Att rida en häst i form

Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar, sidoförflyttningar osv. Jag har läst allt som finns om det och får ändå aldrig veta HUR man gör. På min ridskola är gruppen innan mig mer avancerad och där är det framförallt en tjej som får hästarna att skritta i form, på lång tygel. Hur GÖR hon?? Vad gör hon med sitsen och benen? Sedan kan jag överta samma häst och den går med huvudet rakt upp i vädret och släpar magen i sanden... Nu har ett 20-årigt fullblod hemma som jag ska ta lektioner med i hopp om att hitta en hälsosam form för honom men det känns lite pinsamt att erkänna för ridläraren (stallägaren) att jag faktiskt inte vet hur man gör. :crazy:
Som tillägg till det jag skrivit tidigare... Om du nu ska börja rida för tränare, så har du ju ett ypperligt tillfälle att försöka lära dig! Det är ju därför man tränar - för att lära sig, inte för att visa upp vad man kan. :) Inget att skämmas för.
 
Tack för alla intressanta svar!
När jag rider nu har jag det liksom på tungan.. Jag känner att snart trillar den där poletten ner. Jag har ju fått till det ibland, på vissa hästar, men oftast inte. Fullblodet jag har nu har mest använts som hopphäst. Vet inte hur mycket dressyr han kan, men jag vet att han aldrig ”raceat”. Han gör ofta som ett typiskt fullblod: kör upp huvudet vid gångartsbyten för att sedan ticka på ganska energiskt. Men jag har märkt att jag stör honom med sitsen om jag är för aktiv. Han har egentligen en energisk, fri skritt med jag tror jag bromsar honom genom att böka runt däruppe. Det märkte jag en gång när jag fick telefon och för ovanlighetens skull faktiskt svarade medan jag skrittade av. J-r vilka långa fina kliv det blev när jag var fokuserad på något annat! Så där har jag ju en ledtråd. Jag har också märkt att han blir mjukare i kroppen när han fått galoppera lite, innan kan traven vara lite ojämn. Jag antar att galopp är en naturligare gångart för honom så fullblod han är.. Jag tror också jag ska prova med dressyrsadel. Ska se om jag kan boka in en lektion i helgen, så fortsättning lär följa..
 
Det där beror väl på häst, tänker jag. Jag har en häst som inte är så snabb av sig, han behöver tid att komma igång och tid att tänka. Han behöver en stund i verkligt fri skritt (dvs hellång tygel och ingen inverkan med sits o skänkel) innan vi börjar arbeta. Sedan kan vi även börja arbeta på lång tygel, men det är ju en annan sak. Om man med en gång försöker "sätta tonen" och säga att "nu minsann är det dags att jobba" så kör man över honom och det blir inte bra alls. Så här kör vi definitivt "åka häst" en stund i början på varje ridpass! :D
Fast det är din häst va? Jag kan sitta och sova på min häst för att sedan börja rida aktivt eftersom vi känner varandra men TS verkar rida på ridskola och det är en helt annan sak. Där gäller det att snabbt tala om för hästen vilken typ av ryttare den kånkar runt på idag och visar man då att man är den inaktiva så kommer hästen att reagera utifrån det. En ridskolehäst är ju supersnabb med att läsa av situationen.
 
Fast det är din häst va? Jag kan sitta och sova på min häst för att sedan börja rida aktivt eftersom vi känner varandra men TS verkar rida på ridskola och det är en helt annan sak. Där gäller det att snabbt tala om för hästen vilken typ av ryttare den kånkar runt på idag och visar man då att man är den inaktiva så kommer hästen att reagera utifrån det. En ridskolehäst är ju supersnabb med att läsa av situationen.
Tänkte precis skriva exakt det här. Det är jättestor skillnad!
 
Fast det är din häst va? Jag kan sitta och sova på min häst för att sedan börja rida aktivt eftersom vi känner varandra men TS verkar rida på ridskola och det är en helt annan sak. Där gäller det att snabbt tala om för hästen vilken typ av ryttare den kånkar runt på idag och visar man då att man är den inaktiva så kommer hästen att reagera utifrån det. En ridskolehäst är ju supersnabb med att läsa av situationen.
Jag rider både på ridskola och på egen häst, för privat lärare.
 
Fast det är din häst va? Jag kan sitta och sova på min häst för att sedan börja rida aktivt eftersom vi känner varandra men TS verkar rida på ridskola och det är en helt annan sak. Där gäller det att snabbt tala om för hästen vilken typ av ryttare den kånkar runt på idag och visar man då att man är den inaktiva så kommer hästen att reagera utifrån det. En ridskolehäst är ju supersnabb med att läsa av situationen.
Yes, det är min häst. Tillbringade dock hela min uppväxt som ryttare på ridskola (från 8 till 25 års ålder). Jag fick ganska hårt itutat i mig att man alltid börjar och slutar med fri skritt, så det har jag hållit fast vid :) Dock är det först med nuvarande häst som jag hittat en häst som jag upplever verkligen BEHÖVER den där fria skritten i början.
 
Yes, det är min häst. Tillbringade dock hela min uppväxt som ryttare på ridskola (från 8 till 25 års ålder). Jag fick ganska hårt itutat i mig att man alltid börjar och slutar med fri skritt, så det har jag hållit fast vid :) Dock är det först med nuvarande häst som jag hittat en häst som jag upplever verkligen BEHÖVER den där fria skritten i början.
Fast fri skritt betyder ju inte att man måste låta hästen gå och dra benen efter sig. Du kan ju fortfarande jobba den med att var aktiv och svara på hjälperna. Jag ser så många som låter hästen lunka runt i snigelfart så de nästan snubblar på sina egna fötter och sen får de slita häcken av sig för att få hästen att göra den minsta enklaste sak när de väl börjar be den om att sluta gå och dagdrömma.
 
För mig handlade det också om att hamna på rätt häst, och att hitta känslan där för att sedan få fram samma känsla med andra hästar. Visst hade hästar gått i bra form med mig innan, men jag minns så tydligt hästen det verkligen släppte med, det ridpasset, där jag kände att jag faktiskt själv fick känslan och verkligen förstod vad som hände.

Det spännande med det ridpasset var att jag satt på en häst som jag verkligen inte trodde att något skulle fungera med. Jag var ärligt rädd för att rida den gången. Det jag sett av hästen innan var "springa okontrollerat full fart åt vilket håll som helst med huvudet rätt upp i luften och benen sprattlande åt alla håll". Och jag var på ridlektion där vi skulle hoppa, vilket jag var rädd för även på lugn och stabil häst... Men nej, hur jag än tiggde och bad så fick jag inte byta häst den lektionen, och än idag är jag så glad för det.

Eftersom jag räknade med att hästen skulle vara smått okontrollerbar så ägnade jag hela framridningen åt att försöka kommunicera med den och styra runt den. Jag testade mig fram hur mycket jag kunde styra med sitsen när vi skrittade runt där på lång tygel. Kunde jag få hästen att korta steget? länga steget? kunde jag stanna? Kunde jag få hästen att gå något steg innanför spåret? Få hästen att gå ut mer i hörnen eller få den att gena lite extra i något hörn? I princip hela framridningen satt jag och testade mig fram. Jag och hästen blev väl synkade och jag kunde sitta avslappnat i bra balans samtidigt som hästen verkligen lyssnade och var uppmärksam. Efter en liten stund började hon gå i balanserad och bra form så fort jag bad henne korta steget och när jag sedan kortade upp tyglarna så behöll hon sin fina form.

Hela det ridpasset kändes det som att jag bara behövde tänka på vad som skulle göras för att hon skulle göra det. Hon flöt fram, så mjukt och kraftfullt. Och de andra i min ridgrupp, de stirrade och fattade inte vad som hände. Den där "vilda, galna hästen" var plötsligt lugn och lyssnade på minsta vink från mig.

När jag senare satt på andra hästar så gjorde jag likadant. Jag red fram och kollade hur lite som krävdes för att få en reaktion. Inte "hur mycket måste jag ta i?" utan "hur små hjälper kan jag ge?". Aldrig bara åka häst, hela tiden testa sig fram, testa kommunikationen, göra något för hästen lite "oväntat" så att inte hästen bara går på autopilot (vilket åtminstone jag upplevde var vanligt med ridskolehästar och liknande, vissa lyssnade mer på ridläraren än på ryttaren :p ).

Sedan påverkar även sadeln, vilket jag upplever att många sällan tänker på. Red jag hästar som hade en sadel som gjorde det omöjligt för mig att sitta avslappnat och bekvämt, då kunde jag glömma att få ut någon bra ridning av det hela. Ju duktigare man är, desto mindre roll spelar det kanske, men jag behövde absolut något att känna mig trygg och stabil i. Minns att jag någon gång red i en sadel som gjorde så att det kändes som att jag satt på en lång planka en meter ovanför hästen. Det var hemskt och gjorde allt så mycket svårare.
:bow:

Det här Ts! Läs det många gånger! Det är så ridning ska kännas! Man tänker och hästen gör!

En form börjar alltid med kommunikation och för att inte lura sig själv (att man drar ihop hästen) eller hästen (hästen lägger sig i handen, hen får ett femte ben att hänga på och kommer aldrig komma till någon hållbar form) är det enklast på helt lång tygel. Det är med sitsen man måste rida för att få fram en ärlig form och man måste sitta avslappnat. Spänner du dig så spänner hästen sig och med det i tanken är det självklart att sadeln också måste passa ryttaren annars kan aldrig ryttaren komma till ridning.

En liten övning man kan göra för att börja kommunicera och känna hästen är en övning som egentligen är till för något helt annat. Den är egentligen till för att öka skritten på hästar som helst börjar trava istället för att skritta fortare. När hästen går känner du efter när hästens mage kommer mot ditt ben. Koncentrera dig på den känslan, bara känna när hästens mage kommer mot höger ben och mot vänster ben. När du känner det börjar du fundera på hur det känns i övrigt. Vad händer om du tittar åt vänster? Höger? Vad händer om du möter magen? Osv. osv. känn hur det känns när hästen rör sig och börja försöka påverka och då som @Red_Chili så klokt skriver, "hur små hjälper kan jag ge" för att kommunicera med hästen på ett för hästen trevligt och tydligt sätt.
 
Fast fri skritt betyder ju inte att man måste låta hästen gå och dra benen efter sig. Du kan ju fortfarande jobba den med att var aktiv och svara på hjälperna. Jag ser så många som låter hästen lunka runt i snigelfart så de nästan snubblar på sina egna fötter och sen får de slita häcken av sig för att få hästen att göra den minsta enklaste sak när de väl börjar be den om att sluta gå och dagdrömma.
För min häst, och det är kanske bara min häst, så ÄR det dock viktigt att inte "vara på honom" från start utan verkligen låta honom skritta utan inverkan och utan att "jaga" honom. Nu brukar han dock skritta på i lagom tempo och med långa fina steg ändå, så jag har liksom inte något skäl att vilja ändra på det heller. Sedan kan jag som sagt börja jobba honom på lång tygel också, men då är det i min värld inte "fri skritt" längre.
 
För min häst, och det är kanske bara min häst, så ÄR det dock viktigt att inte "vara på honom" från start utan verkligen låta honom skritta utan inverkan och utan att "jaga" honom. Nu brukar han dock skritta på i lagom tempo och med långa fina steg ändå, så jag har liksom inte något skäl att vilja ändra på det heller. Sedan kan jag som sagt börja jobba honom på lång tygel också, men då är det i min värld inte "fri skritt" längre.
Fast var har jag skrivit att du ska jaga på din häst om den rör på sig? Dessutom finns det alltid undantag från regeln eftersom vi jobbar med levande djur. Det börjar kännas som om du letar möjligheter att missförstå mig.
Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om det här med att hitta form men jag har helt ärligt tappat lusten totalt. Det är inte kul att diskutera när det ska anmärkas på marginalen och kommatecken nivå.
@inaa om du vil ha mina tankar får du säga till men det får bli i ett privat meddelande, har ingen lust att få mer skit nu.
 
För min häst, och det är kanske bara min häst, så ÄR det dock viktigt att inte "vara på honom" från start utan verkligen låta honom skritta utan inverkan och utan att "jaga" honom. Nu brukar han dock skritta på i lagom tempo och med långa fina steg ändå, så jag har liksom inte något skäl att vilja ändra på det heller. Sedan kan jag som sagt börja jobba honom på lång tygel också, men då är det i min värld inte "fri skritt" längre.
Det är ju skillnad på att "vara på hästen" för sakens skull och att kontrollera att hästen är uppmärksam på hjälperna tänker jag. Man ska ju inte behöva vara på hästen i tid och otid, då funkar inte kommunikationen. Men OM man upptäcker att kommunikation inte är upprättad bör ju det ske direkt - inte genom att jaga utan att kontrollera att man har ett gemensamt språk. Har man inte det kan man inte skrika, då får man börja med språklektioner :-)
 
Fast var har jag skrivit att du ska jaga på din häst om den rör på sig? Dessutom finns det alltid undantag från regeln eftersom vi jobbar med levande djur. Det börjar kännas som om du letar möjligheter att missförstå mig.
Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om det här med att hitta form men jag har helt ärligt tappat lusten totalt. Det är inte kul att diskutera när det ska anmärkas på marginalen och kommatecken nivå.
@inaa om du vil ha mina tankar får du säga till men det får bli i ett privat meddelande, har ingen lust att få mer skit nu.
Nej, jag letar inte möjligheter att missförstå dig. Jag har bara försökt säga att det kan vara värdefullt - och att det definitivt är det för min häst - att få börja ridpasset lugnt och utan krav, rent av helt utan inverkan. Hur du kan få det till att du ”får skit” av mig, det begriper jag verkligen inte. :confused:
 
Det är ju skillnad på att "vara på hästen" för sakens skull och att kontrollera att hästen är uppmärksam på hjälperna tänker jag. Man ska ju inte behöva vara på hästen i tid och otid, då funkar inte kommunikationen. Men OM man upptäcker att kommunikation inte är upprättad bör ju det ske direkt - inte genom att jaga utan att kontrollera att man har ett gemensamt språk. Har man inte det kan man inte skrika, då får man börja med språklektioner :-)
Ja, det var kanske mindre bra ordval. Tror dock att min häst KÄNNER sig jagad om jag börjar kräva uppmärksamhet för tidigt. Han verkligen gillar den där stunden av helt fri skritt då jag inte ens kollar av kommunikationen utan bara är ”passagerare”. Men han är kanske lite speciell på det viset? För mig blir det ett sätt att känna in och känna av honom innan vi påbörjar något.
 
Äkta "gå i form", dvs samling, får du inte av att dra hästen i munnen.

Det sitter i sitsen. Kan du som ryttare sitta "samlat", så kan hästen ta efter.
Nu blir det kanske ordmärkeri. Men jag, som förmodligen är arbetsskadad, tycker det är viktigt att man använder rätt ord när det annars kan bli väldigt svårt att förstå väldigt mycket av väldigt viktiga byggstenar.

En häst kan gå i många olika former utan att vara samlad. Man börjar med att försöka rida "på tygeln" och i balans. Sen kan man jobba samlanDE och efter det kan man jobba samlAT.

Men du har helt rätt i att både på tygeln och samlat inte har att göra med att dra ihop hästen och att om man gör det tappar man lösgjordhet/det blir spänt och man tappar då bärighet.
 
Tack för alla intressanta svar!
När jag rider nu har jag det liksom på tungan.. Jag känner att snart trillar den där poletten ner. Jag har ju fått till det ibland, på vissa hästar, men oftast inte. Fullblodet jag har nu har mest använts som hopphäst. Vet inte hur mycket dressyr han kan, men jag vet att han aldrig ”raceat”. Han gör ofta som ett typiskt fullblod: kör upp huvudet vid gångartsbyten för att sedan ticka på ganska energiskt. Men jag har märkt att jag stör honom med sitsen om jag är för aktiv. Han har egentligen en energisk, fri skritt med jag tror jag bromsar honom genom att böka runt däruppe. Det märkte jag en gång när jag fick telefon och för ovanlighetens skull faktiskt svarade medan jag skrittade av. J-r vilka långa fina kliv det blev när jag var fokuserad på något annat! Så där har jag ju en ledtråd. Jag har också märkt att han blir mjukare i kroppen när han fått galoppera lite, innan kan traven vara lite ojämn. Jag antar att galopp är en naturligare gångart för honom så fullblod han är.. Jag tror också jag ska prova med dressyrsadel. Ska se om jag kan boka in en lektion i helgen, så fortsättning lär följa..

Utöver svaren du redan fått:

Var noga med att tydligt se en linje du ska rida på en bra bit framför hästen. Hästen ska sedan ha sin ryggrad längs med den linjen. Då ger du hästen en möjlighet att vara i balans i sidled.
För att gå på tygeln korrekt ska hästen vara lösgjord. Den kan inte vara lösgjord i obalans.
Det kan vara obalans som gör att den slänger upp huvudet för att rädda balansen framåt/bakåt.

Jag har när jag jobbat med fullblod upplevt att rätt många av dem har en jäkla bjudning när det går fort och när de är på framdelen. Men skyfflar man över vikten bakåt i samlande jobb kan de lätt bli sega och tappa bjudning.
Ju långsammare man rider desto mer bjudning krävs för att hästen från bakhovarna ska välva kroppen korrekt fram till bettet och bibehålla tempo.
Fullblod är ju avlade för ett annat rörelsemönster och lite annan mentalitet. Många tycker fullblod bara är heta och kackliga liksom. Men jag tycker nog flera av dem kan bli rätt bekväma om man tar bort höga tempot.

Personligen är jag förtjust i att lära hästar formgivning avsuttet i träns. Det är också ett arbete som ger en väldigt mycket större ökad förståelse om biomekanik och hur hästen rör sig/vad som händer om man gör ditt och datt som man kan ta med sig upp i sadeln. Man ser ju mer vad som händer. Och det går enormt mycket lättare att lära hästen utan en ryttare som kniper/sitter i obalans eller öht den extra vikt och balansförskjutning som blir av ryttare.

Lycka till!
 
Nej, jag letar inte möjligheter att missförstå dig. Jag har bara försökt säga att det kan vara värdefullt - och att det definitivt är det för min häst - att få börja ridpasset lugnt och utan krav, rent av helt utan inverkan. Hur du kan få det till att du ”får skit” av mig, det begriper jag verkligen inte. :confused:
Jag har också haft perioder då jag behövt starta den uppsuttna skritten utan att inverka överhuvudtaget. Fick vara jäkligt noga med att jag inte råkade driva av misstag för då tjurade hästen ihop, tvärstannade och/eller ställde sig på bakbenen.. Då behövde jag vänta tills hon kom igång mer innan innan jag kunde inverka med benen, det funkade att smacka lite försiktigt och när hon väl kom igång så kunde jag be om lite mer i taget.
Håller med dig om att man kan behöva göra på olika sätt med olika hästar.

Nuförtiden kräver jag ordentligt tempo och uppmärksamhet direkt med den hästen, hon har utvecklats och reder ut det nu 😊
 
Sen har vi ytterligare en faktor på en ridskola som försvårar för en. Nämligen att på en ridskola kan man inte alltid lägga upp det som man vill utan måste hålla sig inom vissa ramar. En ridskolehäst jag red ett tag behövde en lång galopp innan han kunde slappna av och börja gå i form. Han var stor och lite av en spänd räddhare. Ridläraren sa till mig att efter den inledande skritten skulle jag bara trava honom lite kort för att se så han inte är halt och sen galoppera. Gärna dra på på långsidorna. Galoppera några varv i varje varv tills jag kände att han började slappna av. Sen kunde jag börja jobba honom i trav och försöka få till formen. Nu hade jag en ridlärare som inte bara lät mig göra det utan tipsade om det. Jag red dock i en avancerad grupp på ridskolan som hade fri uppvärmning. De som red i lägre grupper hade ridlärarstyrd uppvärmning. Då är det svårare att få en sån häst att slappna av och gå i form. När man inte tillåts göra det man tror funkar för just den hästen man sitter på för tillfället.
 
Mange gode svar før meg. Et tips er å ikke tenke på formen. Tenk på at hjelperne dine skal få en reaksjon. Minst mulige hjelpere. Og gjør noe! Tenk på overganger, flytte litt hit, litt dit. Som en annen skrev, prøv med minst mulig.
 
Ja, det var kanske mindre bra ordval. Tror dock att min häst KÄNNER sig jagad om jag börjar kräva uppmärksamhet för tidigt. Han verkligen gillar den där stunden av helt fri skritt då jag inte ens kollar av kommunikationen utan bara är ”passagerare”. Men han är kanske lite speciell på det viset? För mig blir det ett sätt att känna in och känna av honom innan vi påbörjar något.
Det jag menade var att det lät som om din häst är på hjälperna och alltså inte behöver vidare upprättande av kommunikation!
 
Sedan påverkar även sadeln, vilket jag upplever att många sällan tänker på. Red jag hästar som hade en sadel som gjorde det omöjligt för mig att sitta avslappnat och bekvämt, då kunde jag glömma att få ut någon bra ridning av det hela. Ju duktigare man är, desto mindre roll spelar det kanske, men jag behövde absolut något att känna mig trygg och stabil i. Minns att jag någon gång red i en sadel som gjorde så att det kändes som att jag satt på en lång planka en meter ovanför hästen. Det var hemskt och gjorde allt så mycket svårare.

Detta! Håller verkligen med :) Ibland red jag bättre barbacka på medryttarhästar t.ex då sadeln inte var för mig..
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 661
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 527
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 450
Senast: Ananazen
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: LionQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp