Att söka hjälp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kära dagbok,

Just nu ligger jag i sängen och försöker förmå mig att boka en tid hos min vårdcentral. Jag har tydligen bytt vårdcentral och den nya verkar jättestor, vilket känns så läskigt. Hemsidan är också den jättestor och jag förstår inte vad som går på högkostnadsskydd eller på sån där landstingsbundet så att det blir billigare. Jag kommer ju inte ha råd med tusen kronor per besök. Sen verkar det som att jag själv ska avgöra vad jag ska söka hjälp för och det vet jag inte om jag klarar. När jag klickar på söka vård får jag bara upp en massa alternativ att välja mellan. Nu kom jag plötsligt på att jag undrar om man får kallelse eller sånt per post i brevlådan. För det går ju inte, då kan ju min familj se. Min familj har dessutom uttryckt sig väldigt negativt om diagnoser och sånt, vilket inte känns så kul.

Jag googlade runt på nya sökord imorse. Jag har läst en massa om ocd förut och hittat fler och fler saker som stämmer in. Nu provade jag nya ord och fick upp många personer som själva beskriver att de tvivlar på om de verkligen har ocd eller om de bara hittar på. Det fanns så många som berättar att de tror att de hittar på av oklara anledningar och det är precis så jag känner med.

Under min sista promenad igår kväll skrev jag till en vän att jag tror att jag har ocd kanske. Personen har själv sagt tidigare att hon tror att jag har det, så ingen överraskning där. Hon berättade då att hon pratat om mig med sin psykolog och han tyckte att det lät som att jag har ocd. Så det kanske är dags att försöka ta tag i saken.
 

  • Gilla
Reactions: Sar
Hm, verkar konstigt om du behöver beskriva mer än ytligt tex. ont i magen, psykiskt dåligt mående, tungt att andas eller liknande. Finns det en lista att välja ur så välj något som har med psykiskt mående tex ångest eller nedstämdhet. Det är läkaren som ska ställa diagnos det ska inte du behöva göra före besöket.
Kallelsen kommer säkert per post om du inte ringer dem för tidsbokning. Att den gör det är inget konstigt. Dina anhöriga behöver inte veta vad som står i den. Alla kvinnor får ju kallelse till gynekologiskt cellprov och den kallelsen kommer per post. De har ingen rätt att läsa din post så om de undrar behöver du inte svara eller så ljuger du och säger bara cellprov. Jag tycker det är synd att du ska känna så dålig tillit till dina närmaste.
 
Hm, verkar konstigt om du behöver beskriva mer än ytligt tex. ont i magen, psykiskt dåligt mående, tungt att andas eller liknande. Finns det en lista att välja ur så välj något som har med psykiskt mående tex ångest eller nedstämdhet. Det är läkaren som ska ställa diagnos det ska inte du behöva göra före besöket.
Kallelsen kommer säkert per post om du inte ringer dem för tidsbokning. Att den gör det är inget konstigt. Dina anhöriga behöver inte veta vad som står i den. Alla kvinnor får ju kallelse till gynekologiskt cellprov och den kallelsen kommer per post. De har ingen rätt att läsa din post så om de undrar behöver du inte svara eller så ljuger du och säger bara cellprov. Jag tycker det är synd att du ska känna så dålig tillit till dina närmaste.

Listan är jättelång och jättespecifik så det känns inte som det finns något allmänt att välja. Och jag tänker ju inte ställa en egen diagnos så då kan jag ju inte boka tid.

Jag vet, jag är en jättedålig människa som inte litar på dem. Jag har en jättebra familj och ändå kan jag inte prata med dem för att jag är så dum. Usch.
 
Om det är du som skapar den dömande atmosfären (vilket är helt normalt när man mår så dåligt som du verkar göra) så blir det säkert bättre när du mår bättre.
Kan du kopiera in listan här så kanske vi kan hjälpa dig med vad du ska skriva :)
 
Om det är du som skapar den dömande atmosfären (vilket är helt normalt när man mår så dåligt som du verkar göra) så blir det säkert bättre när du mår bättre.
Kan du kopiera in listan här så kanske vi kan hjälpa dig med vad du ska skriva :)

Listan med alternativ är jättelång (flera hundra olika) så det går inte atr kopiera hit den. Men jag får försöka hitta något annat sätt antar jag, så jag slipper välja.
 
Vad är det värsta som kan hända om du berättar för din familj?

Vad är det bästa som kan hända om du berättar för din familj?

Det värsta som kan hända är att de blir ledsna och klandrar sig själva. Att de inte förstår. Att de blir besvikna över att jag inte sagt något.

Det bästa.. jag vet inte. Kanske att de då kanske förstår varför jag låser mig och blir dum ibland. Att det inte är med flit jag förstör allting, och att jag blir ledsen när de säger att jag förstör allting. Jag vet inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Senaste månaderna är det några främmande människor från utlandet som kontaktat mig på nätet, den ena sa sig vara familjeterapeut och den...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp