Bukefalos 28 år!

Att skaffa egen häst/ponny

D

Dressyr_Asinus

När snön smälter på vår gård i vackra norrland så bygger vi ett stall! Men jag vill ha erat intyg på att jag är redo att ge mig in i hästlivet! Jag är 11 år har ridit på ridskola 4 år. Min pappa är f.d tävlingsryttare och min mamma har ridit när hon var liten. Jag läser fakta böcker jämt och mina kompisar klagar på att det bara är hästar som snurrar i huvudet på mig. Jag tycker jag kan tillräckligt mycket och är villig att gå ut om jag är magsjuk. Jag har ALLTID älskat hästar och har ridit! jag ramlade av första gången när jag var 3 och skenade vid 4 års ålder. Men ändå! Vågar jag göra det? kan jag rida tillräckligt bra? Jag kan hantera hästen i alla gångarter och kan hoppa 70cm. Jag kan ställa, böja o.s.v Håller på att lära mig framdelsvändning. Jag hinner knappt läxorna så hjälp mig klarar jag det här!? :confused:
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Jag tror nog att du fixar det, men om du är osäker kan du testa att ha en foderhäst i några månader först. Då lär du dig allt om hur hästen ska tas om hand m,m. Kom ihåg att tänka igen vad vill du göra med hästen testa många olika hästar innan du bestämmer dig.

Grattis föresten! :D
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Du klarar dig galant om dina föräldrar är med dig i stallet i början och någon vuxen alltid finns att tillgå vid problem. Du ska inte skaffa häst "ensam" i din ålder utan göra det tillsammans med och i samråd med dina föräldrar. (du har ej ett huvud-ansvar, och får hjälp dagligen) Sedan hoppas jag att ni tänker ta in inackorderingar eller dylikt så att hästen ifråga inte blir ensam.

Lycka till
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Det viktigaste är ju inte att kunna rida en massa trixiga övningar som framdelsvändningar och att hoppa högt, utan att det finns någon i erat stall som kan göra iordning en lämplig foderstat, köpa in rätt hö, kan se när hästen är sjuk, vet hur man lägger upp lämpliga rutiner med utsläpp i hage och intag, lägga upp hur mycket och hur ofta hästarna ska ridas osv osv. Om dina föräldrar hästvana blir det nog super!:)

Men kom ihåg, du tjänar mycket på att åka på lektioner med hästen redan från början så ni får en bra start. Många hästar blir busigare och busigare med tiden om en ovan ryttare ska rida hästen varje dag utan hjälp, så det gäller att få allt stöd man kan få så man håller ordning på ponnyn. Och så måste ni ju minst två hästar på gården förstås så ingen behöver leva i ensamhet.
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Är ju oftast inte ridningen som är det största problemet, är mkt lättare att få hjälp med den biten av tränare än den teoretiska biten, som foder, skötsel och hur man tränar och får en hållbar häst...

Nu antar jag ju att dina föräldrar kan en del? Så det borde ju funka bra.

Men tänkte på att du skrev att du inte hann med läxorna... Det blir ju inte mindre läxor precis, brukar vara väldigt stor skillnad på mellan och högstadiet. Jag går i 2:an på gymnasiet (plugglinje) och har själv inte tid att vara i stallet varje dag så jag delar min häst med min kompis...
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Om du har så pass ridvana föräldrar kommernog detta funka utmärkt;)

Ett tips om du känner dig osäker är att skaffa en foderhäst i ngr månader. Dåfår du lätt en uppfattning om hur det verkliga hästlivet är. Det är tufft ibland, men man får samtidigt ut mycket av det! 4 år på ridskola är svårt att säga om det räckerm, vet ju inte villka slags grupper du ridit i.Men som det låter verkar du ha massa erfarenheter o kunskap. = klart mogen för en läromästare:D
Lycka till:)!
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Du klarar dig galant om dina föräldrar är med dig i stallet i början och någon vuxen alltid finns att tillgå vid problem. Du ska inte skaffa häst "ensam" i din ålder utan göra det tillsammans med och i samråd med dina föräldrar. (du har ej ett huvud-ansvar, och får hjälp dagligen) Sedan hoppas jag att ni tänker ta in inackorderingar eller dylikt så att hästen ifråga inte blir ensam.

Lycka till

Vi ska ha 2! en shetlandsponny också(tror vi)
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Om du har så pass ridvana föräldrar kommernog detta funka utmärkt;)

Ett tips om du känner dig osäker är att skaffa en foderhäst i ngr månader. Dåfår du lätt en uppfattning om hur det verkliga hästlivet är. Det är tufft ibland, men man får samtidigt ut mycket av det! 4 år på ridskola är svårt att säga om det räckerm, vet ju inte villka slags grupper du ridit i.Men som det låter verkar du ha massa erfarenheter o kunskap. = klart mogen för en läromästare:D
Lycka till:)!

Jag rider i grön grupp! Och Mamma har pratat med min ridlärare som tycker att jag ska hyra en ridskole häst på jullovet eller kanske hyra på vinterhalvåret av nåt ridläger först!
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Det låter jätte bra. Att hyra häst under ett lov är perfekt. Då får man känna på lite hur det är. Ridläger är ju både lärorika och kul,det tycker jag du ska testa!
 
Sv: Att skaffa egen häst/ponny

Ja det låter bra! jag har hyrt på sommarlovet och det var jätte roligt men nu har vi satt igång stallbygget alla fall
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
T
Träning Hej! Jag har funderingar på att skaffa häst, men är lite osäker på om jag kan "tillräckligt" mycket... :confused: Jag är 17 år och det...
Svar
16
· Visningar
2 517
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp