenkoll den dagen vi väl klipper till :D Nackdelen (en av alla miljoner) med Stockholms bostadsmarknad är ju att husaffärerna går jävligt snabbt. Många kommer inte ens ut för visning, och de som kommer ut för visning säljs innan den hinner ske, och hinner den ske är affären i hamn sedan på två dagar. Så det kommer inte finnas tid att ta reda på en massa saker när man fått upp intresset för ett hus, då går det förlorat. Varför jag tänker mig att bli expert redan nu :D
Börjar med att säga att jag har läst hela tråden 😄

Tänker att det också beror på vilken standard ni "står ut" att bo i, under tiden renovering eventuellt pågår och på kort och lång sikt. Om det måste vara renoverat till er målbild eller om det räcker med tillräckligt funktionellt och inget som förstör i avvaktan på upprustning?

All renovering är inte alltid strikt nödvändig, utan något som görs för att man vill tänker jag.

Själv har jag just nu inget fungerande avlopp, det har frusit på väg ut från huset... jobbigt såklart, men jag klarar mig med hink, goda grannar och dusch på jobbet. Och förbränningstoalett som inte påverkas av avloppet 🙏 Planen är att göra om avloppet om 2 år, då annat behöver göras före, för att inte behöva göra om det igen när det nya är gjort. Och jag har varken tid, ork eller pengar att göra allt på en gång.

Koll på möjlighet till bygglov, avsaknad av fukt (och mögel!) är det viktigaste tänker jag. Resten är mer eller mindre dyrt, omständligt och/eller tidskrävande 😄 men görbart. Och läget såklart, det kan ni inte heller göra om.
 
Börjar med att säga att jag har läst hela tråden 😄

Tänker att det också beror på vilken standard ni "står ut" att bo i, under tiden renovering eventuellt pågår och på kort och lång sikt. Om det måste vara renoverat till er målbild eller om det räcker med tillräckligt funktionellt och inget som förstör i avvaktan på upprustning?

All renovering är inte alltid strikt nödvändig, utan något som görs för att man vill tänker jag.

Själv har jag just nu inget fungerande avlopp, det har frusit på väg ut från huset... jobbigt såklart, men jag klarar mig med hink, goda grannar och dusch på jobbet. Och förbränningstoalett som inte påverkas av avloppet 🙏 Planen är att göra om avloppet om 2 år, då annat behöver göras före, för att inte behöva göra om det igen när det nya är gjort. Och jag har varken tid, ork eller pengar att göra allt på en gång.

Koll på möjlighet till bygglov, avsaknad av fukt (och mögel!) är det viktigaste tänker jag. Resten är mer eller mindre dyrt, omständligt och/eller tidskrävande 😄 men görbart. Och läget såklart, det kan ni inte heller göra om.

Håller med.

Och på ett sätt enklare när man går in med inställningen att allt ska bytas, för då är man förberedd på det liksom 🤷🏻‍♀️
 
Några här nämner att undvika hus från 40- och 50-talet. Jag tror att det beror på lite omständigheterna kring huset. Vårt hus är från -47 och flög igenom besiktningen utan påpekningar förutom att ett fönster behövde bytas snart (fortfarande inte bytt :D). Hade vårt hus legat i Stockholm och blivit byggt med målet att vara ett hippt och modernt hem vid den tiden så hade kanske byggsättet varit annorlunda jämfört med ett hus år 1947 på landsbygden. Så länge huset är friskt så kvittar det när det byggdes!
 
Jag har samma mätare som besiktningsmannen, de sticker in två två nålar som sitter på instrumentet (om det är trä som mäts) eller en längre borrnål om det är gjutet/murat. Vid en besiktning jag genomförde fick de borra igenom gipsväggen (bakom en list) för att upptäcka att själva "borrkärnan" var helt grön/svartluden på baksidan. Jag bröt den besiktningen.
De mätare jag sett användas vid besiktning har varit helt värdelösa eftersom de bara mäter ytfukt...
 
De mätare jag sett användas vid besiktning har varit helt värdelösa eftersom de bara mäter ytfukt...
Det är ju bara att köpa spett efter hur djupt du vill mäta.

Hur djupt vill du mäta? Jag är nöjd med indikationen jag får på 15-20 mm har räckt bra för mig hittills.

När jag tagit ut fackman för protokoll har de de haft till 40-50 mm.
 
Det är ju bara att köpa spett efter hur djupt du vill mäta.

Hur djupt vill du mäta? Jag är nöjd med indikationen jag får på 15-20 mm har räckt bra för mig hittills.

När jag tagit ut fackman för protokoll har de de haft till 40-50 mm.
De har alltså inte haft några hål alls i väggen utan det är mätare man hållit emot en yta.

Men sen är ju aldrig någon fuktgranskning någon 100% garanti även om många verkar tro det. Man brukar ju liksom inte mäta varje millimeter av huset.
 
Håller med.

Och på ett sätt enklare när man går in med inställningen att allt ska bytas, för då är man förberedd på det liksom 🤷🏻‍♀️
Jag har många gånger funderat på om det inte hade varit bättre att riva min 1940-tals brädhög och börja om från början.
Men med tiden så har jag kommit på hur jag skall komma runt problemen.
Det är bra att ge det tid att falla på plats.
Tålamod är nog den egenskap som man behöver mest av.
Jag är inte så bra på det.
 
Inget i ett husköp är 100 %. Men en yrkesman ser mer än en lekman. Och har jag indikation vill jag ha utredning.
Ja absolut. Menar mest att många tror att det räcker att nån kollat med nån billig mätare och så är huset friskt. Det finns liksom inte ett enda his i världen som är 100% säkert. Jag håller alltså med dig i allt du skriver!
 
Eftersom huset vi tittar på i morgon inte hade något besiktningsprotokoll på annonsen så mailade jag mäklaren och frågade om förbesiktning var gjord. Fick svar att besiktning planerades att göras kommande vecka men just nu verkar det som att flera som anmält förhandsvisning ändå planerar att riva huset och bygga nytt, så de skulle se efter visningen hur det blir. Vet inte om det är jag som felbedömt att huset skulle ha potential, eller om folk bara har trist smak och inte är intresserade av att bevara något gammalt 🤷‍♀️😅
 
Eftersom huset vi tittar på i morgon inte hade något besiktningsprotokoll på annonsen så mailade jag mäklaren och frågade om förbesiktning var gjord. Fick svar att besiktning planerades att göras kommande vecka men just nu verkar det som att flera som anmält förhandsvisning ändå planerar att riva huset och bygga nytt, så de skulle se efter visningen hur det blir. Vet inte om det är jag som felbedömt att huset skulle ha potential, eller om folk bara har trist smak och inte är intresserade av att bevara något gammalt 🤷‍♀️😅

Det senare, tyvärr.
 
Jag tänker ungefär som @TeamLundVer - att man vill akta sig för mögel, fukt och röta. I övrigt kan de flesta renoveringsbehov brytas ner till relativt avgränsade delprojekt som var för sig är hyfsat hanterbara både ifråga om planering/kalkyl och om utförande.

Det finns en aspekt till som jag själv skulle väga in rätt tungt. Det är huruvida huset är byggt någorlunda "vanligt" och framför allt som en ursprunglig helhet, eller om det är ett mischmasch av om- och tillbyggen utifrån t ex ett halvgammalt fritidshus eller liknande. Det senare kan förstås också vara ett bra köp men jag skulle vänta mig större sannolikhet för trista överraskningar i form av ogenomtänkta och icke fackmannamässiga lösningar.
 
Ett besiktningsprotokoll beställt av mäklare skulle jag inte lita på fullt ut.
Vi har gjort 3 oberoende besiktningar på hus som hade helt ok protokoll enligt mäklare.
Vi köpte det 3 huset som endast hade en liten anmärkning som hussäljaren åtgärdade direkt.
Hus nr 2 som är i vårt närområde hade fuktskador och behövde dräneras omgående.
När vi kollade på mäklarbesiktade hus hittade vi både det ena och andra som ej var upptaget i besiktningen.
En mäklarbesiktning där vet man inte hur noggrann den är eller vem som gjort besiktningen. Du är heller inte närvarande och kan fråga om det som kommer upp.
 
Köpte hus för 2 år sedan. Det fanns ett besiktningsprotokoll i annonsen, men som lekman är det ju svår att förstå hur många 1000-lappar fuktskada i källaren betyder. Ett villkor för att vi ville köpa var också att köket skulle gå att flytta till andra ändan av huset. Ställde dessa frågor till mäklaren, men han kunde inte svar, utan bad mig ringa besiktningsmannen istället. Gjorde det, och han tog sig verkligen tid att svara på mina frågor, trodde jag skulle få 5 minuter men fick 45! Han gjorde i och för sig bedömningen att fukten skulle gå att få bort för 10 000, men vi la nog närmare 100 000 eftersom vi tog in hantverkare för arbetet. Men väldigt bra att få prata med besiktningsmannen, annars hade vi nog inte vågat buda och missat vårt drömhus!

Vårt hus, 115 kvm, i mellanstor svensk stad kostade 4 500 000 efter budgivning, och vi har lagt ner ca 650 000 på ett fuktskadat rum i källaren, nytt stort kök, och totalrenovering av golv, tak och väggar i vardagsrummet. De 3 badrummen är i hyggligt skick, och sovrummen och hallen tänkte vi ta oss an själva. Håller på med första rummet nu, och det tar oväntat lång tid, och då har vi bara skrapat gammal vävtapet i veckor.
 
Kan ju säga, jag hittade en gård vi gillade, så anmälde intresse på den. Så väldigt fin/fräsch ut på bilder. Fick sedan besiktningsprotokoll och då va det fel med fukt, båda från mark, men också från tak, som va hyffsat nybyggd. Då stod även att taket saknade saker, som gjorde det blev fukt fast det va gjort av "hantverkare". Tänkte bara nej direkt. Fukt problem i ett gammal hus, då man hört horror stories om svartmögel och tak problem vet jag kan vara jätte jobbiga att hålla på med, så sådant hade jag verkligen sagt "dont" på. Det fanns även röta i vissa trä panel inomhus, som va sådär "gamla och fina" vid första ögonkastet. Kommer ihåg om en familj på buke som hade köpt hus som visade sig ha svart mögel och dom blev jätte sjuka, så sånt hade jag varit mest noggrann med.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
954
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 120
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp