Att skaffa häst

Jag gissar att jag är bland de användare här som har de lägsta kostnaderna när det kommer till att ha egen häst.
Vi har eget stall och om jag bortser i från kostnaderna för själva stallet (lån, el, underhåll) så kostar vårt hösilage 1kr/kg plus 500kr i frakt per lass som bonden kommer med. Det är väldigt billigt. Det brukar bli två lass per år. Utöver det så köper vi torrhö för 1,5kr/kg som vi har under vår sommar och höst då det är för varmt för hösilage, det hämtar vi själva ca 1 mil bort. Men under dessa årstider så äter hästarna främst gräs.
Hovslagaren tar 700kr för helskoning plus kostnad för skor, ev brodd och sulor. Även det billigt.
Försäkring har jag ingen dyr. Ca 300kr per månad.
Sedan tillkommer ca 2-300 kr per månad för spånpellets, då köper jag det billigaste för 47kr per säck. Samt mineraler för ca 100kr per månad. Vissa år mer beroende på höet. Detta för en ridhäst av halvblodstyp och bara det allra mest basic kostnaderna. Det blir ca 1200 per månad.

Utöver det så tillkommer köp av utrustningev träning och tävling om man är intresserad av det. Vaccination, maskkontroll, ev veterinärkostnader, kostnad för ev tappsko, trasiga staket osv. Så räkna inte med att komma under 2000kr per månad trotts att du har eget stall. Viktigt att ha en buffert också för oförutsedda utgifter, för sånt tillkommer alltid när man har häst. Denna månad betalade jag över 12000kr till hästarna då både höleverans, hovslagare och veterinärräkning kom samtidigt.

Vad gäller ridbana så är det som andra säger väldigt dyrt om du ska göra den ordentligt. Vi har vår ridbana på gräs och klipper den kort under sommaren. Nu har vi sandbacke så det blir aldrig lerigt trots regn. Det funkar bra att rida där. Har tränat för tävling upp till Msv A dressyr på vår bana utan problem. Dock är den inte fullstor så när jag vill träna programdelar mer exakt har jag åkt till ridklubb. Vi har hela tiden sedan vi flyttade till gården tänkt att göra en ”ordentlig ridbana” med grus. Men denna funkar bra och jag har bra ridvägar runtomkring så jag har inte sett något behov av att lägga ut pengar på en grusbana. Men vill man träna hoppning är väl inte gräs att föredra om man inte är beredd att brodda hästen inför varje hoppass. Låga hinder funkar dock bra.
En fördel med vår gräsbana är att det går att rida på den trotts att det är fruset då den inte blir knölig. Dock tar det några veckor på våren när snön innan den torkar upp.

Det bästa är ju om du kan kolla runt i din närhet vad saker kostar och skriva ner och räkna ut vad det blir per månad, tex hovslagare, foder, strö mm. Priserna skiljer sig åt vart i landet man bor och beroende på vilken ”standard” man nöjer sig med på tex utrustning, hovslagare osv.
 
Bygga 2 boxar billigt och enkelt skulle jag räkna på 15 000-20 000 kr.
Bygga sadelkammare kostar ca 10 000 kr eftersom den behöver vara isolerad och uppvärmd.
En enkel paddock kostar allt emellan 30 000-60 000 kr beroende på hur stor du vill ha, vilket underlag, osv.
Bygga 1 vinterhage 0,5 hektar och 1 sommarhage på 1 hektar kostar ca 10 000 kr.

Tänk dock på att se till att stallet har rätt ljusinsläpp, ventilation, takhöjd, och följer alla andra regler enligt jordbruksverket, så att du inte bygger boxar men sedan ändå inte får ha hästarna där.

Hästar kostar inte 1000-2000 kr/månad.
Enbart försäkring, foder och hovslagare hamnar på ca 3 000-5 000 kr/månad om man slår ut det över hela året, tex äter hästen mycket foder under hösten/vintern/våren men blir billigare i foderkostnad under sommaren om man kan ha hästen på sommarbete. Hovslagare beror på om man behöver sko runt om, bara halv sko eller om hästen kan gå barfota. Och ifall hovslagaren behöver komma ut va 6:e vecka eller var 8.onde vecka.

Sedan tillkommer ju saker som veterinärvård, kolla masken, avmaskning, transport, betala tränare, equiterapeut, ny utrustning (en vanlig sadel kostar 10 000 kr begagnad)
Och dessa kostnader är för 1 häst, du behöver ha 2 eftersom man enligt lag måste ha minst 2 hästar.

Jag har svårt att se hur man skulle ha råd med allt detta som student. Jag tror det bästa är att du kanske blir medryttare på någon annans häst tills du är klar med studierna och har börjat jobba :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp