Att ta in en ny hund i familjen.

Narcissa

Trådstartare
Ni som har fler än en hund, hur fungerade det när ni tog in den/de nya individerna i familjen?
Hur accepterade de "gamla hundarna/hunden" att det kom en till som tog tid och plats?

Var är bäst att hundarna får mötas första gången? Jag tänkte att min tik ska få träffa min nya valp ute på neutral mark innan vi tar upp dem i lägenheten. Jag vill inte att min tik ska känna att valpen direkt kommer in på hennes revir. Jag har nämligen en ganska tuff dam och vill ge både henne och valpen bästa förutsättningar redan från början.

Sv: Att ta in en ny hund i familjen.

Nu är mammas hund väldigt snäll och mjuk och har aldrig stöddat sig mot någon hund, men det var liksom aldrig några problem för oss. Jag tog hem min tjej och hon levde rövare och var kaxig som en liten ettermyra men storvovvan tog det kolugnt och tyckte väl kanske att hon var lite dryg på sin höjd... Iofs var hon bara 1,5 år då, men tror inte att det skulle vara någon skillnad nu heller.

Dock är ju sheltie "kända" för att leka och gå väldigt bra ihop (brukar åka till mammas hunds uppfödare på träffar där 30 hundar springer lösa i trädgården utan gruff liksom, valpar som vuxna).

Om någon har facebook kan man kika på detta klipp, tror det är andra dagen hon är hemma :angel::devil: http://www.facebook.com/profile.php...id=711267065#!/video/video.php?v=135033562065

Annars säger en bild mer än tusen ord...
DSC_0095.jpg

Ny hundar här bara sätts in i flocken. Mina säger tilll lite först, men inte på något vis ojuste. Sedan är det som om de varit i flocken för alltid. Detta oavsett om det är vuxna eller valpar. Tror inte man ska göra någo affär av nya hundar. I mitt hem är det jag som bestämmer och här är alla välkomna och det vet hundarna om.

Min äldre hund var fyra år när vi skaffade en valp. Första gången dom träffades var ute på neutral mark och det gick mycket bra. Dom hälsade lugnt på varann och vi gick en kort sväng sen in i lägenheten. Den äldre hunden var lite stöddig från början, första timmen. Han skällde till på valpen och ville inte ha den nära sig. Jag trodde först det skulle bli problem för när valpen närmade sig morrade han till och gick men framåt kvällen lättade det upp och den äldre bjöd in valpen till att leka och sen dess är dom bästa vänner.

Ja, det tänker jag också försöka att hålla.
Men jag är ju väldigt tramsig och tror att min äldre tik ska bli ledsen när det kommer en ny liten en. Hon kan se vääääldigt ledsen ut när hon vill. ;)

Jag tror också på att man inte ska lägga sig i så mycket, såvida de äldre inte är rätt och slätt elaka. Inte falla för hundögonen nu ;)
(fast det tror jag inte för du har väl rätt stor erfarenhet av hund vad jag vill minnas?)

Sista bilden var verkligen SÅ söt linafina! :love:

Jo det har jag men jag är väldigt känslig för just den här tiken eftersom hon kommer från en otrygg bakgrund och jag vill att hon ska känna sig helt trygg och lugn här hos mig.
Hanen jag har kommer att jubla över att få en liten valp att slicka i öronen. ;)

Jag har en ras där det kan gå rätt så tufft till, och jag vill absolut inte att dom ska ryka ihop på riktigt - så jag tar det faktiskt försiktigt vid vissa tillfällen.
Kommer det en ny valp så tar jag helt enkelt bara med den in, så får dom nosa, låta lite, visa hur rangen ser ut och sen går någon och lägger sig, en annan blir busig etc.

Däremot om en nu vuxen hund ska komma hit, så väljer jag tillfället väl, och har en hård överblick och regler för hur allt får gå till. Sist kom det en 1½ år gammal, högdräktig tik, hem till oss för att ansluta sig till flocken - och för att inte skapa mig problem så fick dom inte hälsa alls i början. Hon bodde inne i "valprummet", för att få så mycket lugn och ro som möjligt innan valpningen, och dom andra vuxna fick då lära sig hennes lukter och ljud och vänja sig på avstånd. När tiken själv ville lämna valparna sen för lite äventyr så fick hon leka med min dåvarande valp, och promenera ihop med dom vuxna en och en. När dom lärt känna varandra på det viset fick dom leka ihop lösa, en och en. Sen utökade jag det till hela flocken till slut, och då gick det jättebra.

Min äldsta tik, som nyligen själv haft valpar när den andra kom, är fortfarande lite småsur och det har gått ett halvår nu.
Men rasen i sig tänder lättare till inför slagsmål, så därför är jag hellre försiktig faktiskt. Dom kommer aldrig att lämnas allihopa ensamma heller, eller äta ben ihop. Det bäddar så för gruff dom vuxna tikarna sinsemellan, och jag vill helst inte hamna i ett fullskaligt slagsmål med 6 st Amstaffar inuti..

Ni som har fler än en hund, hur fungerade det när ni tog in den/de nya individerna i familjen?
Hur accepterade de "gamla hundarna/hunden" att det kom en till som tog tid och plats?

Var är bäst att hundarna får mötas första gången? Jag tänkte att min tik ska få träffa min nya valp ute på neutral mark innan vi tar upp dem i lägenheten. Jag vill inte att min tik ska känna att valpen direkt kommer in på hennes revir. Jag har nämligen en ganska tuff dam och vill ge både henne och valpen bästa förutsättningar redan från början.

Har tre hanar och en tik och varje gång jag har haft tillökning har det gått kanon bra:)
Låter alltid hundarna vara på en stor äng eller i skogen första gången dom träffas, så det är på samma villkor så att säga.

Nu sista gången gick det bra men inte lika fläckfritt som alla dom andra gångerna,eftersom jag har en till hane i nästan samma ålder.(1,5 år)som den jag skaffade nu sist.
De andra hundarna hade varit nämare valpstadiet när de börjat umgås.
Men efter lite morr och och tillrättavisningar ordnade även detta upp sig och nu har vi fyra bästa vänner, och en femte hemma i huset:D

När det gäller valpar så är det bara rakt in med valpen i flocken. Om inte de vuxna accepterar det så får dom en tillsägelse. En mentalt frisk hund ger sig inte på en valp.
Skulle det vara så illa att den vuxna hunden inte kan acceptera valpen utan ska ge sig på den för att döda. Så avlivas den vuxna hunden dagen efter.

Oj då.. Det var... Annorlunda;) Om det är valpen som har "fel i skallen" då? Om valpen saknar ett normalt hundspråk.. Tycker du att det är fel på den vuxna hunden då om den är för hård mot en valp?

Ts: När det gäller valpar så brukar det gå bra, även om man råkar ha en sur tant till hund sedan innan:) Här har valpar bara tagits in i flocken utan märkvärdigheter.

Gäller det däremot vuxna hundar så kan man behöva ha ett par tummar i alla inblandades ögon sas:)

Mvh

Oj då.. Det var... Annorlunda;) Om det är valpen som har "fel i skallen" då? Om valpen saknar ett normalt hundspråk.. Tycker du att det är fel på den vuxna hunden då om den är för hård mot en valp?

Ts: När det gäller valpar så brukar det gå bra, även om man råkar ha en sur tant till hund sedan innan:) Här har valpar bara tagits in i flocken utan märkvärdigheter.

Gäller det däremot vuxna hundar så kan man behöva ha ett par tummar i alla inblandades ögon sas:)

Mvh

Om du läser vad jag skrev en gång till så tror jag att polletten trillar ner ;)

Jag skrev döda inte markera skarpt. Och ja jag har tyvärr sålt en valp till en som hade en inte helt mentalt stabil vuxen hund hemma. Det slutade att den vuxna hunden slet valpen i stycken efter några månader :cry::cry::cry: ägaren kom hem till ett blodbad och en valp som inte gick att rädda. Fast det här hände så avlivades inte den vuxna hunden :cool: utan dom planerade att ta valpar på tiken...

Och ja jag lovar att valpen hade ett normalt kroppspråk och ägaren visste att den vuxna hunden var lite si och så. Men den fick upp dörren en dag och då var den vilda jakten igång. Ångrar mig än i dag att dom fick köpa valpen. Den vuxna hunden var en schäfer och valpen var i storlek med en jack russel.

Jag läste och poletten är nere.. Att vara för hård kan resultera i en död valp, tänkte just scenariot valp av liten ras-vuxen hund av stor.
Har man en hund som ger sig på andra hundar för att döda dem så tar jag för givet att man är medveten om det redan innan man får för sig att skaffa en valp. Men visst, det finns ju folk till allt.

Mvh

Men mina första hundar så var det den första hundens dotter jag fick från uppfödaren ett halvår efter modern flyttade in till oss. De hade då levt ihop på kenneln i runt ett års tid innan. Den första hunden var väldigt vek. Så det var inga problem alls. De kände varann och vande sig direkt. Det var samma rang som de haft hos uppfödaren, mamman bestämde.

När dottern där sedan dog vid 16 års ålder så bestämde jag mig för att skaffa en ny hund. Och fick min Fluga av ny uppfödare. Min gamling var då 18 år och rätt senil och glad åt allt. Hon sov mycket. Så all den tiden lade jag på Fluga. Och när gamlingen var vaken fick Fluga kliva åt sidan. Fluga är väldigt klok och hjälpte mig sköta min gamling. Hon växte med det ansvaret.

När gamlingen sen dog skulle Flugas gamla kompis få flytta in. De hade vuxit upp ihop och gjort allt tillsammans hos uppfödaren. De lämnade inte den andras sida, lekte och hade kul.
Nu var det fullt krig!:eek:
Hos uppfödaren hade Mygga varit högst i rang jämt. Men nu hade Fluga haft matte själv och ansåg det vara hennes hus och hennes matte. Och det slogs hon för. Hon är nog egentligen vekare. Men hon hade vuxit och är väldigt "possesive" med sina saker och sin matte.
Idag är Fluga chef och Mygga lyder oftast. Men det märks att Mygga också vill upp. De hade nog mått bra av en riktigt stark tik som kunde hålla dem på plats. Men nu gör jag det lite istället.
Fluga avskyr när jag håller på med Mygga. Men jag har valt att ha en till hund. Hon får acceptera det helt enkelt. Och de har faktiskt lite stöd av varann nu för tiden. Om de lämnas ensamma eller är i nya situationer söker de upp varann.
Det är lite roligt. För när jag höll på med gamlingen var det inget konstigt för Fluga att hon fick träda åt sidan en stund. Hon hade inga åsikter om det alls.

Ja tänk så olika de kan reagera.

Och tänk att en av dina hundar blev hela 18 år. Fantastiskt!

När jag har introducerat en vuxen hund har de fått träffats ute på neutral mark och gått en längre promenad ihop innan jag tagit in den nya i hemmet. Där har jag visat den nya hundens egna place ( tex bädd ) och även plockat bort leksaker och ben som kan komma att bli tagen som resurs.
När jag introducerat valp har jag låtit dem rulta runt utomhus först och sedan gjort samma procedur där när jag tagit in dem.
Det har gått hur fint som helst och mina nuvarande hundar har välkomnat dem direkt.

Jag har även haft hemma en hund för träning en period och då åkte de bil tillsammans väldigt länge först eftersom jag hämtade upp hunden 80 mil bort, rastades ihop på vägen hem och sen släppte jag bara in dem.

När jag varit hundvakt har den nya hunden fått vara i en del av lägenheten en stund innan jag öppnat upp för alla, och även det har gått helt smärtfritt.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 433
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈