Att lära hästen "stå still"

Iaraphel

Trådstartare
Att lära hästen \"stå still\"

Lite olika tankar har snurrat imitt huvud de senaste veckorna.
Jag håller nu på att hantera, borsta å sköter min innan ohanterade åring...
Förr eller senare kommer hon ju att vara tvungen att stå fastbunden, vad har då ni för resonemang på olika sätt att "lära2 dem att de inte ska få panik att de sitter fast?

Jag vet att det finns miljoner sätt...
*binda ben
*binda fasst den i stolpe.
*bara binda fasst den i gången som vilken häst som helst..
*Eller ska manlåta hästen själv välja att den "vill vara kvar"

då våran uppbindningsplats inte är riktigt i ordning så vill jag inte binda någon häst där ännu.
så jag har hellt enkelt ställt henne i gången sedan vant henne vid beröring, borsta, lyfta hovar, lägga på shabrak osv (allt eftersom). jag tänkte nog så att "vill inte tvinga henne att vara fsst, hon ska känna sig så säker så hon väljer att stå kvar"
Men när hon har till exempel gått framåt/åt sidan/backat så har jag genast tagit tag i grimskaften och bestämt tagit henne till hennes ursprungliga plats (detta genast när hon tar första steget). Men då är det ju inte så som jag tänkte från början för jag låter ju nte henne helt få bestämma om hon vill´vara där, utan jag gör ett val för henne där hon antingen står still eller går iväg och blir då genast tillbaka"dragen" i grimskaftet.

Men är detta egentligen byggt på samma metoder som de ovannämnda?
att hästen får det "enklare" att stanna kvar men kan ju alltid försöka komma "loss" "därifrån".

i vilket fall som helst så har det funkat bra på detta sätt för hon står snällt i stallgången medans jag sköter henne och lägger på täcken och sånt. hon står även kvar om jag går ifrån (om jag sagt till tydligt att hon ska stanna vill sägta, annars förljer hon efter...).

så vad andvänder ni för sätt för att "lära hästarna att stå still" och även lära hästarna att det inte är farligt att sitta fasst?
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

jag använder samma metod som du

dvs. hästen ska stå stilla, gör den inte det backas den tillbaks till ursprungs läget.

och.. har aldrig varit med om rädsla vit uppbindning, om hästen har lärt sig vad tryck innebär, då framför allt grimmans tryck, så vet den att när den trycker då går man inte lägnre då är det stopp, och då är det fördemesta redan inlärt att trycket inte är något panikartat och om dom bara ger efter så gör trycket det oxo.

Men sen kan man ju ibörjan av "invänjningen" använda balsnören som är lätta att rycka loss "omifall att"

tar man det bara långsamt och succsesivt brukar det inte vara något problem, det som jag ser som ett större problem är att lära hästen stå stilla ensam och inte få panik när andra hästar ( blir lämnad ensam ) eller matte försvinner. Men det är också en övnings sak.
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

Var med om en riktigt läskig grej, appropå uppbindning!
Gubben min och jag skulle hämta vårt föl som med sin mor (ett leasing sto) var på ett "fint" stuteri för avänjning/ ombetäckning i 4 veckor. När vi kom dit låg fölingen ner, uppbunden i grimma och grimskaft. Hon hade fått panik och gått omkull i stallet, grimskaftet var spänt som en fiolsträng mellen henne och en balk. Tjejerna där släppte inte loss enne utan hon låg bara där, helt panikslagen och paralyserad. Jag knäppte loss henne omedelbart, men hon låg kvar en lång stund, nästan som död. Då var hon 8 månader och nu är hon 4 år och hon får fortfarande panik vid uppbindning. Spelar ingen roll hur mycket vi jobbar på det här, det går bra tills hon märker att hon är bunden. Då börjar cirkusen med att hon slänger sig fram & tillbaka, rullar med ögonen och håller på. Innan hon åkte till "fina stuteriet" lärde vi henne att uppbindning och skötsel var något positivt. När vi fick hem henne kunde vi inte ens kratsa hovarna utan att hon fick panik när vi höll i henne, dessutom hade hon fått löss.... Vid skötsel fick man vara 2, en som ryktade & en som höll i och kollade hennes ögon. Nu kan man ställa henne utan att binda upp henne vid ryktning, men binder vi upp henne är det kört.
Vad ni en gör, få fölen/ unghästarna att acceptera uppbindningen som något naturligt och att dom tycker att det är OK att stå där. Skötseln ska ju vara skön.
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

ok, tack för svaret.

näe min lilla har inte heller visat minsta tendens till att stå där av skräck :).

Men balsnören blir nog en bra grej att använda... hade detalltid förr... räddade livet på en häst vi hade... han (175cm hög å gammal) tappade balansen i stallgången, balsnörena gick sönder, annars hade han troligen brytit nacken :crazy:.
så då fick alla mina pollar det ;) men så lärde sig den ena att det bara är att slå upp huvudet så är man lös :devil:.

till crazyy, usch, inte kul när sånt händer... hoppas att hästen mår bättre nu, hoppas det fortsätter på den vägen!

apropå "stora fina stall med "hästvant" folk så har jag råkat ut för liknande, då vi skulle hämta en häst å hur de slår in hästen som går omkull i stallgången å allt möjligt innan hon i ren panik kommer in i transporten... :crazy:. hon sparkade å hoppade poå människorna och var vettskrämd...
när hon sedan kom hem bara skakade hon när hon såg transporten, men efter några dar o vi gått förbi /ätit havre på lämmen. så satte jag mig i transporten, så fick hion stpå där ute medans jag höll grimskaftet så det drogs lite löst inåt, ibland tog hon nåt steg upp, sedan slände sig, men vi tog det jäätelungt, efter 4timmar (sittande där, pratande/gosande) så gick hon in, gick sedan ut där fram och in o ut igen, efter det har hon aldrig mer ens tvekat att gå in i transporten...
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

Jag har varit med om liknande saker ett flertal ganger. Numera aker jag ner med stoet och sa far hon komma hem med mej pa en gang igen. Om det inte tar forsta gangen sa aker jag garna ner igen. Jag lamnar inte nagot av mina ston pa "stuterier", de kommer hem som vrak efterat.

Men det ar som manga manniskor sager: Ska det bli gjort riktigt far man gora dej sjalv.
Tyvarr!!
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

Hej, min åring är nu snart två år, och när jag lärde henne vara uppbunden så snurrade jag grimskaftet om boxgallret ett varv, så hon inte skulle få panik,först inne i boxen för där är hon trygg, sedan i stallgången, men jag använder panikhakar för säkerhetsskull, nu står hon orädd, har aldrig försökt slita sig el fått panik.
 
Re: Att lära hästen \"stå still\"

Jag börjar så fort det går, binder upp dem när mammn står uppbunden, bara en liten stund, ökar på från gång till gång....lämna dem aldrig ensamma.
Sedan binder jag upp dem när de ska ha kraftfoder, de får stå uppbunda tills de ätit färdigt + lite till. De ser uppbindningen som något trevligt. Sen binder jag upp dem och ryktar av dem, tar hovarna...de tycker ju oftast om att bli ompysslade och så pratar man med dem och när man släppt dem lösa får de en godbit (äpple)

Har faktikst inte haft några problem med uppbindningen, har inte tänkt så mycket på att det är ett måste....jag har gjort det spontant och hästarna har tagit det som en del av vardagen...man ska inte tänka så mycket...man bara gör det... :rofl:

Sam
 

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 268
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 795
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp