Att skaffa katt for dummies

Jag är partisk och röstar på siames eller oriental, fäller väldigt lite, mycket intelligenta och sociala, de jag haft genom åren har inte varit gapiga utan ropar mest för att kolla var alla är, ligger jag ute och solar ligger de på/hos mig, sover jag dagtid sover de hos mig även med ytterdörren öppen, när jag jobbar i trädgården arbetsleder de och ligger jag i soffan ligger de hos mig. Duktga apportörer, hänger gärna med på prommenad och kommer bra på inkallning.

Jag håller med, de pratar och inte gapar. Om man inte hörde mormor och morfars siameser höll de på med hyss (de hade bla lärt sig samarbeta för att öppna dörrar, honan hoppade upp och hängde ner handtaget medan hennes kullbror puttade upp dörren...).

Mitt ex passade sin systers siameser (han bodde hos henne när hon var borta) och tyckte de var så jobbiga för att de lät... sedan kom han på sig när han kommit hem att han saknade deras prat :heart
 
Jag håller med, de pratar och inte gapar. Om man inte hörde mormor och morfars siameser höll de på med hyss (de hade bla lärt sig samarbeta för att öppna dörrar, honan hoppade upp och hängde ner handtaget medan hennes kullbror puttade upp dörren...).

Mitt ex passade sin systers siameser (han bodde hos henne när hon var borta) och tyckte de var så jobbiga för att de lät... sedan kom han på sig när han kommit hem att han saknade deras prat :heart
Jag tycker de är ganska tysta faktiskt, fast å andra sidan pratar jag mycket med dem och de pratar med mig så det är kanske därför jag inte tycker de är så högljudda av sig.

bondkatten vi hade lärde sig öppna dörrar så ville vi inte att ytterdörren skulle stå öppen mitt i vintern så fick vi låsa. Något jag fortfarande inte riktigt vant mig av med.
 
Tack för era svar :) :heart

@MissFideli Nja, jag tror inte att en katt håller sig kring gården som en hund. Det är heller inte det viktigaste, har jag hus som sagt kan en ju göra en kattgård... men kanske kunde kissen vara ute i sele och långlina? Så en slipper hålla i koppel men ändå hinner få tag i den innan det är alldeles för sent? :o Känner mest att det är nog roligt att komma ut och inte leva hela livet inomhus?

@Vallmo Tro det eller ej men jag har spanat lite på både Cornish och Devon. Jag gillar deras utseende, lite på samma vis som jag gillar orientalerna. Lite som vinhundar fast i kattform :heart En undomsvän till mig har haft nån av dem (minns aldrig vilken) och den var lockig och jättemjuk, lagom stor och trevlig social katt.

Jag har tittat runt lite på nätet och tycker även att Ocicat är fina. Har någon här erfarenhet av dem? Har aldrig träffat en i verkligheten.
Vi har en ocicat och är så nöjda med honom. Han är tyst, sover med oss i sängen på nätterna (väldigt sällan tokryck mitt i natten ;)) och är lagom aktiv och social för oss. Dock så kan han fälla lite, men vi har ljus/beige inredning och han är kanel-spotted så hans hår smälter in ganska väl så de syns inte så mycket :angel: Funkar fint tillsammans med min JRT, och vi har haft han ute i sele, och planerar att hägna in uteplatsen åt honom.
 
Utseendemässigt är det väl typen som skiljer mest tycker jag. Eftersom båda har lockig päls?
Jag trodde inte devon hade lockigt hår utan rakt. Har träffat några Dom var raka i pälsen vad jag kan minnas. Jag är inget proffs så jag vet inte. Jag kanske mindes fel.
 
ang pratiga katter. Många katter är/blir mer eller mindre pratiga bortsett från exakt ras. Ofta har de olika personligheter och om de är lite pratiga så blir de ofta ännu med pratiga om/när människan uppmuntrar det i relationen med katten .
Jag tycker det är underbart hur olika individer, utifrån egen personlighet, pratar på olika sätt 🐱
 
Inte längre, bestämde mig för att sluta med te och behålla katten 😜

Mackan, ja. Och stekpannan, trots att man torkar ur den. Du kan ju gissa hur kul det är med svart uniform när katterna är blå, vita och ljusbruna. Ska köpa svarta katter nästa gång om min arbetsgivare blir kvar.
Jag har svarta arbetsbyxor med tyg som suger åt sig allt och en vit katt - jag behöver inte gissa, jag lever i den :cautious:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 005
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 373
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp