Att ta kull

Corax

Trådstartare
Förra året utökade jag familjen med en Birmahona som jag nu funderar på att para. Hon har haft kull förut och är nu två år.
Jag har tittat lite efter hanar men jag vet ju att det är så mycket annat som måste göras innan.
Hon är (såklart)hjärtscannad och testad negativt för både clamydia och FELV/FIV. Blodgrupp är kollad... Detta innan första kull.
Vad måste jag kolla henne för igen? Samtliga? Och är det någon som vet ungefärliga priser?
Hur mycket kostar en parning?

Och hur funkar det med stamnamn? För självklart skulle jag helst vilja ha katter som har 'ordentliga' namn. Hur går man till väga? KAN man få stamnamn innan man tar första kullen? Kostnad där?

Ja jag börjar med de frågorna...

Sv: Att ta kull

Jag kan inget om birmor specifikt men jag har ju fött upp ett par år så resten kan jag svara på...

Stamnamn söker man hos sin klubb (som vidarebefordrar till det förbund du tillhör). Är det sverak som är aktuellt var stamnamnsavgifter 1500:- sist jag kollade. Det kan ta ett par månader att få sitt stamnamn så man får vara ute i god tid. Ett tips är att söka efter alla förslag på http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp om det är upptaget (återigen, gäller bara sverak/FIFé), så slipper man returer av den anledningen iaf.

Tester beror på vad hankattägaren tycker. Många kräver helt nya tester (för de smittsamma sjukdomarna) inför parning, andra nöjer sig med att katten är testad öht. HCM bör scannas årligen vid 1-3 års ålder, sedan en gång vid 5 år. HCM är ju en sjukdom som utvecklas, så att katten var ua för ett år sedan betyder tyvärr inte att den är det nu. Scanning står det mer om på http://pawpeds.com/, där finns även stamtavledatabaser så du kan jämföra hur bra de tilltänkta hanarna passar. Alla katter finns inte där, det är frivilligt att skicka in.

Tack för ditt svar!
Jag hade ingen aning om att det var så pass dyrt att skaffa stamnamn men å andra sidan så är det inte så konstigt.

Men om det är mycket upp till hankattägaren... Då känns det ju som att man borde göra alla tester för att Själv vara på den säkra sidan att man har en frisk katt.

Jag har hittat till stamtavlesidan och kollat lite hanar jämte min hona. Men kan man se om det har dykt upp sjukdomar (hjärt/FIV mm)? Vill ju främst kolla hur det ser ut längre bak i min egen katts stamtavla. Om man tryggt kan avla på henne. Rimligtvis borde det ha kollats upp av hennes förra ägare som var en seriös uppfödare men jag vill ju veta själv. Sedemera vill jag ju kolla hanens stam...

Du får ta en kull utan stamnamn(hos sverak) och det fins fler änn sverak du kan få stamnamn som oxå är billigare

på birmasällskapets sida rekommenderas att innan parning göra följande tester:
- Blodgruppering eftersom både A och Bblod förekommer i rasen.
- HCM scanna
- Chlamydia
- FIV/FeLV
- Njurvärden vissa birmor harproblem med detta.

Priset för parningen bestämmer hanägaren.
tex 1000kr i språng + 1300kr/levande katt..i en kull på 4 blir priset 6200kr

Själv betalade jag 12000kr till hanägaren för min förra kull så förbered ditt sparkonto för att pyssla med avel är inte billigt men värt varenda krona:D

Kostnad för stamnamn varierar beroende på vilket förbund du väljer att tillhöra. Jag betalade 360 kr för att regga stamnamn hos TICA.

Spelar det någon roll om man är Sverak/TICA eller någon annat förbunds-reggad?
Jag tänkte om katterna får 'samma bemötande'. Eller registrerade du bara stamnamn i TICA och reggar kattungarna i Sverak?

Sen en ytterligare fråga. Just nu går min hona på P-piller och har gjort sedan sista kullen i maj förra året. När bör man tänka på att sluta för att få igång löpen? Och om katten löpte ofta innan, innebär det att hon rimligtvis gör det efter att ha gått på piller? Eller vice cersa.

Liknande trådar

Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från... 2
Svar
23
· Visningar
3 783
Senast: Devinie
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 971
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden förut, men under ett annat nick. Hon har hela sitt vuxna liv gjort utfall mot andra hundar och jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka