Att släppa sina bebisar

Det finns flera anledningar till att de ofta blir friskare och några att de inte blir det

Friskare
Outcross effekt
Ej avel på tight standard

Inte friskare
Avel på otestade djur
Okunskap om att båda raserna har samma sjukdomar
Okunskap om fysiologiska konsekvenser

På mitt försäkringsbolag har blandras samma villkor som de raser som inte har undantag och väldigt låg premie.
Mitt bolag har alla pudelkorsningar en dyrare premie än raser jag är uppvuxen med och då är jakthundar mycket mer utsatta för skador och olyckor under jobb än vad en sällskapshund är.
Nuvarande är en smålandsstövare som ju inte är många i antal och har en smal genbas men är ändå 90 kr billigare i månaden än billigaste pudelkorning.
 
Mitt bolag har alla pudelkorsningar en dyrare premie än raser jag är uppvuxen med och då är jakthundar mycket mer utsatta för skador och olyckor under jobb än vad en sällskapshund är.
Nuvarande är en smålandsstövare som ju inte är många i antal och har en smal genbas men är ändå 90 kr billigare i månaden än billigaste pudelkorning.
Jakthundar är faktiskt oftast de billigaste att försäkra trots jaktjobbet och är beviset på att det går att bedriva bra rasavel.

Pudelblandisatna brukar ligga precis billigare än engelsk cocker och betydligt billigare än amris pudel o cavalier. Detta är ju de ingående raserna så de mest relevanta att jämföra med.
 
Jakthundar är faktiskt oftast de billigaste att försäkra trots jaktjobbet och är beviset på att det går att bedriva bra rasavel.

Pudelblandisatna brukar ligga precis billigare än engelsk cocker och betydligt billigare än amris pudel o cavalier. Detta är ju de ingående raserna så de mest relevanta att jämföra med.
Och de är heller inte dyrast i inköp.
Trots krav på cert på föräldrar i både jakt och utställning.
 
Alltså rasklubben för stövare är för det.
Klart det går att avla utan men aktiva jägare vill ha meriterade föräldrar
Skillnad på krav (som du skrev att det är) och på rasklubbars önskemål/rekommendation.

Personligen har jag aldrig sålt någon jakthundsvalp till en inaktiv jägare, men så har jag inte avlat stövare heller..
 
Alltså rasklubben för stövare är för det.
Klart det går att avla utan men aktiva jägare vill ha meriterade föräldrar
Har aldrig haft en sådan stövare under min uppväxt eller varit delägare i.
Tror det bästa på pappret var förra där tikens kullsyster var med i räv SM, fast den meriten kom efter vi köpte våran:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 714
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 562
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 360
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp