Bukefalos 28 år!

Att lämna ut på foder

Mascot

Trådstartare
Pga sjukdom funderar jag på att halvera hästantalet. Jag har lagt ut annons och fått ett svar som jag tycker är lovande. Men hur kollar man egentligen upp fodervärden? Är det bara att blunda och hoppas? Personen har referenser, men jag vet ju inte vem jag ringer - kan lika gärna vara personens mamma! Hur har ni gjort?
 
Man börjar lämpligen hos Kronofogden. Googlar, kollar bilder, ser vilka träffar man får. Sedan vill man ju gärna ha en verifierbar referens, t ex en aktiv veterinär. Inte "Sonja som jag delade stall med 1997",
 
Kronofogden som @Lovisaleonora säger, samt även länsstyrelsen där man med personnummer kollar om den eventuella fodervärden haft några ärenden hos dom. Om ärenden finns, var det något att anmärka på och har det åtgärdats? Det är ju lite skillnad på att bädden var lite hög och det blev några centimeter lågt i tak och att djuren stod instängda dygnet runt med intorkad skit upp till knäna.
 
Jättesvårt, de förslag du fått är nog de enda du kan kolla upp innan. Annars är det att vara noggrann som gäller tror jag. Kolla var hästen ska stå uppstallad, se till att hen provrider flera gånger, skriv ett noggrant kontrakt osv. Personligen tycker jag att det bästa är att låna ut genom kontakter om man kan det. Dels så vet man mer om vad det är för person och dels tenderar folk att vara mer skötsamma när det är "tränarens väns häst" eller liknande. Man har liksom en personlig anknytning och sköter man inte hästen så får man liksom stå till svars på ett annat sätt än om man lånat av ngn man inte känner alls sedan innan.
 
Försök hitta en genom kontakter. Jag har världens bästa fodervärd sen lång tid tillbaka. Hade nog aldrig hittat henne utan kontakter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 146
Senast: Zpunk
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 198
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 415
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp