Sorg och ångest i stallet

ahlbergg

Trådstartare
Hej,
Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu.

Sensommaren 2011, när jag precis gått ut högstadiet, skulle jag och mamma kolla efter en ny häst till mig då jag växt ur mitt snälla russ. Vi kom i kontakt med en kvinna som också var intresserad av att byta häst, och vi hade unghästar som vi fött upp och lagt grunden för inridningen.

Vi träffades och jag provred hennes häst. Ett fantastiskt snällt halvblodssto på 7 år som får och då inte var något speciellt förutom att hon var så fantastiskt snäll och stabil. Men det var något som gjorde att jag och mamma bestämde oss i bilen på vägen hem att ”hon ska följa med oss en dag”. Ingen av oss kan beskriva vad det var än idag. Allt gick snabbt och vi bytte hästar med varandra.

Jag och det här stoet har gått igenom mycket under åren sedan 2011. Intensiva träningsperioder och ridläger, otaliga promenader i skogen och snön. Uppehåll stunder då livet för en pendlande gymnasietjej blev för mycket. Hon var med från början till slut när jag hade mitt första förhållande i 2,5 år. Hon har varit med under alla nästan 8 år med min sambo och han har haft ett starkt band till henne också. Hon var med genom två nära familjemedlemmars cancer och bortgång. Hon har alltid varit min stabila punkt, oavsett.

I tisdags morse fick hon kolik. Mamma ringde mig på jobbet vid 10-tiden och jag körde som en galning hem. Hon hade redan ringt veterinär. För en 19-åring med så kraftig kolik tänkte jag ”jag måste hinna före veterinären, annars får jag aldrig se henne levande igen”.

Veterinären tyckte det såg dåligt ut men ville ändå ge henne smärtstillande och kramplösande så vi kunde promenera henne. Konstaterade gaskolik. Veterinär åkte och jag var där hela dagen och promenerade med henne men till slut vände det till det sämre. Vi fick inte i henne någon vätska, hon ville bara lägga sig ner när hon var inne i boxen för några minuters vila. Rullade sig inte längre och det kom gaser från magen emellanåt. Man hörde också att magen jobbade.

Fick tag på en lastbil för att kunna köra in henne till akutveterinär, ca 1,5h, bort enligt rekommendation från distriktarn. Hon stod upp hela vägen men gungade en del fram och tillbaka. Var ganska pigg när vi kom fram men ljuden från magen hade upphört och hade mycket maginnehåll som inte kunde komma vidare samt förtjockad tunntarm.

Blev omhändertagna av den mest fantastiska veterinären jag kunde tänka mig i detta läget. En ung kvinna som tog med oss i hela undersökningen, förklarade vad hon gjorde och varför och vad hon fick för resultat. Hon var med oss och berättade historier under undersökningens gång och ställde frågor om min underbara dam. Vi informerade om att buköppning inte skulle vara aktuellt om det kom till ett beslut under natten på grund av hennes ålder bland annat. Vi blev försäkrade om att veterinär respekterade vårt beslut och att hon hade gjort detsamma i vårt läge. Hon skulle göra allt hon kunde medicinskt och detta tror jag att hon gjorde.

Jag kände på mig att det var sista gången jag skulle få se min fantastiska, underbara, snälla och den mest personliga fyrbenta jag någonsin upplevt. Jag kramade om hennes hals, luktade i manen och pussade på hennes öron och panna när jag lämnade henne där för natten. Fick en kram från veterinären som såg hur tufft det var. Hon ringde igen efter lite mer än en timme, vi var fortfarande påväg hem. Min älskade bästa vän svarade inte längre på kramplösande och smärtstillande som hon fick innan vi åkte. Det var ett självklart beslut.

Efter 13h av ångest och stress inför hur det skulle gå fick hon somna in. Min bästa vän sedan nästan 13 år tillbaka. Hon som varit min trygga punkt och hon som har gjort stallet till en fristad.

Jag har en fölunge från i år som vi fött upp, tillsammans med mamma och min sambo, som vi sedan innan planerat ska bli min nya vän. Men just nu bryter jag ihop av att känna hästlukten. Jag stod utanför stallet igår för första gången efter allt, medans mamma och sambo tog in hästarna, och det var som att världen försvann. Just nu har min fristad blivit till en plats jag avskyr och jag vet inte hur jag ska kunna hantera det och samtidigt den konstanta känslan av tomheten?

Jag behöver gå in i stallet och mocka rent boxen och jag kommer behöva vara där, men hur och när kommer det att vara möjligt?

Vore tacksam om någon har något tips för hur man ska hantera känslorna av ångest och sorg. Förlåt för långt inlägg, men jag behövde nog skriva av mig. Har inte så många hästintresserade vänner som jag känner mig redo att ringa och berätta hela händelseförloppet för.

Kram från en sörjande.
(Kram försökte föreslå ändring till kramplösande. Aj 💔)
 
Hej,
Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu.

Sensommaren 2011, när jag precis gått ut högstadiet, skulle jag och mamma kolla efter en ny häst till mig då jag växt ur mitt snälla russ. Vi kom i kontakt med en kvinna som också var intresserad av att byta häst, och vi hade unghästar som vi fött upp och lagt grunden för inridningen.

Vi träffades och jag provred hennes häst. Ett fantastiskt snällt halvblodssto på 7 år som får och då inte var något speciellt förutom att hon var så fantastiskt snäll och stabil. Men det var något som gjorde att jag och mamma bestämde oss i bilen på vägen hem att ”hon ska följa med oss en dag”. Ingen av oss kan beskriva vad det var än idag. Allt gick snabbt och vi bytte hästar med varandra.

Jag och det här stoet har gått igenom mycket under åren sedan 2011. Intensiva träningsperioder och ridläger, otaliga promenader i skogen och snön. Uppehåll stunder då livet för en pendlande gymnasietjej blev för mycket. Hon var med från början till slut när jag hade mitt första förhållande i 2,5 år. Hon har varit med under alla nästan 8 år med min sambo och han har haft ett starkt band till henne också. Hon var med genom två nära familjemedlemmars cancer och bortgång. Hon har alltid varit min stabila punkt, oavsett.

I tisdags morse fick hon kolik. Mamma ringde mig på jobbet vid 10-tiden och jag körde som en galning hem. Hon hade redan ringt veterinär. För en 19-åring med så kraftig kolik tänkte jag ”jag måste hinna före veterinären, annars får jag aldrig se henne levande igen”.

Veterinären tyckte det såg dåligt ut men ville ändå ge henne smärtstillande och kramplösande så vi kunde promenera henne. Konstaterade gaskolik. Veterinär åkte och jag var där hela dagen och promenerade med henne men till slut vände det till det sämre. Vi fick inte i henne någon vätska, hon ville bara lägga sig ner när hon var inne i boxen för några minuters vila. Rullade sig inte längre och det kom gaser från magen emellanåt. Man hörde också att magen jobbade.

Fick tag på en lastbil för att kunna köra in henne till akutveterinär, ca 1,5h, bort enligt rekommendation från distriktarn. Hon stod upp hela vägen men gungade en del fram och tillbaka. Var ganska pigg när vi kom fram men ljuden från magen hade upphört och hade mycket maginnehåll som inte kunde komma vidare samt förtjockad tunntarm.

Blev omhändertagna av den mest fantastiska veterinären jag kunde tänka mig i detta läget. En ung kvinna som tog med oss i hela undersökningen, förklarade vad hon gjorde och varför och vad hon fick för resultat. Hon var med oss och berättade historier under undersökningens gång och ställde frågor om min underbara dam. Vi informerade om att buköppning inte skulle vara aktuellt om det kom till ett beslut under natten på grund av hennes ålder bland annat. Vi blev försäkrade om att veterinär respekterade vårt beslut och att hon hade gjort detsamma i vårt läge. Hon skulle göra allt hon kunde medicinskt och detta tror jag att hon gjorde.

Jag kände på mig att det var sista gången jag skulle få se min fantastiska, underbara, snälla och den mest personliga fyrbenta jag någonsin upplevt. Jag kramade om hennes hals, luktade i manen och pussade på hennes öron och panna när jag lämnade henne där för natten. Fick en kram från veterinären som såg hur tufft det var. Hon ringde igen efter lite mer än en timme, vi var fortfarande påväg hem. Min älskade bästa vän svarade inte längre på kramplösande och smärtstillande som hon fick innan vi åkte. Det var ett självklart beslut.

Efter 13h av ångest och stress inför hur det skulle gå fick hon somna in. Min bästa vän sedan nästan 13 år tillbaka. Hon som varit min trygga punkt och hon som har gjort stallet till en fristad.

Jag har en fölunge från i år som vi fött upp, tillsammans med mamma och min sambo, som vi sedan innan planerat ska bli min nya vän. Men just nu bryter jag ihop av att känna hästlukten. Jag stod utanför stallet igår för första gången efter allt, medans mamma och sambo tog in hästarna, och det var som att världen försvann. Just nu har min fristad blivit till en plats jag avskyr och jag vet inte hur jag ska kunna hantera det och samtidigt den konstanta känslan av tomheten?

Jag behöver gå in i stallet och mocka rent boxen och jag kommer behöva vara där, men hur och när kommer det att vara möjligt?

Vore tacksam om någon har något tips för hur man ska hantera känslorna av ångest och sorg. Förlåt för långt inlägg, men jag behövde nog skriva av mig. Har inte så många hästintresserade vänner som jag känner mig redo att ringa och berätta hela händelseförloppet för.

Kram från en sörjande.
(Kram försökte föreslå ändring till kramplösande. Aj 💔)

Just att gå in i stallet igen var väldigt triggande för mig. Men vi hade lite mer tid att förbereda oss på, så jag hade avtalat med en annan person, som skulle hyra min box i andra hand, att hon mockade ur boxen och ställde in sin häst där innan jag kom till stallet nästa gång.

Det var skönt.

Jag var fortfarande ledsen, men i stället för en tom box/tom hage så tittade det ut ett rött litet huvud över boxdören. Mycket 'enklare'? att hantera än bara tomt.
 
Så himla jobbigt :(

Ge dig själv tid att sörja. Finns det möjlighet att ta hjälp av någon annan med det som behöver fixas i stallet om det just nu känns alldeles för jobbigt att vara där? Din mamma, sambo eller någon i stallet?
 
Det låter som att du är i chock, allt gick så snabbt och det tar tid att hänga med mentalt i vad som hänt. Det behöver få ta tid för psyket att ta till sig det.

Kan någon hjälpa dig att städa i stallet, så att du slipper stressen att forcera dig själv till något som du inte är redo för ännu?
 
Jag beklagar verkligen. Så otroligt sorgligt och olyckligt att er sista stund tillsammans var så dramatisk och jobbig. Det är hjärtskärande att säga hejdå till en kär vän, trots att vi vet att det är vårt ansvar. Kram ❤️

Det här låter som ett typiskt tillfälle att be om hjälp. Någon annan kan säkert mocka ur boxen: din mamma, en stallkompis eller till och med stallägaren om ni har en god relation. Du behöver inte ordna med allt på en gång, och inte ensam. Det är okej att behöva sörja och be om hjälp med det mest akuta.

Vad gäller fölis så tycker jag inte ni ska fatta några förhastade beslut. Den värsta sorgen kommer gå över, och fram tills dess går det att hitta lösningar. Betala någon för att mocka, eller släppa fölis i unghästflock ett tag. Hen mår ju inte dåligt av att du inte är där och sköter om.

När vi fick avliva vår gammelhund år 2020 så trodde inte jag att jag skulle vilja ha ny hund på jättelänge, men bara sex månader senare kom en stark hundlängtan tillbaka. Jag sörjde fortfarande gammelgubben, men jag började kunna blicka framåt och se att en ny fyrbent vän skulle göra livet roligare. Det är omöjligt att veta hur lång tid det tar för sig att komma ut på andra sidan, men en vacker dag är du inte i akut sorg längre och då kommer längtan tillbaka. Stallkänslan kommer inte längre vara nerfläckad av sorg. Det kommer att bli en fristad igen. Men fram tills dess behöver du ge dig själv tid att sörja.
 
Stor kram från en som förlorat två älskade hästar i tarmvred. Den första gången är mer än 20 år sedan nu, men jag minns ännu hur fruktansvärt det var första gången jag närmade mig stallet, där jag under de senaste 16 åren brukade skymta genom fönstret ett svart hästhuvud med glada spetsade öron och en vit stjärna i pannan - och nu var där bara helt tomt. Det var alldeles vidrigt, så plågsamt så jag skrek rakt ut av sorg när jag kom in i stallet, och grät så länge och mycket jag knappt fick luft. Antagligen ännu värre eftersom jag inte var hemma när han avlivades utan sist jag såg honom var han frisk och sedan bara borta. Också en väldigt speciell häst som jag växte upp med och upplevde så mycket med från tidiga tonår och framåt.

Men ett par år senare så flyttade i stället min nästa häst in i samma box, en fux med bläs som jag också kom att tycka väldigt mycket om. Och då vande jag mig vid den synen under 16 år, tills inte heller han fanns längre och det blev en ny akut sorg. Men nu så är där ett annat svart hästhuvud som möter mig när jag tittar genom fönstret, alltid med glada spetsade öron och även han med en liten vit stjärna i pannan.

De två som varit där förut är fortfarande lika levande i minnet, men sorgen blir mindre outhärdlig efter den första tiden och ännu mer hanterlig med en annan individ att tänka på. Jag tycker det var ett bra tips att få hjälp av någon annan att mocka ur boxen om du inte absolut måste, och om möjligt att någon annan kan ställa in sin häst där när du kommer dit de första gångerna.
 
Tack för alla fina svar. Vill ge er alla en stor kram ❤️

Det är mamma som äger stallet och jag hjälper henne med ungefär hälften av insläppen samt mock och vatten på helgerna. Resten fixar hon själv (nu med hjälp av sambo som också ersätter mina vanliga uppgifter). Behöver inte göra något stort i boxen, bara mocka rent efter sista natten och på något sätt känns det som ett avslut jag själv vill göra. Att ta hand om/städa efter min bästa vän en sista gång, min sista chans att göra det. Låter kanske dumt, kanske är dumt, men något jag fått för mig. Borde jag släppa den tanken?

Vi tänkte ställa in en åring där vilket känns motigt på något sätt. Hade kanske känts bättre om det var fölis som flyttade ett steg, han som ändå ska få ärva täcken och utrustning efter mitt hjärta. Men han har precis flyttat in från utestallet för ett par veckor sedan och vill inte riskera att stressa upp honom till ytterligare en ny plats.

Hade en förkylning i kroppen innan detta som slog ut ordentligt när jag var ute hela dagen det hände. Har tack vare detta kunnat vara hemma i några dagar och fått lite tid till att börja sörja, men tankarna kommer fortfarande på hur jag ska hantera jobbet imorgon. Kommer jag kunna hålla ihop det? Och vad händer om jag inte gör det? Känns inte som att chefer och kollegor kan förstå, för det är ju ”bara en häst” för dem 💔
 
Jag förstår känslan av att vilja städa själv. Är det så du känner så är det ju så.
Måste ni flytta hästar direkt? Hur tog fölis flytten in? Kanske är det inte så stor grej att byta box igen
 
Tack för alla fina svar. Vill ge er alla en stor kram ❤️

Det är mamma som äger stallet och jag hjälper henne med ungefär hälften av insläppen samt mock och vatten på helgerna. Resten fixar hon själv (nu med hjälp av sambo som också ersätter mina vanliga uppgifter). Behöver inte göra något stort i boxen, bara mocka rent efter sista natten och på något sätt känns det som ett avslut jag själv vill göra. Att ta hand om/städa efter min bästa vän en sista gång, min sista chans att göra det. Låter kanske dumt, kanske är dumt, men något jag fått för mig. Borde jag släppa den tanken?

Vi tänkte ställa in en åring där vilket känns motigt på något sätt. Hade kanske känts bättre om det var fölis som flyttade ett steg, han som ändå ska få ärva täcken och utrustning efter mitt hjärta. Men han har precis flyttat in från utestallet för ett par veckor sedan och vill inte riskera att stressa upp honom till ytterligare en ny plats.

Hade en förkylning i kroppen innan detta som slog ut ordentligt när jag var ute hela dagen det hände. Har tack vare detta kunnat vara hemma i några dagar och fått lite tid till att börja sörja, men tankarna kommer fortfarande på hur jag ska hantera jobbet imorgon. Kommer jag kunna hålla ihop det? Och vad händer om jag inte gör det? Känns inte som att chefer och kollegor kan förstå, för det är ju ”bara en häst” för dem 💔
Jag tror att de flesta kan förstå även om de inte är hästmänniskor. Man förstår chocken även om man kanske inte förstår känslan för ett djur.

Förlorade själv ett föl akut för några år sedan och folk förstod och respekterade mer än vad jag vågat hoppas.
 
Jag fick ta bort min gamla häst på julafton för 4 år sedan. Vi fick nått virus i stallet och hon blev dösjuk. Köra henne till klinik var inget alternativ. Jag hetsstädade boxen så fort veterinären hade åkt, medans jag hade adrenalin i kroppen och innan det hade sjunkit in. Jag kunde inte öppna dörren till den boxen på över ett år utan att storböla.
2 månader efteråt så fick jag dessutom ta bort min gamla hund. Fick mycket förståelse av alla. Både djurmänniskor och såna som inte är djurmänniskor. Det var 2 stora förluster som gick hårt åt mej. Tack och lov så hade en avkomma till min häst så jag inte kunde släppa taget. Däremot var det svårt med hunden. Efter 1,5år började jag titta efter en ny. Jag längtade efter hund men visste inte om det kändes rätt. Fick tag i en underbar valp. Men helt ärligt så undrade jag om det inte var dumt gjort. Kändes så fel men samtidigt så visste jag att det var rätt. Tog nästan ett halvår innan det kändes bra.
Man får låta det skjunka in och tillåta sig vara ledsen. Dom flesta förstår
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 069
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp