Att söka jobb

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad det suger att bli arbetslös på 50%. Det finns ju knappt några jobb här ö.h.t. Det lär ju bli skitsegt att försöka hitta något jobb. Eller så landar man till slut i ett desperat läge och söker allt möjligt som man redan från början hatar. Jag såg t.ex. nyligen ett jobb som brevbärare. Lönen var utskriven i annonsen och jag baxnade över hur usel lönen var. Den var verkligen skitdålig. Sen har jag sett ett jobb som parkarbetare. Ett krav de har är att man ska vara trädgårdsingenjör. Det låter verkligen som over kill, gällande krav. Fast när jag klickar vidare till ansökningssidan så står det bara att man ska ha trädgårdsutbildning. Det har inte jag. Men vad fasen, det är liksom inte skitsvårt att ansa blommor, plantera, klippa gräsmattor och häckar. Tyvärr är jobbet bara en säsongsanställning. På heltid. Det matchar rätt dåligt med min 50%-iga arbetslöshet.

Jag kan idag ångra att jag valde att gå jordbrukslinjen i gymnasiet. Jag borde ha valt en trädgårdsutbildning. Men jag var ju inte synsk, och visste inte hur livet skulle bli.

Jag har börjat kika på det här med CV. Det är astrist, men tyvärr nödvändigt. Dels kommer jag inte ihåg vad en del av mina arbetsplatser har hetat, men jag kommer heller inte ihåg när jag haft dessa jobb. Jag hatar att skriva CV :arghh:.

Jag har laddat ner en CV-mall från arbetsförmedlingens hemsida. Där är allt uppspaltat. Bland annat så finns en rubrik som heter "Sammanfattning och mål". Under den finns några vägledande punkter. En av dessa är "vad man har för yrkesmål". Tjäna pengar? Så kan man ju inte skriva. Jag vet i ärlighetens namn inte alls vad jag ska skriva som yrkesmål. Jag har inga och kan just nu inte konstruera något heller.
 

Håller med samtliga skrivare, stryk den delen helt.

Jag kan hjälpa dig med ditt CV @Magiana om du vill. Har du något gammalt tillgängligt så kan jag hjälpa dig med hur du skriver för att få det attraktivt 🙂
Oj, det var ju ett bussigt erbjudande.

Jag har inget gammalt CV ens. Tror jag. Jag har nog aldrig sökt jobb "på riktigt". Jag får börja med att fila på en stomme och få dit all fakta.
 
@Magiana du skrev om Cv och personligt brev i en tidigare tråd och fick erbjudanden om hjälp från flera men du kommenterade att det inte var ett problem .

Om du vill ha hjälp från folk trots det nu så ställer säkert många upp på att hjälpa dig formulera och konstruera en hyfsad cv .
 
Det finns simplare CV-mallar, kika efter en sån. :) Sen skulle jag inte låta bli att söka ett jobb pga att du saknar utbildningen de söker i ett sånt fall, om du har relevanta kunskaper ändå. Om det inte handlar om ett yrke där en specifik utbildning är ett krav (t.ex lärare, läkare etc.) så är ju utbildningskrav ofta mer av en riktlinje av vilken typ av kompetens de söker. Däremot får man kanske räkna med en lite lägre lön om man inte har kunskapen via utbildning/yrkeserfarenhet (samt att det såklart blir svårare att "bevisa" att man kan det, men jag skulle absolut råda dig att inte skippa att söka lämpliga jobb av den anledningen).
 
@Magiana du skrev om Cv och personligt brev i en tidigare tråd och fick erbjudanden om hjälp från flera men du kommenterade att det inte var ett problem .

Om du vill ha hjälp från folk trots det nu så ställer säkert många upp på att hjälpa dig formulera och konstruera en hyfsad cv .
Jag har ju nu hunnit bli lite lätt förvirrad för det finns ju så mycket info om hur ett CV ska se ut.

Det finns simplare CV-mallar, kika efter en sån. :) Sen skulle jag inte låta bli att söka ett jobb pga att du saknar utbildningen de söker i ett sånt fall, om du har relevanta kunskaper ändå. Om det inte handlar om ett yrke där en specifik utbildning är ett krav (t.ex lärare, läkare etc.) så är ju utbildningskrav ofta mer av en riktlinje av vilken typ av kompetens de söker. Däremot får man kanske räkna med en lite lägre lön om man inte har kunskapen via utbildning/yrkeserfarenhet (samt att det såklart blir svårare att "bevisa" att man kan det, men jag skulle absolut råda dig att inte skippa att söka lämpliga jobb av den anledningen).
Jag som tyckte att den mallen som AF hade var simpel...

Det är ju en hel djungel där ute med hur mycket mallar som helst och jag tycker det är svårt att hitta något som passar.
 
Jag har ju nu hunnit bli lite lätt förvirrad för det finns ju så mycket info om hur ett CV ska se ut.


Jag som tyckte att den mallen som AF hade var simpel...

Det är ju en hel djungel där ute med hur mycket mallar som helst och jag tycker det är svårt att hitta något som passar.
Äh, går att göra skitsimpelt. Lista jobb du haft, kort om ansvarsområden, ihop med tidsperiod. Sen eventuella utbildningar, om det finns nyare eller relevanta. Och eventuellt en sektion med övrig kunskap/erfarenhet om det finns relevant sådan. Viktigare att det är tydligt och lättläst än att det är välfyllt och "snyggt".
 
Äh, går att göra skitsimpelt. Lista jobb du haft, kort om ansvarsområden, ihop med tidsperiod. Sen eventuella utbildningar, om det finns nyare eller relevanta. Och eventuellt en sektion med övrig kunskap/erfarenhet om det finns relevant sådan. Viktigare att det är tydligt och lättläst än att det är välfyllt och "snyggt".
Det är typ det jag håller på med, men jag minns ju inte när jag har gjort olika saker. Jag kör fast på det.

De senaste 20 åren har jag bara haft ett jobb om jag inte också räknar med när jag var egenanställd. All min utbildning är lastgammal och inget jag har användning för idag.
 
Det är typ det jag håller på med, men jag minns ju inte när jag har gjort olika saker. Jag kör fast på det.

De senaste 20 åren har jag bara haft ett jobb om jag inte också räknar med när jag var egenanställd. All min utbildning är lastgammal och inget jag har användning för idag.
Självklart ska du räkna med en egenanställning, varför skulle du inte? Att ha drivit eget är i högsta grad meriterande.
 
Slänger in tipset om LinkedIn. Även om sidan kanske inte är central i alla branscher så använder jag det mer som ett "cv arkiv". Här kan man fylla i arbeten, utbildningar, ideella uppdrag, publikationer, certifikat, områden som man har kompetens inom osv osv, och så kan man klicka i "skapa cv" och vips har man sin pdf.
Har också sparat mig mycket tid när vissa företag gör så att man kan koppla sin profil till ansökan vilket gör att man slipper sitta och fylla i samma saker överallt!
 
Det är typ det jag håller på med, men jag minns ju inte när jag har gjort olika saker. Jag kör fast på det.

De senaste 20 åren har jag bara haft ett jobb om jag inte också räknar med när jag var egenanställd. All min utbildning är lastgammal och inget jag har användning för idag.
Jag minns inte heller riktigt när jag har gjort olika saker, så jag har höftat lite med årtalen. Sist jag tittade igenom mitt cv insåg jag att jag helt glömt bort ett jobb jag hade något år på 90-talet....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 352
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp